Ofta frågade frågor - Taskukirjasto
Vad är Taskukirjasto?
Taskukirjasto är en mobilapp för Helmetbibliotekets kunder. I Taskukirjasto förnyar du dina lån, söker och reserverar material med några svep med fingret. Du får också lästips och kan kontrollera bibliotekens öppettider och kontaktinformation. Taskukirjasto kan användas på finska, svenska, engelska och ryska. Läs mer om Taskukirjasto
Hur reserverar jag en bok i Taskukirjasto?
Logga in dig i appen med ditt bibliotekskorts nummer och din PIN-kod.
Skriv in bokens namn, författarens namn, ISBN-koden i sökfältet eller rikta den kamera som finns vid sökfältet mot bokens EAN-kod. Tryck på bilden med förstoringsglaset.
Välj den bok du önskar från listan och tryck på reservationsikonen (bilden där en bok faller ner i en hand).
Välj det bibliotek där du vill hämta det reserverade materialet genom att först trycka på sökfältet och sedan välja bibliotekets namn från den meny som öppnas. Bekräfta reservationen genom att trycka på sändknappen. Du får ett meddelande om att reservationen har lyckats.
Om reservationen inte lyckas, kan du logga in i de egna uppgifterna på Helmet.fi och kontrollera om du har försenade lån eller om dina biblioteksavgifter har överstigit 30 euro. Du kan också ringa kundtjänsten på ditt närbibliotek.
Hur ändrar jag hämtstället för en reservation, lägger till ett standardställe för hämtning eller frysa mina reservationer?
OBS! Man kan inte frysa reservationer i Taskukirjasto för tillfället, bara på Helmet.fi.
Du kan annullera, frysa och släppa dina reservationer i Taskukirjasto. Välj papperskorgikonen i Taskukirjasto för att annullera reservationen. Välj frysikonen i Taskukirjasto för att frysa reservationen. Om reservationen har frusits så hittar man släppikonen på samma plats.
Man kan bara byta reservationens avhämtningsplats genom att logga in på sitt bibliotekskonto i Helmet.fi. Att ändra, frysa och annullera reservationer på Helmet.fi.
Varför avläser inte automaten bibliotekskortets streckkod från Taskukirjasto?
I Taskukirjasto har bibliotekskortets streckkod förstorats och fokuserats. Om låneautomaten i ditt närbibliotek inte avläser kortets streckkod från telefonskärmen, kan du begära att personalen avläser streckkoden med den läsare som finns vid kundtjänststället. Vi försöker ta fram en bättre lösning.
Hur lånar jag en e-bok?
E-böcker kan läsas antingen via webbläsaren eller de olika bokförlagens egna appar. Se instruktionerna under E-bibban i Helmet.fi.
Hur lånar jag vidare till en vän?
Logga in dig i Taskukirjasto och gå till Kompislån.
Låntagaren skannar eller skriver in bibliotekets streckkod (inte förläggarens kod) för den bok som lånats av en kompis i det fält som öppnar sig och trycker på enter.
Appen tar kontakt med långivaren (det kan dröja en stund) och begär att lånet godkänns. Om tidsgränsen överskrids så skriver du in streckkoden på nytt.
Efter att lånet godkänts uppdaterar appen lånet på vännens kort och lånet får en ny förfallodag. Boken kan återlämnas som vanligt i bibliotekets återlämningsautomat när den har lästs.
Kompislån kan inte göras, om
- verket har reserverats,
- verket inte kan reserveras (t.ex. Bestsellers) eller om
- verket har förnyats maximalt antal gånger.
Hur ändrar jag mina personliga uppgifter?
Tillsvidare kan man endast göra ändringar i de egna uppgifterna genom att logga in i Helmet.fi. Logga in i de egna uppgifterna, klicka på ditt namn och välj Ändra personliga uppgifter.
Obs! Du kan inte ändra ditt namn via webbtjänsten. Visa ditt identitetsbevis med ditt nya namn i något Helmet-bibliotek (eller ett identitetsbevis med ditt gamla namn samt ett bevis om namnändringen). Du får ett nytt bibliotekskort avgiftsfritt.
En fråga till dig: Hur skulle du vilja utveckla den del i Taskukirjasto som är avsedd för favoriter?
Berätta vad du har för önskemål på den responsblankett som finns i Taskukirjasto.