Käpylä- henkeä 1950- luvulla

 

TIESITKÖ, ETTÄ MUSIIKKIKIRJASTOTOIMINTA SUOMEN KIRJASTOISSA on alkanut Käpylän kirjastosta?  Tarkka päivämäärä on 4.4.1953. Tällöin säveltäjä, Käpylän kirjaston kirjastoapulainen, Seppo Nummi esitteli kutsuvierasyleisölle musiikkikirjastosuunnitelmansa. Nummen innoittuneen esityksen jälkeen vieraat saivat tutustua myös arkkitehti Pekka Laurilan laatimaan musiikkikirjaston pienoismalliin.

Musiikkikirjastotoiminnan alkuvaiheissa aktiivisesti mukana olleen laulajatar Esteri Parviaisen mukaan Suomen Kirjastoseuran järjestämät talvipäivät 25.3 1954 olivat kuitenkin musiikkikirjastoaatteen varsinainen läpimurto kirjastonhoitajien piirissä. Käpylän kirjastossa pidettiin kirjastokonsertti, jossa pianotaiteilija Timo Mäkinen ja viulutaiteilija Paavo Rautio esittivät Beethovenia ja Seppo Nummi villitsi eri puolelta saapuneita kirjastonhoitajia sekä Bach-tulkinnoillaan että kiihkeällä esitelmällään musiikkikirjastoaatteesta.

Tammikuussa 1955 Käpylän kirjastoon perustettiin musiikinteoreettinen kerho. Ensimmäisen toimintavuoden aikana kerhossa keskusteltiin kapellimestari Erkki Länsiön luentosarjan pohjalta musiikin muotorakenteista. Kirjaston sunnuntaikonsertit muodostuivat jo kerhon ensimmäisen toimintavuoden aikana käpyläläisten suosimiksi ”sävelhartauksiksi”, joissa kuunneltiin sinfonista musiikkia ja keskusteltiin vilkkaasti. Kuuntelijoita Käpylän kirjaston sunnuntaikonserteissa kävi vuonna 1955 keskimäärin 45 henkeä.

Samana vuonna  Esteri Parviainen esitteli kirjastojen musiikkikirjastotoimintaa Kirjastolehdessä: ”Traditioita alkaa jo olla niin ikään kahden viime vuoden aikana  Käpylän kirjastossa järjestetyillä musikaalisilla illanvietoilla, joissa on pyritty kulttuurimme kukoistusvuosisatoina vallinneen henkisen elämän kokonaisuuden tajuntaan eri sivistysaloja koskevilla korkeatasoisilla esitelmillä arvokkaan kamarimusiikin antaessa illoille eheyttävän ja kohottavan atmosfäärin”, hän kirjoitti.

Mitäpä tuohon enää lisäisi.