Kesätöissä kirjastossa: Juho
Olen kiitollinen siitä, että olen päässyt jälleen Myyrmäen kirjastoon kesätöihin. Ensimmäisen kerran olin kesätöissä Myyrmäen kirjastossa vuonna 2017 ja nautin ajastani siellä.
Myyrmäen kirjasto on muuttunut paljon remontin jälkeen. Palautusautomaatti on vaihtanut paikkaa, lehtisali on siirtynyt yläkertaan ja lasten osasto on saanut hienot legoseinät ja uusia tuoleja. Kirjasto on myös saanut uutta väriä matoista ja kirjasto onkin moderni, hillitty ja tummempi. Tietokoneiden tila on huonompi kuin viimevuonna, mutta siihen on tulossa parannusta syksyllä. Asiakkaiden mielipiteitä kuunnellaan ja niitä kerätään tulostimen lähellä olevalle seinälle. Sana on vapaa ja jokainen voi kirjoittaa niin risuja kuin ruusujakin tarralapuille ja laittaa ne seinään kiinni. Laput käydään läpi ja niiden perusteella kirjaston palveluita pyritään parantaman.
Kesätyöläisen työpäivä ei ole paljoa muuttunut viimevuodesta: päivän aluksi työntekijä kirjaa itsensä sisään ja katsoo, minkälainen työvuoro on tänään edessä. Kirjasto avataan kahdeksalta ja yhdeksältä loppuu omatoimiaika. Tänä aikana laitetaan tietokoneet, ohjelmat ja (kesäisin) tuulettimet päälle, tehdään aamun varauslista, poistetaan vanhaksi menneitä varauksia hyllystä, laitetaan uudet lehdet lehtisaliin sekä tietysti hyllytetään palautettua materiaalia. Kuormakin puretaan, mutta se tulee 9-12 välisenä aikana. 8:45 on päivän ensimmäisen kahvitauon ja palaverin aika. Kello 9:00 alkaa asiakaspalvelu tiskillä ja silloin apua tarvitaankin. Loppupäivästä meneekin sitten välillä asiakaspalvelussa ja osa ajasta logistiikan puolella takahuoneessa, taukoja unohtamatta.
Ensimmäiset asiakkaat ovat kerääntyneet suljettujen ovien taakse ennen kahdeksaa ja väkeä lappaa koko päivän ajan enemmän tai vähemmän. Miehiä, naisia, lapsiperheitä, maahanmuuttajia, opiskelijoita, eläkeläisiä, nuorisoa yksin sekä porukassa ja monia muita ihmisiä joista koostuu iloinen Myyrmäen kirjaston asiakaskunta. Osa on vakiokasvoja, osa taasen uusia asiakkaita ja toiset taas käyvät kerran vessaa kysymässä.
Wc:n lisäksi eniten kiinnostaa itse aineisto ja mistä sitä löytyy, löytyykö sitä ja jos ei löydy niin voiko sitä varata? Kirjastossa on hyvä valikoima niin kirjoja, sarjakuvia, konsoli- sekä lautapelejä ja elokuvia sekä tv-sarjoja. Printteri ja sen toiminta (sekä maksullisuus) on myös polttava aihe asiakkaiden keskuudessa. Monelle ihmiselle on levinnyt leveä hymy kasvoille, kun sanon, että printtaaminen on ilmaista (maksimissaan 20 mustavalkoista tai 2 värillistä kopiota tai 10 mustavalkoista ja 1 värillinen kopio).
Muutenkin asiakaspalvelu on parasta kirjastossa. Kun pystyy auttamaan ihmisiä löytämään uutta tietoa, uutta materiaalia ja uusia kokemuksia. Myös asiakkaiden myötätunto ja ystävällisyys on virkistänyt kuumina kesätyöpäivinä ja iltoina.
Teksti: Juho K.
Kuva: Annu Peltoniemi