Ilmiöpohjainen oppiminen kirjastossa
Mietitkö, miten lähestyä opiskeltavana olevaa ilmiötä luokkasi tai päiväkotiryhmäsi kanssa? Kirjasto tarjoaa mainioita mahdollisuuksia ilmiöiden tutkimiseen.
Koulu- ja päiväkotiryhmät ovat aina tervetulleita omatoimisille tutkimusretkille kirjastoon. Silloin ryhmän käytössä on paikalla oleva kokoelma ja palveluaikana myös kirjaston asiakaspalvelijat, jotka voivat auttaa kiinnostavien kirjojen etsinnässä. Mikäli kuitenkin haluat saada ilmiövisiittiisi lisäpotkua, seuraavassa muutama vinkki!
Kokoelma
Tietokirjat, kuvakirjat, kaunokirjat, sarjakuvat, pelit, lehdet – tervetuloa sukeltamaan Helmet-kirjastojen laajaan kokoelmaan! Tietokirjat ovat usein ilmiöoppimisen itsestäänselvä kumppani, mutta myös fiktiiviset tarinat tarjoavat kiehtovia ja omaperäisiä näkökulmia erilaisiin ilmiöihin. Joskus myös kirjasta nouseva teema ja tarina voivat toimia tutkittavana ilmiönä!
Mikäli haluat varmistaa, että kirjastosta löytyy tarpeeksi tiettyyn teemaan liittyvää aineistoa, suosittelemme ottamaan kirjastoon etukäteen yhteyttä hyvissä ajoin. Tämä on erityisen tärkeää, mikäli koko koululla tai päiväkodilla on samanaikaisesti sama ilmiö tutkittavana, tai jos tutkittava aihe on kovin spesifi – lähikirjaston omat kokoelmat eivät silloin riitä koko koulun tarpeisiin. Kirjaston henkilökunta voi tilata materiaalia etukäteen tai halutessanne voitte myös itse oppilaiden kanssa harjoitella koulussa Helmet-tiedonhakua ja tilata tarvitsemanne kirjat kirjastoon.
Tiedonhaku
Ilmiöoppimisessa tiedon hakeminen ja lähteiden kriittinen arvioiminen ovat oleellisessa osassa – onpa kyseessä sitten tiedonhaku verkkolähteistä tai esimerkiksi kirjastoon kokoelmista. Jos kaipaat tukea ryhmäsi tiedonhaun taitojen harjoitteluun, tiedustele lähikirjastostasi mahdollisuuksia opastuksen järjestämiseen.
Kirjavinkkaukset ja työpajat
Helmet-alueen laajassa kirjastoverkostossa jokaisella kirjastolla on omia vahvuuksiaan. Osassa kirjastoja on mahdollista järjestää tutkittavaan ilmiöön liittyviä kirjavinkkauksia ja monipuolisia työpajoja sanataiteesta MakerSpace-toimintaan. Ota rohkeasti yhteyttä lähikirjastoosi ja kysy yhteistyömahdollisuuksista. Huomaathan, että mitä räätälöidymmästä palvelusta tai isommasta projektista on kyse, sitä tärkeämpää on olla kirjastoon yhteydessä mahdollisimman varhaisessa vaiheessa.
Tilat
Kirjastot ovat avointa julkista tilaa, jonne ryhmät ovat aina tervetulleita opiskelemaan. Osassa kirjastoja on myös ryhmille soveltuvia työskentelytiloja, joita voi varata etukäteen. Kirjasto voi toimia myös päiväkodin tai koulun ilmiöopiskelun näyttämönä: monessa kirjastossa on mahdollista järjestää oppilaiden omia esityksiä, näyttelyitä tai pop-up –pisteitä. Näin kirjasto voi tukea ilmiöoppimisen leviämistä myös koulun tai päiväkodin lähiympäristön muiden asukkaiden ulottuville!
Tervetuloa kirjastoon oppimaan!
Lisätietoa Helmet-kirjastojen päiväkotiyhteistyöstä http://www.helmet.fi/fi-FI/Lapset/Koulu_ja_paivakoti/Palvelut_paivakodeille(27091)
Lisätietoja Helmet-kirjastojen kouluyhteistyöstä: http://www.helmet.fi/fi-FI/Lapset/Koulu_ja_paivakoti/Palvelut_kouluille(341)
Teksti: Piia Bågman, Kallion kirjasto
Kuva: TeroVesalainen / Pixabay