Nainen lukee e_kirjaa

Usein kysyttyä e-kirjoista

Mitä tarvitsen?

Lukemiseen sopivan laitteen (älypuhelin, tabletti tai tietokone), kirjastokortin ja PIN-koodin sekä verkkoyhteyden. Jos lataat kirjoja omalle laitteellesi, tarvitset myös lukuohjelman. Katso ohjeet e-kirjapalveluihin.

Voiko e-kirjan lainaa uusia?

OverDrive-palvelun lainat voi uusia, jos kirjoihin ei ole varauksia. Muissa e-kirjapalveluissa lainan uusiminen ei ole mahdollista. Voit kuitenkin lainata kirjan uudestaan heti laina-ajan loputtua, jos siihen ei ole varauksia.

Näenkö lainaamani e-kirjat omissa tiedoissani kirjaston verkkosivuilla?

OverDrive-e-kirjaston lainat ja varaukset näet Helmet-sivulla omissa tiedoissasi kohdassa "E-lainat". Helmet-haun kautta voit myös lainata ja varata OverDriven e-kirjoja. Muiden e-kirjapalveluiden kohdalla tiedot näkyvät vain kyseisen palvelun sivustolla tai sovelluksessa kirjautumisen jälkeen.

Miksi e-kirjaa on vain 1 kappale?

Hankimme e-kirjat samaan tapaan kuin painetut kirjat, eli jokaisesta e-kirjan kappaleesta (lisenssistä) maksetaan erikseen. Määrärahamme eivät riitä tarjoamaan rajatonta lukuoikeutta kaikille yhtäaikaisesti.

Voiko palvelua käyttää ulkomailla?

Voit lainata e-kirjoja missä tahansa verkkoyhteyden kautta.

Voinko lukita varauksen esimerkiksi lomamatkani ajaksi?

Voit lukita varauksesi Ellibs- ja OverDrive-palveluissa. Silloin et saa varausta ennen kuin poistat lukituksen, mutta säilytät kuitenkin paikkasi varausjonossa.

Varauksen lukitseminen Ellibsissä: Kirjaudu sisään nettisivulla ja napauta Omassa kirjahyllyssä varaamasi kirjan kohdalla ruutua "Lukitse paikkani varausjonossa". Voit määritellä päivämäärän, jolloin lukko poistuu, tai poistaa lukituksen itse napauttamalla samaa kohtaa. Ellibs-sovelluksessa varauksia ei voi lukita.

Varauksen lukitseminen OverDrivessä: Kirjaudu sisään, mene kohtaan "Varaukset" ja napauta kohtaa "Lukitse varaus" haluamasi varauksen kohdalla. Tämän jälkeen määrittele lukituksen kesto ja kuittaa valinta napauttamalla "Lukitse". Jos haluat muuttaa lukituksen kestoa tai poistaa lukituksen, napauta varaamasi kirjan alla kohtaa "Edit hold".

Miten selainlukeminen eroaa e-kirjan lataamisesta?

Selainlukemiseen et tarvitse Adobe-tunnusta tai erillistä lukuohjelmaa. PDF-muotoisia kirjoja ei voi lukea selaimessa. Lue lisää selainlukemisesta.

Onko mahdollista lainata ladattavia e-äänikirjoja?

Kyllä, Ellibs-, OverDrive- ja Biblio-palveluiden äänikirjoja voi ladata palveluiden omiin mobiilisovelluksiin.

Voiko kirjaston kirjoja lukea e-kirjan lukulaitteilla?

Kirjaston e-kirjoja voi lainata useimmilla myynnissä olevilla e-kirjan lukulaitteilla. Lukulaitteen täytyy tukea EPUB- ja PDF-tiedostomuotoja sekä Adoben DRM-suojaustekniikkaa. Kindlellä ei voi lukea kirjaston e-kirjoja, sillä se käyttää Amazonin omaa tekijänoikeussuojausta ja tiedostomuotoa.

Miksi e-kirjan tiedoissa ei kerrota sivumäärää?

E-kirjan sivumäärä vaihtelee tekstin koon ja käytettävän laitteen näytön koon mukaan.

Kirjastokorttini vaihtui. Mitä e-kirjalainoilleni ja -varauksilleni tapahtuu?

