Avaruusmusiikkia
Avaruusluotaimen ääniä, elokuvamusiikkia, orkesterisarjoja ja äänitehosteita – kaikkea tätä ja vielä enemmän on avaruusmusiikki. Poimi vinkit yli sadan äänitteen joukosta.
Helsingin Messukeskuksessa järjestettiin 9.8.–13.8.2017 megaluokan kansainvälinen tieteis- ja fantasiakirjallisuustapahtuma World Science Fiction Convention. Konferenssi kokosi yhteen spefi-kirjailijoiden ja fandomin parhaimmiston ympäri maailmaa. Myös Pasilan kirjaston auditoriossa oli Worldconin luentoja ja ohjelmaa.
Pasilan kirjastolaiset kokosivat useita tapahtumaan liittyviä Helmet-aineistonäyttelyitä. Avaruusmusiikkia on esillä kirjaston toisessa kerroksessa ja porrastasanteella vielä syyskuun puoliväliin saakka.
Mikä avaruusmusiikki?
Mietimme, mitä hämärältä kuulostava termi avaruusmusiikki voisi olla: ei ehkä ainakaan mitään ”tieteellistä”? Tieteen termipankki ei tunne käsitettä avaruusmusiikki, mutta jotain musiikkiin liittyvää pankista näyttäisi löytyvän, määritelmä avaruusoopperasta. Mutta ei, termipankki kertookin, että avaruusooppera on kirjallisuudentutkimuksen mukaan tieteiskirjallisuuden alalaji.
Tieteisfantasiaelokuvassa Kolmannen asteen yhteys vuodelta 1977 sivilisaatioiden välinen yhteys synkronoitiin viiden nuotin fraasilla: re, mi, do, do, sol. Ohjaaja Steven Spielberg ja elokuvan musiikista vastannut säveltäjä John Williams kävivät pitkään läpi 12-sävelasteikon eri mahdollisuuksia löytääkseen kumpaakin miellyttävän yhdistelmän.
Ylen radio-ohjelmasarjassa Avaruusromua on lähes kolmen vuosikymmenen ajan liikuttu hämärissä sfääreissä ja soitettu ja esitelty avaruusmusiikkia. Matkan varrella Avaruusromuissa on yritetty myös tehdä määritelmiä ja luokittelua.
Avaruusromua
Avaruusromua-ohjelman 23.11.2014 lähetys oli lupaavasti otsikoitu ”Mitä on avaruusmusiikki?” Vastaus: "Kun kuuntelet avaruusmusiikkia, space music, kytkeydyt rauhallisen ja mietiskelevän musiikin historiaan. Tuo historia on hyvin vanha ja monitahoinen." Näin oli musiikkitoimittaja Jukka Mikkolan mukaan sanonut amerikkalainen Stephen Hill, Hearts of Space -radio-ohjelman toimittaja. Tosin Hillin mielestä space music käsitteenä oli jo tuolloin mahdollisesti vanhentunut. ”1960-luvulla se tarkoitti yhtä asiaa, 1970-luvulla useampia asioita ja sen jälkeen se ei ole tarkoittanut oikeastaan mitään kovin täsmällistä.” Stephen Hill on silti todennut, että viime aikoina on ollut pientä avaruusmusiikin virtausta.
Samaisessa Avaruusromussa musiikintutkija Joseph Lanzan mukaan ”avaruusmusiikki on kuin muistinsa menettäneiden musiikkia, se kuulostaa jollakin tapaa tulevaisuuden musiikilta, mutta todellisuudessa se on kuin menneisyyden hissimusiikkia.” Usein amerikkalaiset kirjoittajat ovat ottaneet avaruusmusiikin yhteydessä esiin käsitteen new age – ja meidän eurooppalaisten näkökulmasta kirjoittavat asiasta, josta eivät ehkä tiedä tarpeeksi.
