Peliviikko

Sellon kirjaston vinkit peliviikkoon

Sellon kirjasto osallistuu kansainväliseen peliviikkoon 30.10.-5.11.2017 aineistovinkein, pelaamisen ja pelikasvatuksen tapahtumin. Maailma pelillistyy ja pelaaminen valtaa maailmaa. Tämän takia tieto peleistä ja pelaamisesta on hyödyksi jokaiselle pelaajalle ja eri ikäisten pelaajien kasvattajille. Ruutuaika, pelaamisen haitat, pelialan maksuliikenne, ikärajat ja tietenkin pelien hyödyt ovat ilmiöitä, joiden perusteiden ymmärrys on pelien kanssa toimivalle tärkeää. Tietoja peleistä voi kerryttää kahdella tavalla:

1. Tästä jutusta löytyvien kirjavinkkiemme avulla.

2. Vaivattomammin ajankohtaista tietoa voi saavuttaa saapumalla ke 1.11. klo 18 Sellon kirjaston Peliviikon vanhempainiltaan, jossa asiantuntijat esittelevät tietoa peleistä ja pelaamisesta ja heille voi esittää kaikki ne kysymykset, jotka ovat peleissä askarruttaneet. Tarjolla myös lisätietoa ikärajoista, Suomen Pelimuseosta sekä paljon lainattavaa aineistoa, mm. alla olevalta listalta.

Sellon kirjaston Peliviikon tapahtumia:


Maanantaina 30.10. Pointin LEAGUE OF LEGENDS -TURNAUS 12-20-vuotiaille, ilmoittautuminen klo 17

Keskiviikkona 1.11. klo 18-20 PELIVIIKON VANHEMPAINILTA aulassa, vieraina tietokirjailija Elina Lappalainen ja lastenpsykiatri ja pelitutkija Jaana Wessman, tarjolla myös tietoa ikärajoista ja Suomen Pelimuseosta

Torstaina 2.11. klo 16-20 LAUTAPELI-ILTA Akseli-salissa ja Kulttuuritilassa, mukana Suomen Lautapeliseura

Torstaina 2.11. klo 17-18 SHAKKIKERHO Pajassa

Sunnuntaina 5.11. klo 11.30-17.30 ROOLIPELIPÄIVÄ Akseli-salissa ja aulassa, mukana Sellon Roolipelikerho ja Ropecon

Sunnuntaina 5.11. klo 12 SHAKKITURNAUS Pajassa
 

JOKA PÄIVÄ tuttuun tapaan monenlaista pelailua Lastenmaassa koulun jälkeen ja Pointissa (12-20-vuotiaat) klo 15 alkaen, viikonloppuisin heti kun kirjasto aukeaa. Peliviikolla tiedossa myös turnauksia!

KOKO PELIVIIKON AJAN lainattavaa peliaiheista aineistoa aulassa. Suosittelemme erityisesti seuraavia teoksia:

Kirjavinkkejä peleistä, pelaamisesta ja pelikasvatuksesta

Chatfield, Tom: Hupi Oy: miten pelaaminen mullisti viihdeteollisuuden (2011) Pelaamisen valtavirtaistuttua pelaamisesta on tullut joukko huiman suosittuja sosiaalisia ilmiöitä. Tämä tietoteos murtaa peleistä olevia virheellisiä stereotypioita ja paljastaa uskomattomia faktoja pelaamisen maailmasta. Teos ei ole aivan uusi, mutta kuvaa hyvin pelaamisessa tapahtunutta muutosta, sen suuntaa ja voimaa.

Cheng, William: Sound Play: video games and the musical imagination (2014) Monialaista pohdintaa videopelien musiikillisesta maisemasta

Game on! 2017: all the best games, amazing facts, awesome secrets (2016) Englanninkielinen populaariteos aikamme suurimmista peleistä laajalla skaalalla mobiilista elektroniseen urheiluun.

Graydon, Danny: Angry Birds maailmaa rakentamassa: suuri Angry Birds -kirja (2013) Teos mobiilipelihitin luomisesta ja vihaisten lintujen maailmasta.

Guinness World Records 2018: Gamer’s Edition (2017) Huikea peliennätysopas, joka tarjoilee laajan ja genreittäin järjestellyn kuvan pelien nykykirjosta ja suosiosta.

Janis-Norton, Nöel: Calmer, easier, happier screen time: for parents of toddlers to teens : a guide to getting back in charge of technology (2017) Monipuolinen teos ruutujen käytön sovittamisesta arkeen tasapainoisella tavalla. Kohderyhmänä lasten ja nuorten pelaajien vanhemmat.

Kuorikoski, Juho: Suuret seikkailupelit: tietokonepelien klassikot (2015) Perusteellinen historiikki, joka esittelee graafisten seikkailupelien kerman ja kertoo pelien historian niiden tekijöiden äänellä. Seikkailupelit ovat genrenä liki yhtä vanha kuin kotitietokoneet. Tämä kirja kertoo senkin, miten modernit pelit eroavat klassisista seikkailuista.

Kuorikoski, Juho: Sinivalkoinen pelikirja (2014) Suomalaisen pelialan tarina ensimmäisistä peleistä nykyisiin maailmanlaajuisiin hittituotteisiin. Teos on kattava historiikki viimeisestä 30 vuodesta.

