yläkouluyhteistyö

Espoonlahden kirjastojen palvelut yläkouluille

Hei ja tervetuloa kirjastoon!

Meiltä saat kaikki kirjallisuuteen ja tiedonhakuun liittyvät palvelut, sekä ideoita ja laitteita monipuolisen tvt-opetuksen toteuttamiseen. Alta löydät tietoa tarjoamistamme palvelupaketeista.

Voimme yhdessä suunnitella, miten luokkanne kirjastokäyntejä hyödyntää. Tulevana lukuvuotena on tarjolla esimerkiksi pakohuonepeliä ja raplyriikkatyöpajaa.

Ota rohkeasti yhteyttä, niin jutellaan lisää ja suunnitellaan sinun luokallesi sopiva kirjastovuosi!

Yhteistyöterveisin,

Aila kirjastosta

Yhteyshenkilöt 

(etunimi.sukunimi@espoo.fi)

  • Aila Kaunisvaara: Nöykkiön koulu, Espoonlahden koulu, Martinkallion koulu,
  • Yhteyshenkilönä Aila Kaunisvaara: Mainingin koulu, Kaitaan koulu, Koulumäen koulu, Merisaappaan koulu, Saunalahden koulu

Palvelupaketit

Kirjastotaidot ja tiedonhankinta haltuun

Kirjastonkäytön opetus, tiedonhankinta, Helmet-tiedonhaku, lehtitietokannat, e-kirjat, kirjastosuunnistus

Tutustumiskäynnillä tutustutaan siihen millainen paikka kirjasto on ja mitä kaikkea siellä voi tehdä. Samalla laitetaan kadonneet kirjastokortit kuntoon ja tehdään uusia kortteja. Jos nuorella ei ole vielä kirjastokorttia, voit ladata etukäteen korttihakemuksen (Alle 15-vuotias tarvitsee kirjastokorttihakemukseen huoltajan allekirjoituksen) tai 15 vuotta täyttänyt voi nopeuttaa kortin saamista rekisteröitymällä kirjaston asiakkaaksi.

Tutustumiskäyntiin voidaan yhdistää myös esimerkiksi Helmet-tiedonhakua, tai lehtitietokantojen tai e-kirjalainauksen esittely. 

Kirjastonkäytön opetus voidaan toteuttaa myös pelillisesti, esimerkiksi kirjastosuunnistuksessa, jossa oppilaat tutustuvat pareittain tai pienryhmissä kirjastoon pieniä tehtäviä tehden.

Tiedonhankinnan opetus on tehokkainta todellisessa tilanteessa, esimerkiksi tutkielmia ja esitelmiä tehtäessä. Osallistumme mielellämme koko tiedonhankinnan prosessin ohjaukseen myös kouluilla. Tiedonhankinnan opetusta voidaan toteuttaa myös pelillisesti, ks. tehdään yhdessä.

Vinkkaus - stooreja jokaiselle!

Kirjavinkkaukset, monimediavinkkaukset, muiden aineistojen vinkkaus

Kirjavinkkaus on lukemaan houkuttelua ja tarinankerrontaa. Vinkkauksessa tutustutaan nuorille ajankohtaisiin kirjoihin, genreihin tai kirjauutuuksiin. Kirjavinkkaus voi olla myös tietokirjavinkkausta, tai keskittyä tiettyyn teemaan tai helppolukuisiin kirjoihin. Kirjavinkkaus sopii myös S2-ryhmille!

Monimediavinkkauksessa vinkkaamme kirjoja muiden aineistojen, kuten pelien, sarjakuvien tai elokuvien rinnalla. Tarkoituksena on tarjota nuorelle kokonaisvaltainen tarinallinen kokemus sekä houkutella lukemaan nuorelle jo tuttujen medioiden avulla.

Muiden aineistojen vinkkaus voi olla esimerkiksi lehtien, sarjakuvien, pelien, elokuvien, tietokantojen tai tiedonhankinnan lähteiden vinkkausta.

Tehdään yhdessä

Mediakasvatus, koodaus, sanataide, 3d-tulostaminen, pelilliset menetelmät, Mä en dissaa -konsepti…

Järjestämme yläkoululaisille paljon erilaisia mediaan, teknologiaan ja luovuuteen liittyviä työpajoja, joissa opimme asioita omien tuotosten tai pelillisten menetelmien kautta. Haluatteko luokkaanne jotakin media-ilmiötä, esimerkiksi sosiaalista mediaa, koskevan työpajan tai onko luokallanne idea, jonka toteuttamisessa voisimme auttaa? Suunnitellaan yhdessä!

Rap-lyriikkapaja yhdistää sanataidetta, musiikkia ja kirjallisuuskasvatusta. Luovana tuotoksena nuoret sanoittavat, säveltävät ja räppäävät oman biisinsä Garage band -sovellusta käyttäen.

Pakohuonepeli on pelillinen menetelmä tiedonhankinnan ja ryhmätyötaitojen kehittämiseen. Kyseessä on tarinallinen ongelmanratkaisupeli, jossa toimitaan ryhmässä.

Mä en dissaa - Kiusaamisen vastainen paketti on testattu konseptimme. Kierrämme koululuokissa keskustelemassa kiusaamisesta nuortenkirjallisuuden kautta sekä teemme pieniä toiminnallisia harjoitteita. Tarvittaessa käyntejä voi olla useampikin.  

Vastamainospajoissa tutustumme mainosten mediaviesteihin ja eettiseen kuluttamiseen. Luovana tuotoksena nuoret tekevät omat vastamainoksensa.

Teknologiapajat voivat käsittää esimerkiksi koodausta, 3D-tulostamista ja mallintamista, vinyylileikkurilla tehtäviä tarroja, hyödyllisiä mobiilisovelluksia, tai legorobottien parissa puuhailua.

Videopajoissa voidaan tehdä esimerkiksi kirjatrailereita, digitarinoita tai animaatioita.

Infografiikkapajassa opitaan tiedon havainnollistamista visuaalisesti. Paja yhdistää tiedonhankintaa, tiedonhallintaa ja tiedon visualisointia. Luovana tuotoksena on infografiikkajuliste. Voidaan toteuttaa myös tutkielman tai esitelmän lopputuotoksena.  

Twitter-tarinapaja yhdistää tiedonhankintaa, sanataidetta ja roolipelaamista sosiaalisen median ympäristössä. Pajassa oppilaat luovat tunneilla käsiteltävään asiaan liittyvät Twitter-hahmot, joiden nimissä viestitään. Esimerkiksi jos aiheena on ilmastonmuutos, hahmo voi olla sulava jäävuori, jääkarhu tai lintututkija.

Sanataidepajoissa teemme erilaisia pieniä ja hauskoja kirjoitusharjoituksia matalalla kynnyksellä. Paja voi keskittyä esimerkiksi runouteen, lyhytproosaan, kuvarunoihin, google-runoihin (ja runouden ja sosiaalisen median yhteenliittymiin), genreteksteihin, tai itsetutkiskeluun kirjoittamisen kautta.

Kirjailijatapahtuma kirjastossa

Lukukeskuksen kirjailijavierailu kirjastossa

Kirjailijavierailut kannustavat nuoria lukemaan, avaavat kirjallisuuden maailmaa sekä kirjailijoiden ammattia. Vierailuun voi osallistua useampi luokka kerrallaan ja se kestää 45 minuuttia. Vierailuja on tarjolla rajattu määrä, joten toimi hyvissä ajoin!