Avaruusromuja kuunnellessa on käynyt ilmi, että nykyisin avaruusmusiikki on enemmän eurooppalaista kuin amerikkalaista, mutta onko se vain täysromanttista elektronista musiikkia 1970-luvun Berliinistä? Vai lähes mitä tahansa hidastemposta ja rauhallista musiikkia? Saksalaiset krautrokkarit ja Berliinin elektronikot puhuivat kosmisesta musiikista, kosmische musik. Se ei ollut heille mitään vellovaa mietiskelymusiikkia, vaan musiikkia, jonka kosmisuus oli joskus jopa pelottavaa.
Mennyttä ja tulevaa
Yli kolmekymmentä albumia julkaissut saksalainen Robert Schroeder on avaruusmusiikin veteraani. Hän on ollut kuvioissa jo 1970-luvun lopulta lähtien. Schroeder on todennut, että ”musiikin ja taiteen tulisi saada edetä vapaasti, ihmisten tulisi saada tehdä mitä he ikinä haluavatkin tehdä. Kehitys ja kokeilut näyttävät meille aina uusia teitä, uusia suuntia ja uusia mahdollisuuksia. Kaikki suunnat eivät ehkä sovi kaikille, mutta tärkeintä on ottaa askelia eteenpäin”.
Jukka Mikkola kirjoitti 30.7.2017 Avaruusromun verkkoartikkelissa Kun tulevaisuus yllättää: ”Tulevaisuususko ja teknologinen kehitys ovat aina kuuluneet musiikissa. Kyllähän elektronisen musiikin varhaiset vaiheet edustivat nimenomaan tietynlaista uskoa ja toivoa tekniikkaan ja tulevaisuuteen. Elektroniset äänet olivat tulevaisuuden ääniä, avaruuden ääniä. Ne liittyivät ihmiskunnan tulevaisuuteen ja avaruusmatkailuun.”
Kollegat Stephen Hill Amerikasta ja Jukka Mikkola Suomesta tuntuvat olevan eri mieltä avaruusmusiikin mittasuhteista. Hill väittää: ”Musiikkia tekevät ja julkaisevat marginaaliset artistit ja pienet levymerkit. Se on musiikkia, jolla ei juuri ole kaupallista merkitystä, ja jolla on pieni, mutta innokas asialle omistautunut yleisö.” Mikkolan mielestä ”elektroninen ilmaisu on sulautunut osaksi kaikkea taiteen tekemistä. Elektroninen musiikki ympäröi meitä, ja tarjonta on valtavaa.”
Aineistonäyttely avaruusmusiikista
Valitsimme Helmet-hausta yli sata levyä. Skaala on laaja: otimme mukaan kokeellista musiikkia, elektronista, new agea, marginaalimusiikkia, avantgardea, ambientia, minimalismia, impressionismia, progea, konemusiikkia, soundtrackejä, ääniefektejä, luokittelemattomia ääniä ja niin edelleen. Pasilan kirjastossa esillä on lisäksi joitakin kirjoja ja elokuvia sekä science fiction -elokuvajulisteita. Valinnoissa käytimme apuna sumeaa logiikkaa ja intuitiota sekä pitkää musiikinkuuntelun historiaamme. Mietimme maisemia, aikaa ja tilaa – avaruutta. Jututimme myös Arttu Partista Kirjasto 10:stä.
Poimimastamme materiaalista osa on tunnelmaltaan avaruusmusaa tai jonkinlaista sisäavaruusmatkailua. Elektroninen musiikki puolestaan edustaa ehkä teknologian ihailua, joka tavallaan linkittyy avaruuteen ja scifiin. Lisäksi on vielä jotain, joka vaikuttaa avaruudelta kuulostavalta ääneltä.
