Entressen kirjaston asiakaskyselyn satoa
Espoon kolmanneksi vilkkain kirjasto, Entresse, on ollut toiminnassa kohta jo kuusi vuotta. Oli siis hyvä aika kysyä kirjaston asiakkailta, mitä mieltä he ovat kirjaston tiloista ja palveluista. Alkuvuodesta toteutetussa kyselyssä asiakkaat kehuivat tiloja ja palveluja ja toivoivat hiljaista tilaa.
Kehuja mutta myös parannusehdotuksia
Asiakaskyselyssä kehuttiin paljon Entressen kirjaston hyvää sijaintia, avaria tiloja, Bestseller-hyllyä, laitteita kuten tietokoneita, lasten- ja nuortenpalveluja, aktiivista tapahtumatoimintaa ja eläväisyyttä. Monet asiakaskyselyyn vastanneet toivoivat parannusta erityisesti kirjaston ajoittaiseen äänekkyyteen ja levottomuuteen ja jotkut hieman myös kokoelmiin.
Kirjaston monitoimitilamaisuus ja eläväisyys jakavat mielipiteitä
Lapsiperheet ja nuoret ovat ottaneet Entressen kirjaston omakseen ja antoivat asiakaskyselyssä paljon kiitosta hyvistä lasten ja nuorten palveluista, toiminnasta ja tiloista.
Toisaalta tapahtumatoiminnasta ja lasten ja nuorten tiloista ajoittain leviävä melu ja levottomuus sai asiakaskyselyssä eniten kritiikkiä.
Kirjaston avara mutta yhtenäinen tila ei ole aina optimaalinen, jos halutaan eristää melu hiljaisista lukutiloista.
Varsin monet asiakaskyselyyn vastanneet toivoivat Entresseen enemmän perinteistä kirjastoa kuten hiljaista lukutilaa ja panostusta hyviin kokoelmiin. Jotkut pitivät ongelmana myös aineiston löydettävyyttä kuten sitä, että aikuisten kirjat on sijoitettu kauas kirjaston takaosaan.
Asiakaskyselyn toteutus ja vastaajat
Entressen kirjaston asiakaskysely toteutettiin tammi- ja helmikuussa 2015 verkkolomakkeen ja paperilomakkeiden avulla sekä viikolla 3 tehdyillä asiakashaastatteluilla. Asiakaskyselylomakkeessa
kysyttiin vastaajan taustatietojen eli iän ja sukupuolen ohella sitä, kuinka usein hän asioi kirjastossa, sekä mielipiteitä kirjaston tiloista, tunnelmasta, aineistoista, kirjaston palveluista ja asiakaspalvelusta.
Kyselomakkeeseen vastaamisen ohella on ollut mahdollisuus antaa vapaamuotoista palautetta ja ehdotuksia.
Täytettyjä vastauslomakkeita saatiin kyselyssä hieman yli 400.
Kaikista asiakaskyselylomakkeen täyttäneistä 75 % oli naisia ja neljännes miehiä.
Aktiivisimmin vastasivat 31–50-vuotiaat, joita oli vastaajista 38,7 %. 51–65-vuotiaita oli 26,6 %, 21–30-vuotiaita 11,3 %. Alle 10 % vastaajista oli yli 65-vuotiaita, samoin alle 10 % vastaajista jäivät myös sekä lasten eli 7–12-vuotiaiden että nuorten eli 13–20-vuotiaiden vastaajien osuus.
Vastaajista 25 % käy kirjastossa kaksi kertaa kuukaudessa ja 20 % kerran viikossa.
Paljon hyviä ehdotuksia asiakkailta
Asiakaskyselyn kautta saadussa ja muussa asiakaspalautteessa on saatu asiakkailta paljon hyviä ehdotuksia, jotka pyritään ottamaan huomioon kirjaston kehittämisessä.
Kirjaston ajoittaisiin melu- ja levottomuusongelmiin pyritään vastaamaan paremmin muun muassa meneillään olevan kirjaston tilauudistusprojektin avulla. Kirjaston tilat pyritään järjestämään uudestaan siten, että äänekäs toiminta olisi paremmin erotettu hiljaisesta lukutilasta. Samalla avataan
Entressen kirjaston paja
, jollaisia vastaavia kirjaston pajatiloja käsityö- ym. laitteineen on jo muissa Espoon isoissa aluekirjastoissa.
Asiakaskyselyn tuloksia tullaan esittelemään tarkemmin kirjastossa järjestettävässä avoimessa tilaisuudessa myöhemmin kesällä.
************************
Entresse on Espoon kolmanneksi vilkkain kirjasto. Se on auki seitsemänä päivänä viikossa. Viime vuonna kirjastossa järjestettiin yli 600 tapahtumaa, joihin osallistui yli 18 000 asiakasta.