Helmet-kirjaston käyttösäännöt selkokielellä
Tervetuloa Helmet-kirjastojen käyttäjäksi! 
Kun haluat käyttää kirjastoa, on tärkeää,
että tiedät nämä käyttösäännöt ja noudatat niitä.
Mikä on Helmet?
Muista noudattaa kirjaston sääntöjä
Kirjastokortti ja tunnusluku
Lainaaminen, palauttaminen ja uusiminen
Varaaminen ja kaukolainat
Kirjaston maksut
Kirjaston käyttökielto
Miten käyttösäännöt toimivat?
Lisätiedot
Helmet-kirjastot toimivat Helsingissä,
Espoossa, Kauniaisissa ja Vantaalla.
Helmet on kaupunkien yhteinen kirjastopalvelu.
Helmet-lyhenne tulee sanoista
”Helsinki Metropolitan Area Libraries”,
suomeksi ”pääkaupunkiseudun kirjastot”.
Helmet-kirjastoilla on yhteinen
asiakasrekisteri ja kirjastojärjestelmä.
Se tarkoittaa, että voit käyttää
kaikkia Helmet-kirjastoja,
kun sinulla on Helmet-kirjastokortti.
Helmet-kirjastot ovat kaikille avoimia.
Voit lukea ja lainata kirjoja
ja käyttää palveluita ja kirjaston tiloja.
Kun olet kirjaston käyttäjä,
myös sinä olet vastuussa kirjaston
aineistoista, välineistä ja tiloista.
Niitä ei saa käyttää väärin.
Kun saat oman kirjastokortin,
sitoudut noudattamaan kirjaston sääntöjä.
Samat säännöt koskevat myös yhteyshenkilöä.
Yhteyshenkilö on esimerkiksi koulun
tai jonkin laitoksen työntekijä,
jolla on laitoksen kirjastokortti.
Yhteyshenkilö vastaa siitä,
että kaikki sen laitoksen työntekijät
käyttävät kirjastokorttia oikein.
Kirjastokortti
Kun sinulla on kirjastokortti,
sinulla on oikeus lainata kirjastosta
kirjoja tai muuta aineistoa.
Saat oman kirjastokortin mistä tahansa
Helmet-kirjastosta tai kirjastoautosta.
Kirjastokortin mukana saat tunnusluvun,
jonka avulla kortti toimii.
Ensimmäinen kirjastokortti on ilmainen.
Kirjastokortti on henkilökohtainen
Kirjastokortti on henkilökohtainen.
Sitä ei saa käyttää kukaan muu.
Et saa antaa korttia muille silloinkaan,
kun käytät omatoimikirjastoa.
Omatoimikirjastossa ei ole paikalla
kirjaston työntekijää, vaan asiakas lainaa
ja palauttaa kirjat ja muun aineiston itsenäisesti.
Jos huomaat tai pelkäät,
että joku toinen käyttää kirjastokorttiasi,
pyydä apua kirjaston työntekijöiltä.
Työntekijä voi aina katsoa henkilötodistuksen,
kun joku lainaa sinun kortillasi.
Silloin kukaan muu ei voi käyttää korttiasi.
Kun lainaat kirjastosta kirjoja
tai muuta aineistoa, olet vastuussa niistä.
Ne täytyy palauttaa hyvässä kunnossa takaisin.
Jos kirjastokortti on koulun
tai jonkin laitoksen yhteinen kortti,
sitä voivat käyttää myös sen muut työntekijät.
Kortista on vastuussa yhteyshenkilö,
hän antaa luvan kortin käyttöön.
Miten kirjastokortin saa?
Saat kirjastokortin, kun todistat
henkilöllisyytesi ja ilmoitat osoitteesi.
Saat oman kirjastokortin mistä tahansa
Helmet-kirjastosta tai kirjastoautosta.
Saat kirjastokortin vain,
jos sinulla on osoite Suomessa.
Sinun täytyy myös näyttää henkilötodistus,
jossa on valokuvasi ja henkilötunnuksesi.
Kirjastossa käyvät seuraavat henkilötodistukset:
- EU-maiden henkilötodistukset
- passi
- suomalainen ajokortti
- kuvallinen KELA-kortti, alle 18-vuotiailta myös kuvaton KELA-kortti
- Suomessa sijaitsevan vastaanottokeskuksen asukaskortti
- Maahanmuuttoviraston myöntämä oleskelulupakortti.
Jos sinulla ei ole suomalaista henkilötunnusta,
kirjastokorttisi on voimassa vuoden kerrallaan.
Alle 15-vuotias lapsi saa kirjastokortin vain,
jos hänen huoltajansa suostuu siihen.
Huoltaja on yleensä isä tai äiti,
joskus myös muu vastuuhenkilö.
