Helmet-Pelihaaste 2022

Peli haaste 17 – Peli, jossa pelataan lapsihahmolla – Binding Of Isaac: Rebirth  

Binding of Isaac on Indie peli, jonka on suunitellut ja luonnut Edmund McMillen ja julkaissut Nicalis.  

Binding of Isaac on ns. roguelike peli, joka julkaistiin ensi kerran 2011 netissä flashpelinä ja julkaistiin PC:lle sekä konsoleille 2014. Uusin laajennus Repentance julkaistiin 2021. 

Pelissä pelaat alastomalla pikkupojalla, joka taistelee kellarin hirviöitä vastaan kyyneleillään. Vaikka peli on grafiikoiltaan sekä taidetyyliltään erittäin sarjakuvamainen sekä koominenkin loikkivine kakka hirviöineen, ovat pelin teemat erittäin aikuismaista tavaraa. Pelin päähahmo Isaac on lapsi, jota äiti kaltoinkohtelee ja pelaat traumaattisen lapsen mielessä.  

Hiukan synkän taustatarinan lisäksi peli on erittäin uudelleen pelattava ja koko ''pelilooppiin'' kuuluukin pelata Binding of Isaac useamman kerran läpi. Pelin kentät ovat kellarin kerroksia, joissa on erilaisia huoneita erilaisine vihollisineen, ansoineen, kirouksineen, siunauksineen ja salaisuuksineen. Jokaisen kerroksen lopussa on pääpahis ja sen voitettua pääset kerroksen alemmas seuraavaan edellistä vaikeampaan kerrokseen. Pääpomot ovatkin yksi pelin suolasta. Binding of Isaac on erittäin haastava peli, jossa voi vihollisten ammukset sinkoilla ympäriinsä huonetta ja josta haastavampia vastustajia ovatkin mitä mielikuvituksellisimmat pääpomot, kuten Seitsemän kuolemansyntiä tai vihtahousu itse. Jos normaali peli ei ole tarpeeksi haastava, avautuu peliä pelatessa lisää haasteita, jopa vielä haastavampia vaikeustasoja ja uusia pelattavia hahmoja, joilla pelata esimerkiksi: kummitus lapsi The Lost, joka kestää vain yhden osuman tai Lillith, joka taiselee vain pelissä keräämillä kavereillaan.  

Aina kun Bindig of Isaacissa kuolee tai läpäisee pelin, voi pelin aloittaa alusta ja kartta uudelleen generoidaan eli huoneiden järjestys ja sisältö vihollisista - esineisiin vaihtuu. Tämä tuo lähes loputtoman uudelleen peluu mahdollisuuden Binding of Isaciin, koska kerrokset uudelleen generoituvat, harvoin ovat kellarin kerrokset samanlaisia. Myös lopulliset variaatiot esineissä ja niiden yhteisvaikutukset takaavat sen, että Isaacisi on harvoin samannäköinen pelin päätyttyä, vaan mutatoitunut kasa erilaisia esineitä ja ylimääräisiä raajoja. Voit esimerkiksi saada esineen, mikä antaa sinulle pirun voimat ja pystyt syöksemään suustasi koko huoneen mittaisen tulipatsaan, jos saat esineen, joka vaikka olisi tehnyt alkuperäisistä kyyneleistäsi sellaisia, jotka pyörivät ympärilläsi, muuttaa se tämän tulipatsaan sellaiseksi, mikä pyörii ympärilläsi. Erilaisia yhteisvaikutuksia lienee mahdoton edes arvata ja eivät ne aina ole hyödyllisiäkään. Se tuo uuden taktisen näkökulman peliin, kun mietit, onko tuo esine hyvä yhdistelmä näihin minun tämän hetkisiin esineisiin. Tyydyttävämpiä pelikokemuksia on, kun minulla on ollut pelihahmo loppupuolella niin voittamaton kasa tuhoa että, riittää kun painan hyökkäys nappia kerran, niin koko huone vain tyhjenee ja pahimmatkin pääpomot vain kaatuvat jalkojeni juureen. Vielä tutumpaa on, että peli tuntuu tahallaan antavansa vain hyödyttömiä esineitä etkä pääse paria kenttää pidemmälle, kun tuhovoimasi ei vain riitä paheneviin vihulaislaumoihin.  

Vaikka Binding of Isaac on haastavuudessaan välillä erittäin turhauttava ja tuntuu lähes epäreilulta ajoittain. En luultavasti silti ole mitään peliä pelannut niin paljoa ja vuosien jälkeen jaksan palata ja aina saan turpaan tai voitan komeasti uusilla tavoilla ja usein huonon pelin jälkeen silti sanon itselleni: ‘’Vielä yksi rundi.’’  

Pelitraileri. 

Binding of Isaac: Rebirth on julkaistu: Microsoft Windows, OS X, Linux, PlayStation 4, PlayStation Vita, Wii U, New Nintendo 3DS, Xbox One, iOS ja Nintendo Switch.  

Ikäraja: PEGI 16 

Kuvakaappaukset: Toni Heikura