Teimme valinnoista luettelon, jonka voit noutaa näyttelyn yhteydestä Pasilan kirjastosta tai johon voit tutustua tämän artikkelin lopusta. Pääset listan linkeistä suoraan Helmetiin tutkimaan levyjen sisältötietoja ja tekemään varauksia. Näyttelyn levyistä tarkemmassa esittelyssä seuraavat:
The Planets, op32 / Holst, Gustav (1914–1916)
Klassistakin klassisempi avaruusmusiikin edustaja on englantilaisen Gustav Holstin orkesterisarja The Planets. Kaikki aurinkokuntamme planeetat saivat siihen oman kappaleensa Maata lukuun ottamatta. Plutoakaan ei planeettojen sarjassa ole – sitä ei ollut teoksen sävellysaikana löydettykään vielä, ja mahtaako se edes kunnon planeetta ollakaan? Sarjasta on lukematon määrä äänityksiä ja konserttitaltiointeja, ja sitä on varioitu paljon. Poimin kolme Planets-äänitettä. Ensimmäinen valintani osui Simon Rattlen johtamaan Berliner Philharmoniker/Rundfunkchor Berlin -versioon (EMI, p2006). Toinen tulkinta on Paavo Järven johdolla soittavan Cincinnati Symphony Orchestran cd-levy (Telarc, p2009). Ja vielä kolmas esitys, BBC Symphony Orchestra ja sen naiskuoro johtajanaan Andrew Davis (Warner Classics, c2001). Näitä kolmea kannattaa vertailla. Kuuntele hämärissä olosuhteissa tai pimeässä.
Planets-orkesterisarjan avaa piinallinen Mars (the Bringer of War). Se etenee määrätietoisessa 5/4-tahtilajissa, eikä paholaisen intervalli, tritonus, tunne tässä kohtaa minkäänlaista armoa. Venus (the Bringer of Peace) on onneksi ihana vastakohta Marsille. Se on rauhallinen; siinä on sointujen kauniita kulkuja ja sointien värejä. Osassa Mercury (the Winged Messenger) säveltäjä leikittelee, kun taas Jupiterissa (the Bringer of Jollity) voidaan kuulla jossain kohdin jopa hymnien kaltaisia melodioita. Hiljaisen Saturnin (the Bringer of Old Age) alku on nimensä mukaisesti “vanhaa musiikkia”, mutta sävellys muuttuu pikkuhiljaa melodiseksi. Uranus (the Magician) on jig-rytminen (jig on alkuperältään englantilainen barokkiajan tanssi). Instrumentaalimuodossa jig esiintyy usein suuren teoksen osana, niin siis tässäkin. Orkesterisarjan sadun oloinen päätös Neptune (the Mystic), on hyvin hiljainen ja utuisen maalaileva. The Planets päättyy kahden kuoron hyräilyyn, kunnes kaikki äänet ovat noin vain hävinneet. (AN)
Kielletty planeetta – Forbidden Planet -elokuvaan vuonna 1956 Loius & Bebe Barronin tuottamaa musiikkia ja äänimaailmaa pidetään ensimmäisen täysin elektronisesti toteutettuna elokuvamusiikkiteoksena. Alkujaan heidän oli tarkoitus kehittää elokuvaan vain viitteellisiä avaruudellisia ääniefektejä, mutta tuottajat olivat niin vaikuttuneita vieraita maailmoja ja unenomaisia näkyjä kuvaavasta äänimaailmasta, että Barronit saivat tehtäväkseen rakentaa myös elokuvan elektronisen, musiikillisen taustan. Elokuvan ennakkonäytöksissä yleisö puhkesi spontaaneihin suosionosoituksiin kesken esityksen Barronien täysin uudenlaisen äänitaustan vaikutuksesta. Elokuvan musiikilla oli suuri vaikutus tulevaan elektroniseen musiikkiin sekä erityisesti tieteiselokuvien ja tv-sarjojen myöhempiin auditiivisiin maailmoihin. (JM)
Stanley Kubrickin kulttielokuva 2001 A Space Odyssey – 2001 avaruusseikkailu on vuodelta 1968.