Huoltajan täytyy antaa kirjallinen suostumus siihen,
että lapselle voi antaa oman kirjastokortin.
Huoltaja on vastuussa lainoista,
kun alle 15-vuotias lainaa jotakin kirjastosta.
Jos nuori esimerkiksi kadottaa kirjaston kirjan,
huoltajan täytyy korvata se.
Kirjastokortin voi saada myös esimerkiksi
päiväkoti, koulu, muu laitos tai yhteisö.
Niillä täytyy olla yhteyshenkilö,
joka on vastuussa kortin käytöstä.
Yhteyshenkilö huolehtii siitä,
että laitoksen työntekijät käyttävät kirjastokorttia oikein.
Laitosten kirjastokortit ovat voimassa vuoden kerrallaan.
Ilmoita kirjastokortin katoamisesta kirjastoon
Jos kirjastokorttisi katoaa,
ilmoita siitä heti kirjastoon.
Yhteyshenkilö ilmoittaa katoamisesta,
jos kadoksissa on laitoksen yhteinen kirjastokortti.
Jos kirjasto on kiinni, voit ilmoittaa
kortin katoamisesta myös puhelinvastaajaan.
Soita silloin numeroon 09 3108 5309.
Kun ilmoitat kirjastokortin kadonneeksi,
kirjasto poistaa sen käytöstä.
Jos joku toinen yrittää lainata kortillasi
ilmoituksen jälkeen, et ole enää vastuussa lainoista.
Tunnusluku
Kirjastokorttiin tarvitaan tunnusluku.
Sen avulla voit käyttää
- kirjaston verkkopalveluja,
- lainausautomaatteja
- tietokoneita
- ja omatoimikirjastoa.
Tarvitset tunnusluvun esimerkiksi silloin,
kun lainaat aineistoa lainausautomaatilla,
Ilman tunnuslukua et voi käyttää automaattia.
Tunnusluvun saat kirjastosta tai kirjastoautosta,
kun näytät henkilötodistuksen.
Tunnuslukua ei saa sähköpostilla tai puhelimessa.
Ilmoita omat tietosi kirjastoon
Pidä huolta siitä,
että yhteystietosi ovat oikein kirjastossa.
Jos osoitteesi, sähköpostiosoitteesi
tai nimesi muuttuu, ilmoita siitä kirjastoon.
Voit tarkistaa omat tietosi,
kun kirjaudut kirjaston internet-sivuille
osoitteessa www.helmet.fi.
Yhteystietosi löytyvät sieltä Omat tiedot -sivulta.
Kaikkien lainaajien henkilötiedot ovat
kirjaston asiakasrekisterissä.
Siellä ovat myös vastuuhenkilöiden
ja yhteyshenkilöiden tiedot.
Kirjasto vastaa siitä,
että kirjastolle ilmoitetut tiedot
ovat asiakasrekisterissä oikein.
Kirjasto noudattaa asiakasrekisterin
pitämisessä henkilötietolakia.
Henkilötietolain mukaan kirjastolla on
oikeus rekisteröidä asiakkaan henkilötunnus.
Sinulla on oikeus tarkistaa,
mitä tietoja sinusta on kirjaston asiakasrekisterissä.
Saat tiedot kirjaston asiakaspalvelusta,
kun näytät henkilötodistuksesi.
Jos olet alle 15-vuotiaan lapsen huoltaja,
voit nähdä hänen tietonsa,
esimerkiksi tiedon myöhästyneistä lainoista.
Saat myös tiedot maksamattomista maksuista.
Jos olet laitoksen yhteyshenkilö,
sinulla on oikeus tarkistaa laitoksen tiedot.
Jos haluat lisää tietoa asiakasrekisteristä,
saat sitä rekisteriselosteesta.
Rekisteriseloste on kirjastoissa ja Helmet-sivustolla osoitteessa Rekisteriseloste.
Rekisteriseloste ei ole selkokielinen.
Lainaaminen
Laina-ajat ovat 1–28 vuorokautta.
Eri aineistoissa on erilaiset laina-ajat.
Löydät tarkemmat laina-ajat
käyttösääntöjen liitteestä.
Sinulla voi olla samaan aikaan enintään 100 lainaa.
Kun lainaat kirjoja tai muuta materiaalia,
saat lainalle aina eräpäivän.
Eräpäivä on päivä,
jolloin aineisto pitää viimeistään palauttaa.
Eräpäivät näkyvät eräpäiväkuitissa,
jonka saat lainauksen yhteydessä.
Elokuvia tai pelejä ei lainata asiakkaalle,
joka ei täytä ikärajoja.
Esimerkiksi alle 15-vuotias ei voi lainata
elokuvia tai pelejä, joiden ikäraja on 15 vuotta.