Kuorikoski, Juho: X-COM: Tietokonepelien klassikot (2016) Maailman parhaana pidetyn tietokonepelin UFO: Enemy Unknownin, sen jatko-osien, edeltäjien sekä henkisten perillisten historiikki.

Kushner, David: Grand Theft Auton tarina: bandiittien nousu ja uho (2015) Sukellus niihin syihin, jotka nostivat väkivaltaisen rikollisuuspelin suureksi menestystarinaksi.

Kutcher, Martin L.: Digital Kids: how to balance screen time, and why it matters (2017) Teos pelaajien kasvattajille netin ja ruutujen käyttämisen pelisäännöistä, jotta arkikin saadaan toimimaan ja kaikki voivat hyvin.

Lappalainen, Elina: Nyt pelittää! Miten pelejä tehdään? (2017) Koko perheen tietokirja siitä miten peli syntyy ja miksi se koukuttaa. Kirjan on kuvittanut Jussi Kaakinen.

Lappalainen, Elina: Pelien valtakunta: miten suomalaiset peliyhtiöt valloittivat maailman (2015) Selkeä ja monipuolinen tietoteos, joka luo läpileikkauksen pelialaan, jolla suomalaiset menestyvät. Teos katsoo sujuvasti pelialan historiaan, nykyhetkeen ja tulevaan.

Manzos, Aleksandr: Kaikkien aikojen pelit (2017) Helposti lähestyttävä tietopaketti kaikille pelaamisesta kiinnostuneille. Teos kattaa kymmeniä tietokoneen ja pelikonsolien klassikkopelejä.

Metka: Mediametkaa! osa 4 – kaikki peliin (2010) Kasvattajille tarkoitettu kurkistus lasten ja nuorten pelimaailmaan sekä keinoja pelien hyödyntämiseen opetuksessa. Teos ei ole enää uusi, mutta edelleen erittäin hyvä perusteos pelikasvatuksesta

Minecraft käsikirja (2017) Ohut, mutta tietoa täynnä oleva perusteos pelivinkeistä, craftausohjeista ja huimista rakennelmista.

Minecraft: opaskirja tutkimusretkille (2017) Sopii aloittelijallekin. Virallinen Minecraft opaskirja tutkimusretkille. Kirjassa esitellään pelin maastotyypit ja viholliset sekä annetaan hyödyllisiä ohjeita ja vinkkejä pelissä pärjäämiseen ihan alusta lähtien.

Music in video games: studying play (2014) Pelimusiikkia tutkiva analyysiteos

Niipola, Jani: Pelisukupolvi (2012) Yleiskielinen ja viihdyttävät tietoteos, joka kurkistaa suomalaisten pelimenestystarinoiden taakse. Menestyksen takana on osaamista ja kovaa työtä - kokonainen pelisukupolvi.

Nuorisotutkimuksen verkosto, Annika Suoninen: Lasten mediabarometri 2013: 0-8-vuotiaiden mediankäyttö ja sen muutokset vuodesta 2010 (2014) Tutkimus, joka luo kokonaiskuvan alle kouluikäisten ja juuri koulun aloittaneiden lasten mediankäyttötavoista ja niissä tapahtuvasta muutoksesta.

Parkin, Simon: Death by Video Game: tales of obsession from the virtual frontline (2015) pelikulttuurin varjopuolista ja peliriippuvuudesta kertova teos tutkii pelien koukuttavia tekijöitä.

Pelikasvattajan käsikirja (2014) Perustietoa pelikasvattamisesta, pelillisyydestä ja jopa pelien tekemistä itse. Käsikirjan takana on valtakunnallinen Pelikasvattajien verkosto. Saatavilla kirjaston lisäksi myös vapaasti verkossa: http://pelikasvatus.fi/index.php/12-luettavaa/18-pelikasvattajan-kaesikirja

Pongista Pleikkaan: sähköistä pelikulttuuria Eletrasta Pongiin (2010) Aiheittain jaotelluista artikkeleista koostuva monialainen katsaus sähköiseen pelaamiseen ja sitä sivuaviin ilmiöihin.

Terveyden ja hyvinvoinnin laitos: Nuoret pelissä (2013) Tietoa kasvattajille lasten ja nuorten digitaalisesta pelaamisesta ja rahapelaamisesta.

Verkkonuorisotyön valtakunnallinen kehittämisjeskus Verke: Nuorisotyö lanittaa (2016) Pelikulttuurin ja pelitoiminnan osuus nuorisotyössä kasvaa. Menetelmäopas LAN-tapahtumiin nuorisotyössä. Saatavilla myös vapaasti verkossa: https://www.verke.org/material/nuorisotyo-lanittaa-opas/

Verkkonuorisotyön valtakunnallinen kehittämisjeskus Verke: Nuorisotyö pelaa (2014) Kuuluuko digipelaaminen nuorisotyöhön, jos niin miten? Menetelmäopas pelitoimintaan nuorisotyössä. Saatavilla myös vapaasti verkossa: https://www.verke.org/material/nuorisotyo-pelaa/

Kysy lisää vinkkejä lähimmästä kirjastostasi!

Teksti ja aineistovinkit: Anna Pöyhönen, Sellon kirjasto

Kuva: KAVI

Peliviikosta lisää:http://www.pelipaiva.fi/