Joskus vanha ja vielä vanhempi klassinen musiikki toimii täydellisesti tulevaisuuteen sijoitetussa science fiction -yhteydessä. Niin Johann Straussin kahvilamusiikin kuvaus Tonavan sinisistä tanssivista pintaväreilyistä kuin Richard Straussin hegemoninen ja monumentaalinen viiden nuotin auringonnousufanfaari sekä Aram Hatsaturjanin etnisen kansanmusiikin ja ohjelmallisen klassisen yhdistävä Gayaneh-baletin adagio-osa sopivat alkuperäisen ympäristönsä ja tarkoituksensa ja logiikkansa avaruuden tyhjiöön menettäneenä upeasti uusiin maisemiin ja kohtaloihin. Myös jo valmiiksi scifimusiikilta kuulostavat modernimman ajan nykysäveltäjän György Ligetin Lux Aeterna- ja Athmosperes-teokset ovat täyttä avaruusromua sisä- ja ulkoavaruuksissa. (JM)
Avantgarde-freejazz-muusikko, -säveltäjä ja orkesterinjohtaja Herman Boole Bluent syntyi fiktiiviseksi Sun Ra’ksi kosmiseen saturnuslaiseen enkeliheimoon joskus pitkän taiteilijauransa aikana. Afrofuturismin ja science fictionin pohjalle rakentuva kokonaisvaltainen musiikillinen ja visuaalinen itsessään avantgardetaideteos Sun Ra julkaisi urallaan lukemattomia jo nimillään suoraan taivaallisiin spekulatiivisiin elementteihin ja sfääreihin viittavia levyjä, muun muassa Visits Planet Earth, The Nubians of Plutonia, The Futuristic Sounds of Sun Ra, The Heliocentric Worlds of Sun Ra, Space is the Place, Strange Celestial Road. Hänellä on ollut merkittävä vaikutus useisiin myöhempiin tekijöihin, esimerkiksi Funkadeliciin ja Earth, Wind & Fireen. (JM)
Vuoden 2010 julkaisu kuuluu artistin Metropolis-sarjaan. Teos käsittelee fiktiivisen messiaanisen androidin identiteetin ja tunteiden löytämisen tematiikkaa. Musiikillisina vaikutteina ovat muun muassa Sun Ra, David Bowie, OutKast ja Prince. (JM)
Levy-yhtiö Aarnihaudan julkaiseman cd:n, Kaarinassa olevan Tuorlan planetaarion elokuvaesityksiin Transkaakko-yhtyeeltä tilattu musiikki on tehty vuosina 2009–2011. Cd sisältää leffaesitysten parhaat palat. Alun perin turkulaiseen Transkaakkoon on yhdistetty balkanilaiset hengästyttävät rytmit, mutta Tuorlassa bändin suunta on toinen, avaruustunnelmointi. Soittimina tosin on maailmanmusiikissa usein käytettyjä instrumentteja. On viulua, selloa, nokkahuilua ja sähköbusukia. ”Tärkeintä on pitää yllä aidon vaihtoehtoisen musiikin tulta”, sähköbusukia ja bağlamaa soittava Janne Mäkelä on yhtyeestä sanonut. Mutta hei hetkinen, kuka Janne Mäkelä? Hänhän esiintyi ”Rikosduon” toisena trubaduurina Pasilan kirjastossa toukokuun alussa!
