Pakopeli iso

Pääsisitkö pakoon kirjastosta?

"Jossain vaiheessa elämää on opittava käyttämään kirjastoa. Jos ei opi, ei pääse pois." Tästä alkaa pakopeli kirjastossa.

Kuka tietää parhaiten? Nyt puhutaan jostain monimutkaisesta ilmiöstä. "Minulla on asiasta varmaa tietoa", sanoo toinen puhujista. "En voi olla täysin varma, mutta olen kyllä tutkinut asiaa paljon", pohtii toinen. Pelin alussa pitää päättää, kumpaa puhujaa kannattaa kuunnella.

Kello käy.

Tämän jälkeen vastassa on ristikko, jonka ratkaisemiseen tarvitaan kirjallisuuden tuntemusta. Ristikon ratkaisu ohjaa tiettyyn paikkaan kirjaston hyllyllä. Kuinka nopeasti löytäisit perille, jos tiedät kirjan nimen, tekijän ja hyllypaikan

Kirjasto on täynnä herkullisia piilopaikkoja. On mahdollista, että ensimmäisen kirjan löydyttyä joudutaankin etsimään vielä lisää.

Kello käy.

Numerolukolla varustettu laatikko on odotellut jo hyvän tovin keskellä lastenosastoa. Kun se saadaan auki, löytyy sisältä lista omituisia termejä sekä reitti verkkoon salatun valokuvan luo. Videolla kirjastotäti kehottaa tutkimaan muinaista asiasanastoa.

Kello käy.

Mahdollisesti pääset eteenpäin kohti seuraavaa tehtävää. Vastassa on suuntalukko ja tietokirjan käyttötaitoa vaativia tehtäviä. Niin että mikä hakemisto? Se olisi nyt hyvä tietää.

Kello käy.

Loppu lähenee, mutta vielä matkassa on muutama mutka. Perille löytäneet saavat selville, mikä vanhan kirjastotädin mielestä on Suomen kansallisaarre.

Valeuutisia, puolitotuuksia, ostettuja tykkäyksiä ja aikuisia, jotka tekevät suuria päätöksiä kuulopuheiden perusteella. Onko vielä toivoa? Löytyykö lapsia, jotka tuntevat tarinoita ja ovat valmiita paitsi faktantarkistukseen, myös selvittämään kirjaston tiedon hämäriä piilopaikkoja? 

Tapiolan kirjastossa Pako kirjastosta -peliä pääsevät pelaamaan viides- ja kuudesluokkalaiset.

Pelin moton keksi kirjastokummitus Venla Kihti, joka on home-evakossa Kivenlahdesta.

Pelin käsikirjoitus, kuva ja tämä juttu: Marjukka Peltonen, Tapiolan kirjasto