koodauskurssi

Tapiolan Paja


 

Tapiolan kirjaston Paja tuo kirjastossa tekemiseen uusia mahdollisuuksia. Tarjoamme käyttöösi 3D-tulostimia, vinyylileikkurin, lämpöprässin, ompelu-, saumuri ja brodeerauskoneen, laminointilaitteen ym. Pajassa on myös musiikkistudio.

Voit toimia Pajassa omatoimisesti, mutta opastamme mielellämme laitteiden käytössä. 
Etsitkö ystäviesi kanssa tilaa tehdä käsitöitä, askarrella, tehdä taidetta? Pajan pöydän äärelle mahtuu monta tekijää.

Voit myös kysyä Pajan työntekijöikltä neuvoa ja opastusta tietotekniikan ja mobiililaitteiden käyttöön. Pidempiä henkilökohtaisia opastuksia varten voi tilata etukäteen opastusajan Lainaa kirjastolainen -palvelun kautta.

Tapiolan Pajassa järjestetään ryhmäopastuksia ja -tapahtumia mm. ohjelmointiin, peleihin, 3D-mallinnukseen ja -tulostukseen liittyen. Tervetuloa mukaan! Erilaisten teemapajojen ajankohdat löydät tapahtumakalenterista.


3D-tulostuksen pikaohje

  1. Suunnittele esineesi mallinnusohjelmalla tai etsi valmis tulostusmalli verkosta (vinkkejä alla linkkilistassa). Tulostettavat mallit ovat .stl- tai .obj-tiedostoja. 
  2. Tuo 3D-malli tietokoneen Cura-ohjelmaan esikatseltavaksi, valitse sopivat asetukset, ja odota, että ohjelma muuntaa mallin Ultimaker-tulostimen ymmärtämäksi Gcode-tulostustiedostoksi. Ohjelma arvioi myös tulostukseen kuluvan ajan. Tallenna tulostustiedosto SD-kortille.
  3. Liitä SD-kortti 3D-tulostimeen. Etsi tiedosto tulostimen Print-valikosta ja tulosta 3D-mallisi.


3D-linkkejä

Ultimaker - kirjastossa yleisimmin käytettyjen 3D-tulostinten valmistajan sivusto.
Thingiverse: Täältä löydät valmiita mallinnoksia, joiden avulla voit opetella Pajan tulostimien käyttöä. Voit myös laittaa Thingiverseen omia mallinnoksiasi.
Bld3r: Täältä löydät valmiita mallinnoksia.
Yeggi: Hakukone 3D-tiedostojen etsimiseen.
Tapiolan kirjaston Thingiverse: Täältä löytyy malleja, joita on kokeiltu Tapiolan kirjaston Pajassa ja jotka ovat toimineet Pajassa.
TinkerCad: Selaimessa toimiva yksinkertainen mallinnusohjelma, jolla voit valmiita muotoja ja merkkejä muokkaamalla ja yhdistämällä luoda helposti omia teoksia ja esineitä.
SketchUp: Mallinnusohelma, jolla voit luoda omia 3D-mallinnoksia.
Blender: Edistynyt ja monipuolinen ilmainen 3D-mallinnusohjelma.


Vinyylileikkurin ja tekstiiliprässin pikaohje

  1. Tuo leikattava kuva Adobe Illustrator -ohjelmaan ja muokkaa se vektorigrafiikaksi. Tai luo oma tarrakuvio kuten teksti Illustrator-ohjelmalla. Jos haluat kiinnittää tekstin tai kuvan tekstiiliin, muista kääntää kuvio peilikuvaksi ennen leikkaamista (teksti väärinpäin).
  2. Tarramateriaaleina on valittavissa tekstiilitarra- tai seinätarramateriaali. Pieniin tarroihin riittää pala, isoihin kannattaa käyttää rullaa.
  3. Seinätarramateriaali asetetaan leikkuriin väripuoli ylöspäin, tekstiilikuviomateriaali himmeä puoli ylöspäin. Materiaali asetetaan leikkuriin suorassa, tukipyörät kappaleen laitoihin siten, että pyörät ovat leikkurin valkoisella merkittyjen alueiden sisällä. Tarramateriaali lukitaan vetämällä vinyylileikkurin kahva ylös. 

  4. Irrota tarrasta ylimääräiset alueet pois pihdeillä ja jätä jäljelle vain kiinnitettävä osa tarrasta.
  5. Tekstiiliitarra kiinnitetään lämpöprässillä. Tekstiilin pitää olla luonnonkuitumateriaalia. Prässi lämmitetään 160 asteeseen. Tekstiilikuvio asetetaan kankaan päälle kiiltävä puoli ylöspäin, ja painetaan prässillä kankaaseen n. 15 sekunnin ajan

    Seinätarroja varten kannattaa käyttää kiinnityskalvoa, jonka avulla tarran osat pysyvät paikoillaan ja tarra on helppo kiinnittää myöhemmin haluttuun pintaan. 


Vinyylilinkkejä

Adobe Illustrator CS6: Adoben ohjeita Illustratorin käyttöön.
Adobe Illustrator CS6: Opastusvideoita Illustratorin käyttöön.
Roland Camm-1Servo GX 24: Vinyylileikkurin käyttöohje.
Schulze BluePRESSLine Size 3: Tekstiiliprässin käyttöohje.


Ompelulinkkejä

Brother JS23: Perusompelukoneen käyttöohje
Husqvarna Viking Opal 650: Elektronisen ompelukoneen käyttöohje
Husqvarna Viking Designer Topaz 25: Broderauskoneen käyttöohje.
Kaunista kirjontaa: Kirjonta-aiheinen blogi.
Kirjosilla: Kirjonta-aiheinen blogi.
Kädenkäänteessä: Kirjonta-aiheinen blogi.

Koodauslinkkejä

Hopscotch: Visuaalista koodaamista iPadilla. 
Scratch: Visuaalista koodaamista tietokoneella. 
Racket: Merkkipohjainen kieli koodauksen opettelemiseen.
Ylläolevia koodausympäristöjä käytetään Tapiolan kirjaston koodauskursseilla.
Koodi216: Sivusto kertoo, miten koodaaminen on tulossa peruskouluun syksyllä 2016.


Muita koneita Pajassa

Fellowes Callisto A3 Laminator: Laminointikoneen käyttöohje.
Yamaha Clavinova CLP 470: Digipianon käyttöohje.


Linkkejä muualle

Sellon Paja

Kaupunkiverstas
Pajat - tekemisen paikkoja


Pajan tapahtumakalenteri