Transkaakko-seitsikon Tuorla henkii melankolisuutta, vaihtelevia rytmejä ja folk-ambientia kuin alkuaikojen Genesis tai Pink Floyd. Musiikkia tulkitaan pieteetillä. Janne Mäkelän sähköbusuki nostaa kuulijan korkealle. Kappaleet Tuorla ja Maa ovat kaunista world music -maalailua, jonka jujuna on Jaakko Isojunnon tenorinokkahuilu. Daniela Fogelholmin scatlaulu ja Johanna Schwelan viulu ovat sielukasta kuultavaa. Kuuntele albumin neljästätoista kappaleesta vähintäänkin Sfaari. Siinä Pasi Nurmen sähkökitaransoitto lähtee mietiskelevään lentoon. Heti Ilmestymisensä jälkeen Tuorlasta kirjoitettiin useita kehuvia arviointeja, mutta niissä arveltiin levyn jäävän marginaaliin…(AN)
Brian Eno on tuttu Bryan Ferryn kanssa perustamastaan Roxy Music -yhtyeestä ja pitkästä muusikon ja tuottajan urasta. Tuottajayhteistyö Talking Headsin kanssa toi Enon rockpiirien tuntemaksi. Viime vuonna Brian Eno julkaisi pitkästä aikaa ambientia albumilla The Ship. Hän palasi siihen, mistä oli lähtenyt. Levy on jatkoa jatkumolle, joka alkoi vuonna 1975 klassikon maineeseen nousseesta ambientsarjasta Discreet Music (Music for Airports, Plateaux of Mirror, Day of Radiance & On Land). Muistan, että Music for Airportsin äänimaisemoinnit pureskeltiin mediassa puhki. Ambient liitetään melkein aina avaruuteen ja tulevaisuuteen. Mutta eikö se voisi ankkuroitua historiaan?
The Ship ammentaa tarinansa Titanicista, aikansa teknisestä innovaatiosta. Eräässä arvostelussa on kuvailtu Brian Enon musiikkia The Shipistä ”a universe of sound frozen in slow motion” eli hitaaksi jäätyneiden äänien universumiksi, kutakuinkin. Mutta toki sävellyksessä on muutakin. Teos on tarkka äänikertomus. Levyn kolme ensimmäistä osaa muodostavat tyylillisen ja temaattisen kokonaisuuden, jossa pauhaavasti pulppuilevan äänimaiseman päälle on laulettu resitatiivisen gregoriaanisen kirkkolaulun tyylillä. Brian Enon itsensä lisäksi laulajana on muun muassa englantilainen näyttelijä Peter Serafinowicz. The Shipin päätöskappale on teemasta poikkeava mielettömän upea Velvet Underground I’m Set Free -cover. (AN)
Teksti: Kirjastoduunarit Jari Mäkeläinen ja Arja Niemimaa Pasilasta
Kuva: Nasa
Yli sata äänitettä avaruus- ja scifimusiikkia Helmetistä
Koonneet Jari Mäkeläinen ja Arja Niemimaa
Teosten linkit avautuvat uuteen sivustoon.
1000 Airplanes on the Roof: a science fiction musicdrama / Philip Glass
2001: A space odyssey. Music from the motion picture sound track Äänitys v. 1968
2001: A space odyssey: original motion picture soundtrack Äänitys v. 1996
2112 / Rush
The Absolute sound: spacemusic for audiophiles Kokoelma
Aero / Jean Michel Jarre
After the heat / Eno, Moebius, Roedelius
Ajatuslapsi / Esa Kotilainen
And the stars go with you / Jonn Serrie
Angels of the universe / Hilmar Örn Hilmarsson & Sigur Rós
Aniara / Kleerup feat. Carl Bagge & Helen Sjöholm
The archandroid: suites II and III / Janelle Monáe
Ash Ra Tempel / esittäjä Ash Ra Tempel
ATLiens / OutKast
Atmosphere music: science fiction / musique: Frank Bugs et Mellow Marx Äänitehosteita ja musiikkia
Avaruus, ihmiset sekä luonto / Säätiö Organisaatio
Avatar: music from the motion picture / music composed and conducted by James Horner Ks. myös Helmetin englanninkielinen arviointi
Bainbridge Living Sound Effects Library. Volumes 1-4 Kokoelma äänitehosteita
Battlestar Galactica: the A to Z of fantasy TV themes Valikoima musiikkia yhdysvaltalaisista ja brittiläisistä fantasia- ja scifi-televisiosarjoista. Kaikki esitykset eivät ole alkuperäisiä sound track -äänitteitä.
