Elina Gylden iso

Varausten itsepalvelunouto on ”hirveen hyvä systeemi!”

Tämän vuoden toukokuussa Kallion kirjastossa alkoi varausten itsepalvelunouto. Entisen asiakaspalvelupisteelle jonottamisen sijasta varaukset noudetaan nykyisin omatoimisesti palvelupisteen viereisestä varaushyllystä. Kävin kysymässä asiakkaidemme kokemuksia uudesta järjestelystä.

Perjantai-iltapäivänä varaushyllyllä asioidaan melkeinpä taukoamatta. Graduaan viimeistelevä Elina Gylden kokee uuden systeemin käteväksi. ”Tämä toimii näppärästi. Tieto tulee, kun kirja on saapunut, ja sen voi käydä itse nappaamassa hyllystä.” Kun varaus on poimittu hyllystä, se lainataan lainausautomaatilla. Varausmaksua Kalliossa ei peritä enää lainkaan.

Marketta Eräsaari on uudistuksen jälkeen alkanut varaamaan enemmän kirjoja. ”Luen kotimaista kaunokirjallisuutta, ja nyt kun syksyllä tulee uusia kirjoja, teen paljon varauksia”. Tällä kertaa Marketalle oli saapunut Gustav Hägglundin kirja, Rauhan Utopia. ”Vien sen 94-vuotiaalle isälleni. Hän on himolukija, ja varmasti innoissaan kun saa tämän kirjan”.

Uudistuksesta on tullut paljon positiivista palautetta. Kirjaston tavoitteena oli asioinnin sujuvoittaminen, ja näyttää siltä, että tässä on onnistuttu. Monet asiakkaat kiittelevät juuri asioinnin helppoutta. Marketta Eräsaari nostaa esiin myös toisen kiitosten aiheen, varausmaksujen poistumisen. ”Varausmaksujen poistuminen on lisännyt tekemiäni varauksia”, hän sanoo.

Tehtyjen varausten lisääntyminen on huomattu myös kirjastossa. Uusia varauksia saapuu Kallioon joka arkiaamu kolmisensataa kappaletta, eli noin kolmen–neljän muuttolaatikon verran. Parhaimmillaan varaushyllyssä voi nykyisin olla odottamassa noutoa yli 1 600 kirjaa, leffaa tai levyä. Aikaisemmin jo 1 000 varausta oli paljon.

Uudistuksesta on saatu tietysti myös kritiikkiä. Moni on ollut huolissaan työntekijöiden töiden vähenemisestä. Myös tietoturva on mietityttänyt. Kaikkien hyllyssä olevien varausten välissä on lappu, jossa lukee asiakkaan nimi – jotta varaaja löytäisi kirjansa. Tälle on kuitenkin vaihtoehto. Halutessaan kaikki saavat käyttöönsä itse valitsemansa nimimerkin, joka näkyy nimen sijasta varauslapussa.

Vaikka Kalliossa onkin siirrytty itsepalveluun, ei tarjottavan avun määrää ole vähennetty. ”Aina voi kysyä neuvoa. Edellisellä kerralla ystävällinen virkailija etsi varauksen minulle, nyt ajattelin käydä itse etsimässä sen”, kertoo Raija Koponen. Jos saapuneesta varauksesta on tullut ilmoitus, mutta sitä ei löydy varaushyllystä, on se todennäköisesti lastenosastolla, kirjaston 3. kerroksessa. Sieltä nimittäin noudetaan edelleen kaikki lasten- ja nuortenkirjat, -elokuvat ja muu lasten- ja nuortenaineisto.

Osa asiakkaista on harmitellut varausten noutoon ennen kuuluneen lyhyen juttutuokion häviämistä. Itsepalveluun siirtyminen ei onneksi ole kuitenkaan vähentänyt työntekijöiden ammattitaitoa. Heiltä saa edelleen lukusuosituksia, ja kuulumisiakin voi vaihtaa aivan entiseen malliin.

Kirjaston siviilipalvelusmies Kaspian Saarela vahvistaa, että palvelualueella on edelleen aikaa jutustella asiakkaiden kanssa. ”Heitän usein vitsejä. Joskus ne ovat olleet ihan hauskojakin.”

Haastateltava nro3_2.jpg
Kaunokirjallisuutta lukeva Marketta Eräsaari lainasi tällä kertaa isälleen Gustav Hägglundin kirjan.


Teksti: Severi Hirvi
Kuvat: Anki Mölläri