Ikärajoista Suomessa päättävät Kansallinen audiovisuaalinen instituutti Kavi
sekä Mediakasvatus- ja kuvaohjelmayksikkö MEKU.
Palauttaminen
Palauta lainasi viimeistään eräpäivänä.
Sinun ei tarvitse palauttaa aineistoa
samaan kirjastoon, mistä lainasit ne.
Voit palauttaa lainat mihin tahansa
Helmet-kirjastoon.
Jos haluat, saat palautuksesta kuitin.
Joissakin kirjastoissa on käytössä palautusluukku.
Lainat voi palauttaa luukun kautta silloin,
kun kirjasto on kiinni.
Kirjasto merkitsee aineiston palautetuksi
seuraavana aukiolopäivänä.
Jos palautat lainoja palautusluukkuun,
palautukset ovat omalla vastuullasi.
Jos jotakin esimerkiksi katoaa palautusluukusta,
joudut korvaamaan kadonneen aineiston.
Kun eräpäivä lähestyy, voit saada siitä
ilmoituksen kaksi vuorokautta ennen.
Saat ilmoitukset sähköpostiin,
jos kirjastolla on sinun sähköpostiosoitteesi.
Sinun täytyy kuitenkin ilmoittaa kirjastoon,
että haluat ilmoitukset sähköpostilla.
Uusiminen
Voit uusia lainasi eli lainata saman aineiston
uudestaan viisi kertaa peräkkäin.
Lainoja voi uusia kirjastossa, kirjastoautossa
tai internetissä sivulla www.helmet.fi.
Siellä sinun täytyy kirjautua Omat tiedot -sivulle.
Tarvitset kirjautumiseen kirjastokortin numeron
ja tunnusluvun.
Et voi uusia lainoja, jos joku toinen
on tehnyt varauksen samasta aineistosta.
Et voi uusia lainoja myöskään silloin,
jos olet menettänyt lainausoikeutesi.
Kaikkea aineistoa ei kuitenkaan voi uusia.
Esimerkiksi Bestseller-aineistoa ei voi uusia,
ja useimpia lainattavia esineitä ei voi
lainata uudestaan.
Voit varata kirjaston aineistoja
Jos haluat varata aineistoa,
voit tehdä varauksen kirjastossa.
Varauksia voi tehdä myös kirjaston
internet-sivuilla osoitteessa www.helmet.fi.
Siellä sinun täytyy ensin kirjautua omiin tietoihisi.
Tarvitset kirjautumiseen oman kirjastokortin
numeron ja tunnusluvun.
Sinulla voi olla samaan aikaan 50 varausta.
Saat ilmoituksen, kun voit hakea
varaamasi aineiston kirjastosta.
Ilmoitus voi tulla kirjeellä,
sähköpostilla tai tekstiviestillä.
Kaikkea aineistoa ei voi kuitenkaan varata,
esimerkiksi tavaroita, kuten työkaluja tai luistimia.
Molempia voi lainata kirjastosta.
Kaukolainat
Jos haluat varata aineistoa,
jota ei löydy Helmet-kirjastoista,
kirjasto voi kaukolainata sen
muualta Suomesta tai ulkomailta.
Kaukolainat ovat maksullisia.
Kirjastot eivät kaukolainaa aineistoa,
jonka saa muista pääkaupunkiseudun kirjastoista,
esimerkiksi jostakin tieteellisestä kirjastosta
tai erikoiskirjastosta.
Kirjaston käyttö ei yleensä maksa mitään.
Jos kuitenkin palautat aineistoa myöhässä,
sinun täytyy maksaa myöhästymismaksu.
Jos et hae varaamaasi aineistoa,
sinun täytyy maksaa siitä maksu.
Ja jos kadotat kirjaston omaisuutta,
sinun täytyy korvata se.
Myös erityispalveluista täytyy maksaa,
esimerkiksi kaukolainoista.
Voit tarkistaa,
millaisia maksuja kirjastossa on.
Löydät kaikki maksut käyttösääntöjen liitteestä.
Kirjasto ei vastaa siitä,
jos lainaamasi aineisto vahingoittaa laitteitasi.
Kirjasto ei siis maksa korvausta laitteesi vahingoista.
Kirjasto ei myöskään maksa vahingoista,
jos vahingossa hajotat jotakin
kirjaston työkaluilla.
Myöhästymismaksu ja korvaaminen
Jos palautat lainasi myöhässä,
sinun täytyy maksaa myöhästymismaksu.
Maksua tulee jokaiselta myöhästymispäivältä,
kunnes maksujen enimmäismäärä on täynnä.
Lasten- ja nuortenosaston aineistosta
ei kuitenkaan makseta myöhästymismaksua.
Myöhästymismaksu täytyy maksaa myös
siinä tapauksessa, että et voi uusia lainoja
jonkin teknisen häiriön takia.
