Usein kysyttyä - Taskukirjasto

Mikä on Taskukirjasto?

Taskukirjasto on mobiilisovellus Helmet-kirjaston asiakkaille. Taskukirjastossa uusit lainasi, haet aineistoa ja teet varaukset muutamalla hipaisulla. Saat myös lukusuosituksia ja voit tarkistaa kirjastojen aukioloajat ja yhteystiedot. Taskukirjastoa voit käyttää suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi. Lue lisää Taskukirjastosta

Kuinka varaan kirjan Taskukirjastossa?

Kirjaudu sovellukseen kirjastokorttisi numerolla ja tunnusluvulla. 

Kirjoita hakuriville kirjan nimi, tekijän nimi, ISBN-koodi tai suuntaa haun kamera kirjan EAN-koodiin. Paina suurennuslasin kuvaa.

Valitse listasta haluamasi kirja ja paina sen alla olevaa varauskuvaketta (kuva, jossa kirja putoaa kädelle).

Valitse noutokirjasto painamalla hakuriviä ja valitse avautuvasta valikosta kirjaston nimi. Vahvista varaus painamalla lähetä-painiketta. Saat viestin varauksen onnistumisesta.

Jollei varaus onnistu, voit kirjautua omiin tietoihisi Helmet.fi:ssä ja tarkistaa onko sinulla lainoja myöhässä tai ovatko kirjastomaksusi ylittäneet 30 euroa. Voit myös soittaa lähikirjastosi asiakaspalveluun.

Miksei varauksen viimeinen noutopäivä näy Taskukirjastossa?

Varausten noutopäivät voi toistaiseksi tarkistaa vain kirjautumalla Helmet.fi:ssä omiin tietoihin. Varauksen viimeistä noutopäivää ei näy Taskukirjastossa, koska sovellus ei saa tätä tietoa rajapinnan kautta kirjastojärjestelmästä. Rajapintaan on tulossa päivitys.

Kuinka muutan varauksen noutopaikan tai lisään oletusnoutopaikan?

Varauksen oletusnoutopaikan voi vaihtaa vain kirjautumalla Helmet.fi:ssä omiin tietoihin. 

Voisiko Taskukirjasto kertoa, kun varaus on noudettavissa kirjastossa?

Taskukirjasto ei vielä anna ilmoituksia, mutta asia on kehittämislistalla.

Miksei automaatti lue kirjastokortin viivakoodia Taskukirjastosta?

Kirjastokortin viivakoodia Taskukirjastossa on suurennettu ja tarkennettu. Jollei lähikirjastosi lainausautomaatti lue kortin viivakoodia puhelimen näytöltä, voit pyytää henkilökuntaa lukemaan viivakoodin palvelupisteen lukijalla. Yritämme kehittää parempaa ratkaisua.

Miksi tulee ilmoitus ”Lainaa ei voi uusia”?

Lainaa ei voi uusia, jos niistä on varauksia, jos ne on uusittu jo viisi kertaa tai ne ovat materiaaleja, joita ei voi uusia (esim. Bestsellerit). Kirjautumalla Helmet.fi:hin voit myös tarkistaa, onko sinulla lainoja myöhässä tai ovatko kirjastomaksusi ylittäneet 30 euroa. Sovellus ei saa kirjastojärjestelmästä kaikkia näitä tietoja. 

Kuinka lainaan e-kirjan?

E-kirjoja voi lukea joko selaimessa tai kustantajien omilla sovelluksilla. Katso ohjeet Helmet.fi:n e-kirjastosta

Miten kaverilaina tehdään?

Kirjautukaa Taskukirjastoon ja menkää osioon Kaverilaina.

Avautuvaan kenttään lainaaja skannaa tai kirjoittaa kaverilla lainassa olevan kirjan kirjastoviivakoodin (ei kustantajan koodia) ja painaa enter.

Sovellus ottaa yhteyttä lainan antajaan (voi kestää hetken) ja pyytää hyväksyntää lainalle. Jos aikaraja ylittyy, kirjoita viivakoodi uudelleen.

Hyväksynnän jälkeen sovellus päivittää lainan kaverin kortille ja lainaan tulee uusi eräpäivä. Luetun kirjan voi palauttaa normaalisti kirjaston palautusautomaattiin.

Kaverilaina ei onnistu, jos

  • teoksesta on varauksia,
  • teosta ei voi varata (esim. Bestsellerit) tai
  • teoksen uusimiskerrat ovat täynnä.

Kuinka teen osoitteen- tai nimenmuutoksen?

Omien tietojen muutokset voi toistaiseksi tehdä vain kirjautumalla Helmet.fi:hin. Kirjaudu omiin tietoihin, klikkaa omaa nimeäsi ja valitse Muuta yhteystietoja.

Mitä on NFC-lainaus?

Taskukirjaston lähilainaustoimintoa kokeillaan Martinlaakson kirjastossa ja erilaisissa tapahtumissa, jolloin lainattaviin teoksiin on lisätty lähilukutoiminto, NFC-tarra (Near Field Communication). Taskukirjaston lähilainaustoiminto aktivoituu, kun puhelimen vie tarran päälle. Myös puhelimessa täytyy olla NFC-ominaisuus. 

Kysymys sinulle: Kuinka kehittäisit Taskukirjaston Suosikit-osiota paremmaksi?

Kerro meille toiveesi Taskukirjaston palautelomakkeella.