Romanowski

Otto Romanowski luennoi mobiilimusasta Tapiolan kirjastossa

Säveltäjä, apulaisprofessori Sibelius-Akatemiasta, tietokonemusiikin ja musiikkiteknologian guru Otto Romanowski luennoi Tapiolan kirjastossa tammikuun lopulla 2013. Hän hurmasi runsaslukuisen yleisönsä asiantuntevalla ja hauskalla kerronnallaan tietokonemusiikista (kiintoisine vaiheineen) ja  mobiili-musasta sekä niiden yhteisistä sovelluksista. Mobiilipääte eli iPad on käyttöliittymänä kätevä ja monipuolinen. Se on universaali mediaselain, väline median ja musiikin tekemiseen, käsittelemiseen ja jakamiseen.  Eri soitinten soittaminen itsenäisesti (myös hypersoitinominaisuuksin), yhteinen biisien kehittely ja sovittaminen ja niin suosittu yhteismusisointi  iPadien avulla tuovat musiikin riemut yhä useamman elämään.  Etäläsnäolo soittajaporukassa  lisää todellisuuttamme, vakuuttaa Romanowski.  Kitaraliittymä on tosi kätevä: ei enää kymmeniä efektilaatikoita, vaan iPad  piuhan päässä hoitaa niiden tehtävät. Midi-koskettimiston liittymällä  saat käyttöösi  ko. syntetisaattorin kaikkine mahdollisine tehoineen ja herkkuineen.

Tietokonemusiikin hämärästä historiasta mainitsen vain 1. syntetisaattorin  v:lta 1890 nimeltään Telharmonium, jota ohjattiin urkuharmonin koskettimistolla. Seinän takana suuressa hallissa oli konehuone, jonka lieriöitä erilaisine kosketuspintoineen urkuharmonin soittaja ohjasi. Tieto kulki lennätinlinjoja pitkin. Kun kone käynnistyi, sähköt miltei sammuivat ko.  osavaltiosta Amerikan Yhdysvalloissa. New Yorkin maailmannäyttelyssä ko. härveli sai suurta huomiota.

W.A. Mozart oli ensimmäisiä ”tietokonesäveltäjiä”. Häneltä tilattiin niin paljon vähemmän vaativaa  ja tyhmää musiikkia, ettei nero ehtinyt sitä kaikkea itse säveltämään. Hänen apunaan oli Musiikillinen arpanoppapeli, josta arpakuutioita heittämällä löytyi sopivat tahdit sopivaan järjestykseen tähän ”käyttömusiikkiin”.  Ihan eri asia ovat hänen mestariteoksensa, jotka loivat hänen ihmeelliset aivonsa ja sielunsa syvyydet.

Kiinnostavimpia ja tärkeitä uutuuksia mobiili-musassa  ovat uudet notaatiot, joissa nuottien vapaa kirjoittaminen ja vanhojen nuottikirjoitusten korjaaminen yhdellä napin painalluksessa on mahdollista. Otto R. mainitsi myös kolmiulotteiset notaatiot..  Äänen fysikaalinen mallinnus on toinen juuri tuloillaan oleva suuri juttu soittajien, laulajien ja nörttien onneksi. Aalto-yliopistossa tutkitaan myös kapellimestarin mahdollisuutta johtaa orkesteria esim. ison rapakon takana puikollaan ilman minkäänlaista viivettä.

Romanowski  esitteli mielenkiintoisia softa-paketteja ja laitteita, joilla voit mm. soittaa oman kitarasoolosi yhteiseen biisiin, harjoitella omaa saksofonistemmaasi bigbändin kanssa ikivihreän jazzbiisin tahtiin. IPad eli ”lätty”  toimii hyvin sekvensserinä tai jopa täydellisenä  audiomidi-työasemana. Stereomikrofoni iPhonen lisävarusteena mahdollistaa ihan kunnollisen leffan teon alusta loppuun, ”lätyn” avulla hoituvat kuvaamisen jälkeiset eri työvaiheet.  Liikeantureittensa ansiosta IPad reagoi myös liikkeeseen ja näin sillä voi soittaa esim. kitaran ”taivutusääniä”. Smart strings and smart drums aukoivat uusia näkökulmia soittamiseen ja synnyttivät  villejä tulevaisuuden visioita.  Blue toothin eli 10 metrin kantaman sisällä musisointi onnistuu ihan reaaliajassa. Kun naapurin bileitten musiikki alkaa tympiä, voi kvartetti (esim. sähkökitara, basso, koskettimet ja rummut) kerääntyä iPadin ympärille ja alkaa soittaa omaa musiikkia. Luurit päähän vaan ja menoks!  Luento- keskustelutilaisuudessa loppui aika kesken, juuri oli päästy vauhtiin, applikaatioita oli esittelemättä vielä tuhansia ja keskustelu kovassa vauhdissa.  Mutta juttu jatkuu!

Uudet versiot mobiilipäätteissä ja sovelluksissa lisäävät tehoja ja mahdollisuuksia entisestään. Elektroniset soittimet ovat paljonkin ergonomisempia kuin perinteiset. Kyllä vaan, mutta  mitenkä se inhimillinen lämpö musisoinnissa?

Miten muuttuu ihmisen rooli musiikin tekemisessä ja soittamisessa? Sen kertoo aika tullessaan.

Rose / Tapiolan kirjasto