Nuoret valokuvaajat työssään

Nuorten kokeellinen valokuvanäyttely Sellon kirjastossa joulukuussa

Polkaisimme lokakuussa käyntiin Nöykkiön koulun 9H-luokan kanssa valokuvausprojektin. Työ huipentui näyttelyyn, joka avattiin Sellon kirjaston Galleria Annassa 4.12. ja on avoinna 29.12.2017 asti. Näyttely on osa kirjaston hanketta Suomi läpi vuosien.

Yhteistyössä olivat mukana Nöykkiön kirjasto, koulu ja valokuvataiteilija Mari Hokkanen.
Suomi100 -juhlavuoden kunniaksi teemana on suomalainen teksti. Oppilaat etsivät ja miettivät hyvin itsenäisesti erilaisia suomalaisia tekstejä, ja käyttivät niitä valokuvien aiheina. Mari Hokkanen esitteli myös suomalaisten valokuvaajien töitä koululaisten inspiraation tueksi.

Innoitusta kuvaamiseen antoivat enimmäkseen hyvin lyhyet kaunokirjalliset tekstit ja laululyriikka. Joukossa on sananlasku On vähä tyhjää parempi, Antti Tuurin teoksen nimi Talvisota ja yhtyeiden Haloo Helsinki, Apulanta ja Kotiteollisuus laulujen sanoja. Kokonainen runo on Kjell Westöltä, Risto Rasalta ja Tomi Kontiolta. Aleksis Kiven Ikävyys-runoa kuvittaa varsin osuvasti vaatimaton ja hoitamattoman näköinen nykyajan asunto. Toisaalta synkistelyn vastapainoksi on löytynyt 1950-70 -lukujen mediapersoonan Niilo Tarvajärven aina ajankohtainen kehotus: "Ylös, ulos ja lenkille!"

Kuvallinen tulkinta Aleksis Kiven Ikävyydestä:

Aleksis Kiven runo Ikävyys


Uudenlaista oppimista

Projekti tukee uuden opetussuunnitelman mukaista monialaisuutta. Siinä yhdistyvät useiden oppiaineiden sisällöt ja yhteistyö eri toimijoiden kanssa. Projektin tavoitteena oli alusta alkaen ollut valokuvanäyttelyn tuottaminen kirjastoon. Tietoisuus projektin julkisuudesta motivoi oppilaita yrittämään parastaan. Intensiivinen työskentely on parantanut luokan yhteisöllisyyttä, ja oppilaat ovat auttaneet ja kannustaneet toisiaan tehtäviä tehdessään.

Kuvaamisen aikana Mari neuvoi kädestä pitäen muun muassa valaistuksen kohdistamista, kuvakulmia ja sommittelua, kuitenkin niin, että oppilaat saivat itse oivaltaa ja kokeilla:

Sulkasade

Projektiviikon päätteeksi vierailtiin Nykytaiteen museo Kiasmassa:

Kiasmassa


Valokuvataiteilija Mari Hokkasesta

Mari_Hokkanen.jpg

Mari Hokkanen (s.1979 Espoo)  on helsinkiläinen valokuvataiteilija. Hänen kuvalliset tarinansa ovat näyteltyjä kohtauksia ja kierrätetyistä materiaaleista rakennettuja installaatioita, joita dominoi vahvasti väri. Surrealistiset kuvat käsittelevät vakavia aiheita, mutta naivistinen visuaalisuus jättää tilaa myös humoristiselle tulkinnalle. Hokkasen tuotantotapa voidaan lukea osaksi valokuvan omakuva-genreä, sillä hän esiintyy kuvissa usein itse.

Mari Hokkanen on pitänyt yksityisnäyttelyitä ja osallistunut ryhmänäyttelyihin Suomessa ja ulkomailla, mm. Skotlannissa, Virossa, Saksassa, Portugalissa ja Espanjassa.

Olen opettanut valokuvausta ja kuvallista ilmaisua kurssimuotoisesti useita kertoja eri kansanopistoissa. Tyypillisesti oppilaani ovat olleet 18-60 -vuotiaita valokuvauksen ensimmäisen tai toisen vuoden opiskelijoita. Opettajan työssäni yritän auttaa opiskelijoita löytämään keinoja ja työskentelytapoja itseilmaisuun.

Tämä oli ensimmäinen kerta kun työskentelin näin nuorten oppilaiden kanssa ja vieläpä varsin kunnianhimoisen tavoitteen kera: Valmistaa tekstiin pohjautuva valokuvanäyttely viikon kestävässä työpajassa nuorten kanssa, jotka lähtökohtaisesti eivät ole valokuvanneet järjestelmäkameralla aikaisemmin.

Työpajassa pyrittiin yhdistämään kaksi vahvasti vaikuttavaa taiteenalaa: kirjallisuus ja kuvataide. Loppujen lopuksi työpajan ytimessä oli kuitenkin herätellä oppilaiden kiinnostusta paitsi valokuvaamiseen, myös itsensä ja oman ikäryhmänsä näkökulman ilmaisemiseen sekä luoda yhdessä tekemisen iloa.

Valtaosalla nuorista – ja aikuisista – on kamera puhelimessaan jatkuvasti mukana. Kuvaamme paljon ja valokuvaaminen on vahvasti osa arkeamme. Näiden kuvien tarkoitus on yleensä enemmänkin muiston tallentaminen kuin ilmaisun etsintä jollekin tunteelle.

On eri asia harjoitella tarinan kerrontaa kuvallisesti niin että mukaan otetaan kuvien lavasteiden järjestäminen, maskeeraaminen ja puvustus sekä kuvauspaikkojen etsintä.

Kaiken kaikkiaan oppilaat selviytyivät hyvin työpajasta ja auttoivat toinen toisiaan kuvauksien järjestämisessä. Jokainen uskalsi hienosti hakea kuvallisen ilmaisun tukemaan valitsemaansa tekstiä. Itse opin myös valokuvailmaisun opettamisesta tämän ikäryhmän kanssa: homma kannattaa pitää toiminnallisena. Nuoret oppivat parhaiten itse tekemällä. - Mari Hokkanen


Teksti:
Aila Kaunisvaara, Espoonlahden kirjastot
Niina Yrjövuori, Nöykkiön koulu
Helmet.fi-toimituskunta
Kuvat: Aila, Lauri, Ulrika, Ville ja Vilma