The Bermuda Triangle / electronically created by Isao Tomita
Best of Star Trek: music from the original TV-series and motion picture Musiikin lisäksi myös Star Trek -aiheisia äänietehosteita
Black cherry / Goldfrapp
A Clockwork Orange: Music from the soundtrack
The complete science fiction sessions / Ornette Coleman
Cosmic machine: a voyage across French cosmic & electronic avantgarde (1970-1980) / compiled by Uncle O Kokoelma
Cosmopolis: 1988–2008 / Laika & The Cosmonauts
De-loused in the comatorium / The Mars Volta
Deutsche elektronische Musik. 2: experimental German rock and electronic musik 1971–83 Kokoelma
Discovery / Daft Punk
Doctor Who at the BBC Radiophonic Workshop. Volume 1: The early years 1963-1969 Musiikkia ja äänitehosteita
Doctor Who at the BBC Radiophonic Workshop. Volume 2: New beginnings 1970-1980 / compiled, produced and remastered fo compact disc by Mark Ayres Ks. edellinen
Driftin: Elektronische balladen / Robert Schroeder
Essential science fiction sound effects. vol 1 Äänitehosteita
E.T. : the extra-terrestrial: original motion picture soundtrack / John Williams
Fantastic journey / Erich Kunzel, Cincinnati Pops Orchestra
Farscape / Klaus Schulze, Lisa Gerrard
Film & TV hits. 2: Sciencefiction themes Syntetisaattoriversioita, ei esittäjätietoja, ei alkuperäisiä sound track -äänityksiä
Firmamentum / Viitanen
Flying teapot / Gong
A flock descends / Tōru Takemitsu; Tadaaki Otaka
Forbidden planet: original MGM soundtrack / electronic music by Louis and Bebe Barron
Frontiers: Sci-fi classics Musiikkia elokuvista ja televisio-ohjelmista Star Trek, Twilight zone, Capricorn one, Logan's run, The illustrated man, Total recall, Damnation alley ja Alien
H to he who am the only one / Van Der Graaf Generator
The hitchhikers guide to the galaxy: original soundtrack / music by Joby Talbot
Horreur & science fiction: Les plus grands thèmes Kokoelma, eri säveltäjiä, eri esittäjiä
I sing the body electric / Weather Report
In search of space / Hawkwind
Jazz Satellites. Volume 1: Electrification Kokoelma
Je suis vivant, mais jai peur / de Gilbert Deflez; musique de Jacky Chalard
Kiiltomato, kynttilänliekki, kuu ja aurinko / Jukka Gustavson
Kolmas testi / The Kolmas
Konzert Nr. 3 für Violine und Kammerorchester (1978) / Alfred Schnittke; Gidon Kremer; Woldemar Nelsson
Kosmic music from the Black Country / Kosmose
Kosmos / Isao Tomita
Long-range influence / Ozone Player & Matt Howarth
The man machine / Kraftwerk
The man who fell to earth: original soundtrack recording
Moon safari / Air
Monster movie / Can
Mothership connection / Parliament
Music from two space spectaculars / The Philadelphia Orchestra; Eugene Ormandy Musiikkia Stanley Kubrickin elokuvasta "2001: a space odyssey" sekä sarja Blomdahlin oopperasta Aniara
Music in orbit / säv. Louis Dandrel
Music of the spheres / William Wilde Zeitler
Notes on Light; Orion; Mirage / Saariaho; Karita Mattila; Anssi Karttunen; Christoph Eschenbach
Ohm: The early gurus of electronic music: 1948–1980 Kokoelma, useita eri säveltäjiä ja esittäjiä
On this planet / Steve Roach
The Orbs adventures beyond the ultraworld / The Orb
Outer space music Äänitehosteita
Planetary chronicles. Vol. I / Jonn Serrie
