Vantaan virtuaalinen lukuvinkkaus

Kun takakansi ei riitä

Kirjan takakansiteksti ei aina riitä, kun valitsemme uutta luettavaa. Tikkurilan kirjastossa voi nyt kokeilla miltä tuntuu valita luettavaa virtuaalimaailmassa.

Vantaan kaupunginkirjastossa tutkitaan virtuaaliteknologian antamia mahdollisuuksia lukemaan innostamisessa. Kirjasto ja sen yhteistyökumppanit ZOAN Oy ja Kustannusosakeyhtiö Tammi ovat rakentaneet yhdessä pelillisen lukuvinkkimaailman, joka on ensimmäinen laatuaan Suomessa.

Virtuaalimaailmassa on teemahuoneita, joissa etsitään teemaan liittyviä kirjoja pelaamalla. Mars- ja Metsä-huoneista löytyy kummastakin joukko aiheen mukaisia teoksia. Yksittäisen teoksen esimerkkihuoneeseen on luotu vantaalaisen kirjailijan Pauliina Suden palkitun Takaikkuna-dekkarin miljöötä. Virtuaalihuoneita rakennetaan lisää asiakkaille järjestettävissä työpajoissa syksyllä.

Uusia tuulia lukemisharrastuksen tukemiseen

Kirjastoissa etsitään jatkuvasti uusia tapoja lukemisen valintaan tai lukemisharrastuksen tukemiseen. Kirjan visuaalisen maailman kokeminen voi auttaa lukupäätöksen tekemisessä ja sillä tavalla virtuaalinen lukuvinkkaus sopisi hyvin kirjaston tehtävään lukemisharrastuksen edistämisessä.

− Haluamme, että tämä virtuaalinen lukuvinkkisovellus toimii mielikuvituksen herättäjänä. Vaikka virtuaalimaailmakin on vain yksi tulkinta kirjan maailmasta, voi se pelaamisen yhdistettynä innostaa meitä lukemaan kirjan samalla tavalla kuin nähtyämme jonkin kirjan pohjalta tehdyn elokuvan, kertoo erikoiskirjastonhoitaja Pauliina Hyytiäinen.

Virtuaalinen lukuvinkkaus on myös Vantaan kaupunginkirjaston pohdintaa siitä, mikä on kirjasto nyt ja tulevaisuudessa.

− Tarjoamme mahdollisuuden kokea kirjasto uudella tavalla. Jonkinlaisena utopiana voisi myös olla, että tulevaisuudessa meillä olisikin kirjallisuuden hakemisto virtuaalisena. Elämämme jatkuva visualisoituminen voisi johtaa johonkin tällaiseen, kertoo verkostopäällikkö Katariina Ervasti.

Tarinoilla pelilukutaitoa

Vantaan kirjastoissa Pelilabra-hankkeen pelitapahtumia vetävä Pauliina Hyytiäinen kertoo, että lukemisen laatuun peleissä voidaan vaikuttaa niin, että pelaamalla myös lukutaito kehittyy paremmaksi.  

− Kirjallisuus ja pelit eivät millään tavalla sulje toisiaan pois, vaan ne keskustelevat keskenään. Pelilukutaito kehittyy parhaiten oppimalla, kuinka pelit rakentuvat; tekemällä niitä itse, kirjoittamalla tarinoita peleihin. Voimme oppia lukemaan pelejä ja samalla tiedostamme, kuinka pelit vaikuttavat meihin, jatkaa Pauliina.

Pelin tekemistä pääsee kokeilemaan syksyllä Vantaan kaupunginkirjaston järjestämissä virtuaalitodellisuuspajoissa. Pajat pidetään ti 11.9. / 18.9. / 25.9.2018 klo 18-20. Työpajoissa käytetään Unreal-ohjelmaa. Pajojen ohjelma julkaistaan Helmet.fi:n tapahtumissa.

Uusi näkökulma Takaikkunaan      

Virtuaalimaailmassa esimerkkiteoksena on vantaalaisen kirjailijan Pauliina Suden palkittu Takaikkuna-dekkari.

− Oli jännittävää nostaa virtuaalilasit ensi kertaa silmille ja astua "oikeasti" sisään kirjani hakkerivelho Land-0:n tukikohtaan. Virtuaalikokemus on erilainen kuin elämys, jonka saa uppotumalla kirjan lukemiseen, mutta se on vahva, tehokas ja mielenkiintoinen. Käykää tekin kurkistamassa, miltä Takaikkunan "sisällä" näyttää, kehottaa Pauliina Susi.

Pauliina Susi vierailee Tikkurilan kirjastossa Dekkariviikolla 13.6. klo 18. 

Teksti: Minna Saastamoinen
Valokuva vr-tilan käyttäjästä: Dani Rönnqvist
Video ja vr-kuva: ZOAN