Tekninen häiriö on esimerkiksi se,
että internet ei toimi.
Jos kadotat tai vahingoitat kirjaston omaisuutta,
sinun täytyy korvata se.
Löydät tarkat ohjeet aineiston korvaamisesta
käyttösääntöjen liitteestä.
Myöhästyneet lainat ja maksut
Jos lainasi ovat myöhässä,
saat niistä kaksi muistutusta.
Ensimmäinen muistutus tulee
14 vuorokauden päästä eräpäivästä.
Toinen muistutus tulee
28 vuorokauden kuluttua eräpäivästä.
Ensimmäinen muistutus on mahdollista
saada sähköpostilla.
Kun saat muistutuksen,
sinun täytyy palauttaa aineisto kirjastoon
ja maksaa myöhästymismaksut.
Mitä tapahtuu, jos et maksa maksujasi?
Jos et maksa maksujasi kirjastolle,
kirjasto käyttää perintätoimistoa.
Maksut menevät kirjastolta perintätoimistoon,
kun eräpäivästä on kulunut noin 60 päivää.
Vain aikuisen velat voivat mennä perintään.
Jos asiakas on alle 18-vuotias,
velat eivät mene perintään,
Jos tarvitset lisätietoa perinnästä,
löydät tietoa käyttösääntöjen liitteestä.
Lainausoikeuden menettäminen
Jos et maksa velkaasi kirjastolle,
voit saada kirjaston käyttökiellon.
Menetät silloin lainausoikeutesi
eli et saa lainata aineistoa kirjastosta.
Menetät lainausoikeutesi, jos
- lainasi ovat myöhässä yli 28 vuorokautta
- olet kadottanut kirjaston aineistoa
- olet vahingoittanut kirjaston aineistoa
- olet maksimimäärän velkaa kirjastolle.
Voit tarkistaa käyttösääntöjen liitteestä,
mikä on velan maksimimäärä.
Tähän sääntöön on yksi poikkeus:
Jos olet velkajärjestelyssä
ja velkasi kirjastolle on mukana maksuohjelmassa,
et menetä lainausoikeuttasi kirjastoon.
Lainausoikeuden palauttaminen
Saat lainausoikeuden takaisin, kun
- palautat myöhästyneen aineiston kirjastoon
- korvaat kadonneen tai vahingoittuneen aineiston
- maksat velkasi kirjastolle.
Lainausoikeuden palautus voi kestää noin viikon,
riippuen siitä, miten maksat velkasi.
Jos maksat velat kirjaston tilille,
kirjaston laskentatoimi tarkistaa maksun.
Kun maksu on kunnossa,
saat taas lainata aineistoa kirjastosta.
Jos velkasi ovat perinnässä,
velka-asian hoitaa perintätoimisto.
Silloin sinun täytyy maksaa velka perintätoimistolle
ja perintätoimisto maksaa velan kirjastolle.
Lopuksi kirjasto tarkistaa maksun.
Jos kaikki on kunnossa,
saat taas lainata kirjastosta.
Voit menettää oikeuden käyttää kirjastoa,
jos et noudata kirjaston käyttösääntöjä.
Käyttökielto voi tulla esimerkiksi silloin,
jos aiheutat häiriötä kirjastossa,
vaarannat turvallisuuden kirjastossa
tai vahingoitat kirjaston omaisuutta.
Käyttökielto on väliaikainen,
se voi olla enintään 30 päivää.
Kirjasto tekee käyttökiellosta virallisen päätöksen.
Sinulla on oikeus valittaa päätöksestä
ja hakea muutosta siihen.
Ennen kun joudut käyttökieltoon,
sinulla on myös oikeus kertoa
oma näkökulmasi asiaan.
Jos saat käyttökiellon,
siitä tulee merkintä kirjaston asiakasrekisteriin.
Kirjasto poistaa merkinnän,
kun saat käyttöoikeuden takaisin.
Näitä käyttösääntöjä muutetaan vain siten,
että muutoksesta tehdään virallinen päätös.
Myös kirjastoautot, laitoskirjastot
ja kirjastojen kotipalvelu noudattavat
näitä käyttösääntöjä, jos vain mahdollista.
Nämä käyttösäännöt ovat voimassa 1.2.2021
alkaen ja ne ovat voimassa toistaiseksi.
Sääntöjen irtisanomisaika on kuusi kuukautta.
Nämä käyttösäännöt kumoavat vanhat säännöt,
jotka kirjasto hyväksyi 1.3.2018.
Yleiskieliset käyttösäännöt ovat tämän linkin takana.
Käyttösääntöjen liitteen ja lisätietoa
löydät Helmet-sivuilta osoitteesta Asiakkaana kirjastossa