Planetary chronicles. Vol. II / Jonn Serrie
The planets / Holst; Paavo Järvi; Cincinnati Symphony Orchestra
The planets / Gustav Holst; Simon Rattle Lisäksi Colin Matthews'n 'Pluto, the renewer' ja Saariahon, Pintchserin, Turnagen ja Deanin sävellykset Asteroid-teemaan sekä video 'The making of the Planets and Asteroids'
The planets; Egdon Heath / Holst
Plastic beach / Gorillaz
Replicas / Tubeway Army
Rise of the planet of the apes: original motion picture soundtrack / Patrick Doyle
Science fiction dance party / Science Fiction Corporation
Science Fiction Park Bundesrepublik / compilation curated by Felix Kubin ; compilation produced by Andy Votel & Doug Shipton
Sci-fi / Christian McBride
Shall I download a blackhole and offer it to you: live in Berlin 15.11.2007 / Pan Sonic, Keiji Haino
The ship / Brian Eno
Silver apples of the moon (1967); The wild bull (1968) / Morton Subotnick
Simply soundtracks: Sci-Fi Musiikkia tieteiselokuvista ja tieteistelevisiosarjoista
Skeleton keys / Steve Roach
Slice / Lackluster
Solaris, The Mirror, Stalker / säv. Eduard Artemjev Musiikkia Andrei Tarkovskin elokuviin
Song of Earth: NASA space recordings of Earth Avaruusluotainten tallentamaa sähkömagneettista värähtelyä
Sound effects 4 = Bruitages = Geluiden = Geräusche. 4 / concept: X: Pelgrims, J. H. Vatter; compilation D. Van Mourik, J. Dubois Äänitehosteita, sisältää avaruus- ja science-fiction -aiheisia ääniä
Sound effects. Vol. 10 Äänitehosteita, sisältää avaruusaiheisia ääniä
Sounds of science fiction Äänitehosteita
Space 3: Beyond the final frontier
Space and beyond
Musiikkia avaruusaiheisista- ja tieteiselokuvista
Space is the place / Sun Ra And His Astro Intergalactic Infinity Arkestra
Space themes / Vangelis
Spacecraft / Spacecraft
Spaced out jazz Kokoelma avaruus- ja taivaankappaleaiheista musiikkia
Star Trek: The Astral Symphony / Composed, conducted and produced by Jerry Goldsmith, James Horner, Leonard Roseman
Star Trek: the best of Musiikkia Star Trek -elokuvista ja -televisiosarjoista
Star Trek VI: The undiscovered country: Music from the original motion picture soundtrack / Music composed and conducted by Cliff Eidelman
Star wars: the best of space music / John Williams; Boston Pops Orchestra Musiikkia elokuvista Star wars, The empire strikes back, Return of the jedi, Superman, E.T., Close encounters of the third kind
Star wars trilogy: the Original soundtrack anthology / music by John Williams
Star Wars: The ultimate soundtrack collection / Music composed and conducted by John Williams
Stream of thought / Steve Roach, Erik Wøllo
Tarkus / Emerson, Lake & Palmer
Time / Electric Light Orchestra
Time warp / Erich Kunzel; Cincinnati Pops Orchestra
Tron: original motion picture soudtrack / music by Wendy Carlos
Tuorla / Transkaakko
Ur Aniara, en revy om människan i tid och rum / dikt: Harry Martinson; ton: Carl-Axel Dominique; sång: Tommy Körberg
La vie electronique. 1 / Klaus Schulze
Worlds of space, worlds of population, worlds of robots / Ninetynine
Le voyage dans la lune / Air
Yoshimi battles the pink robots / The Flaming Lips
Ziltoid the omniscient / Devin Townsend presents
Äänityksiä/Recordings 1963–1973 / Erkki Kurenniemi