Jos kirjastokorttisi vaihtuu, et pääse lukemaan e-kirjalainojasi selaimessa tai hallinnoimaan e-kirjavarauksiasi, sillä e-kirjojen lainat ja varaukset eivät automaattisesti siirry uudelle kortille. Lukuohjelmaan tai -sovellukseen ladattuja kirjoja voit kuitenkin edelleen lukea laina-ajan loppuun asti.

OverDriven ja Ellibsin lainat ja varaukset on mahdollista siirtää vanhalta kortilta uudelle. Siirtoa voit pyytää lähettämällä sähköpostin osoitteeseen hki.ekirja@hel.fi. Kerro viestissäsi vanhan ja uuden kirjastokorttisi numerot.

Biblion lainoja ja varauksia ei valitettavasti voida siirtää kortilta toiselle.

Olen menettänyt lainausoikeuteni. Voinko kuitenkin lainata e-kirjoja?

Jos olet menettänyt lainausoikeutesi, et pysty lainaamaan e-kirjoja OverDrive- tai Ellibs-palvelusta. Jos saat ilmoituksen lainauksen estosta, kirjaudu omiin tietoihisi Helmet-sivustolla ja tarkista sakkojesi määrä tai kohta Viestit.

Miten teen hankintaehdotuksen e-kirjasta?

Voit ehdottaa e-kirjan hankintaa Helmet-kirjastojen hankintaehdotuslomakkeen kautta.

Miksi en pääse kirjautumaan palveluun?

Tarkista, että olet kirjoittanut kirjastokortin numeron (ilman välilyöntejä) ja PIN-koodin oikein. Jos saat ilmoituksen lainauksen estosta tai et pääse kirjautumaan myöskään omiin tietoihisi Helmet-sivustolla, pyydä apua kirjaston asiakaspalvelusta.

Mistä saan tukea palvelun ongelmatilanteissa?

Ongelmatilanteissa voit ottaa yhteyttä sähköpostitse osoitteeseen hki.ekirja@hel.fi. Kuvaathan ongelman ja kerrot käyttämäsi laitteet ja ohjelmistot. Ellibs-palvelun ongelmista voit kysyä suoraan Ellibsin tuesta osoitteesta support@ellibs.com.

Voit aina kysyä apua myös henkilökunnaltamme kirjastoissa.

Mitä teen, kun palvelun nettisivu ei toimi oikein?

Kokeile eri selaimella. Suosittelemme käyttämään e-kirjapalveluita Chrome-, Firefox- tai Safari-selaimella. Tyhjennä selaimen välimuisti ja kokeile uudestaan. Evästeet on sallittava.

Mitä teen, kun e-kirja tai äänikirja ei toimi oikein?

Jos kirjaan ei ole varauksia, palauta se ja lainaa uudelleen. Jos olet ladannut kirjan omalle laitteellesi, kokeile palauttaa tai poistaa se lukuohjelmasta ja ladata se uudelleen. Jos luet tai kuuntelet selaimessa, kokeile käyttää eri selainta tai tyhjentää selaimen välimuisti. Jos käytät e-kirjapalvelun sovellusta mobiililaitteella, kokeile poistaa sovellus ja asentaa se uudestaan.

Mitä teen, kun e-kirjan lataaminen ei onnistu?

Jos ongelma ilmenee nettiselaimessa kirjaa ladattaessa, kokeile eri selaimella tai tyhjennä selaimen välimuisti ja yritä uudestaan.

Jos ongelma ilmenee lukuohjelmassa, tarkista, että ohjelmaan on tallennettu Adobe-tunnus. Kokeile ladata kirja uudestaan. Jos ohjelma antaa virheilmoituksen, sen tekstillä hakemalla voit löytää neuvoja netistä.

Miksi varaukseni ovat hävinneet?

Jos kirjastokorttisi on vaihtunut, ongelma johtuu siitä, koska korttisi numero on vaihtunut. E-kirjapalvelussa tekemäsi lainat ja varaukset yhdistyvät siihen kortin numeroon, jolla kirjauduit sisään.

OverDriven sekä Ellibsin lainat ja varaukset on mahdollista siirtää vanhalta kortilta uudelle. Siirtoa voit pyytää lähettämällä sähköpostin osoitteeseen hki.ekirja@hel.fi. Kerro viestissäsi vanhan ja uuden kirjastokorttisi numerot. Biblion lainoja ja varauksia ei valitettavasti voida siirtää kortilta toiselle.