Mies käyttää tablettilaitetta

Usein kysyttyä e-lehdistä

Mistä löydän tiedon kaikista kirjaston tarjoamista e-lehdistä?

RBdigitalin lehdet on luetteloitu Helmet-tietokantaan, jossa voit hakea e-lehtiä esimerkiksi lehden nimellä. PressReaderin, ePressin sekä eMagzin lehtivalikoiman näet palveluiden omilta sivuilta.

Kuinka pitkälle sanomalehtien arkistot ulottuvat?

Epressin arkisto on 2 vuotta. PressReaderissa arkiston pituus vaihtelee, mutta lehdet ovat luettavissa yleensä 2–4 kuukautta ilmestymispäivästään.

Milloin aikakauslehtien kokoelmaa päivitetään?

RBdigitalin lehdet valitaan kerran vuodessa. Valinnassa huomioimme asiakastoiveita, joita otetaan vastaan pitkin vuotta. Emme kuitenkaan voi luvata kaikkien toiveiden toteutuvan. Toiveen voit lähettää hankintaehdotuslomakkeella. Valitse vastaanottajaksi e-kirjasto.

Kirjasto ei pysty vaikuttamaan PressReaderin eikä ePressin lehtikokoelmiin.

Miksi PressReader kysyy joskus maksua lehdistä?

Jos kirjautuminen ei ole voimassa, PressReader pyytää maksua lehdistä. Voit aktivoida kirjautumisen kahdella tavalla:

  1. Mene käymään kirjastossa, kirjaudu laitteellasi kirjaston langattomaan verkkoon ja avaa PressReaderin nettisivu tai sovellus. Näin saat palvelun taas käyttöösi kolmeksi päiväksi.
  2. Kirjaudu palveluun kirjastokortilla ja PIN-koodilla. Varmista myös, että HotSpot-käyttö on päällä: Jos käytät PressReaderia selaimessa, tarkista että kahvikuppi-ikoni sivuston yläreunassa on vihreä. Jos se ei ole, klikkaa sitä ja näin aktivoi HotSpot. Jos käytät PressReaderia sovelluksessa, mene asetuksissa kohtaan HotSpots ja laita HotSpot päälle. Jos lehtiä ei sittenkään pääse lukemaan, kirjaudu ulos ja uudestaan sisään.

Miksi PressReaderissa lukemani lehden tilaus ei ole jatkunut?

PressReaderin lehtiä tulee ja häviää kokoelmasta kesken vuottakin. Esimerkiksi kustantaja saattaa ottaa lehtensä pois palvelusta. Kirjasto ei saa tästä mitään ilmoitusta eikä voi vaikuttaa kokoelman muutoksiin.

Miksi kirjastokortilla kirjautuminen ei onnistu PressReaderin sovelluksessa?

Jos sovellus ei tarjoa mahdollisuutta kirjautua kirjastokortilla, toimi näin: Mene selaimella PressReaderin nettisivulle, kirjaudu kirjastokortin numerolla ja PIN-koodilla, klikkaa nimeäsi ja sitten kohtaa Manage account. Lisää tietoihisi sähköpostiosoite ja salasana. Käynnistä sovellus ja kirjaudu sisään käyttämällä tunnuksena samaa sähköpostiosoitetta ja salasanaa.

Saan PressReaderiin kirjautuessani ilmoituksen, että tunnuksellani on jo kirjauduttu sisään. Mitä teen?

Joissakin tapauksissa PressReader ilmoittaa sisäänkirjautumisen yhteydessä, että tunnus on jo käytössä. Sisäänkirjautuminen ei tällöin onnistu. Ongelma ratkeaa, kun tyhjennät käyttämäsi nettiselaimen välimuistin ja poistat evästeet.

Luon tunnusta RBdigital-sivustolle ja saan ilmoituksen ”Something went wrong”. Mitä voin tehdä?

Ilmoitus tulee silloin, kun yrittää luoda tunnuksen, vaikka sellainen on jo olemassa. Käyttäjänimesi on sähköpostiosoitteesi. Luo uusi salasana Helmet-kirjastojen RBdigital-kokoelmassa klikkaamalla ensin Login ja sitten Forgot password or PIN. Laita käyttäjänimeksi sähköpostiosoitteesi ja saat viestin, jonka kautta pääset luomaan uuden salasanan. Jos salasanan luominen ei onnistu, ota yhteyttä osoitteeseen hki.ekirja@hel.fi.

Miten vaihdan sähköpostiosoitteen RBdigitalille?

Ota yhteyttä osoitteeseen hki.ekirja@hel.fi. Kerro kirjastokorttisi numero, se sähköpostiosoite, jota käytit rekisteröityessäsi, sekä sähköpostiosoite, jonka haluat liittää tiliin.

Miksi saan RBdigitalilta tyhjän viestin, kun olen vaihtanut sähköpostiosoitteeni?

Käyttämäsi sähköpostipalvelun roskapostisuodatin on suodattanut RBdigitalin lähettämän linkin. Salli sähköpostisi roskapostiasetuksissa RBdigitalilta tulevat viestit. Jos ongelma jatkuu, ota yhteyttä osoitteeseen hki.ekirja@hel.fi.