Ronja Salmi

Vieraanamme vuoden juontajaehdokas

Ronja Salmi, 24, on kirjailija, kolumnisti, juontaja ja media-alan moniosaaja. Salmi kertoi, että on oppinut työtä tekemällä. Hän on käynyt vain Kallion lukion.

Salmen ura lähti käyntiin 17-vuotiaana  lastenohjelmista, mutta iän sekä kokemuksen kasvaessa Salmi on päässyt juontamaan mm. erilaisissa tapahtumissa sekä käsikirjoittamaan omia ohjelmiaan. Kirjailijan ura lähti käyntiin ohjelmien käsikirjoituksista, ja sen jälkeen nuorten romaaneista. Tällä hetkellä Salmelta on ilmestynyt kolme kirjaa ja parhaillaan hän kirjoittaa kahta kirjaa, jotka kumpikin ilmestyvät tänä vuonna.

Eihän kukaan halua bilettää vanhempiensa kanssa!

Ronja Salmi kertoi Nöykkiön koulun seitsemäsluokkalaisille, miten sosiaalisessa mediassa voi tienata rahaa ja kertoa tarinaa. Hän vertasi yhdessä oppilaiden kanssa sosiaalisen median sekä median eroja.

Salmi vertasi kuvapalvelu Instagramia tyhjään taloon, jonka jokainen käyttäjä täyttää itse omilla kuvavalinnoillaan.
- Jos kukaan ei laita Instagramiin kuvia, se kuolee, Salmi toteaa.
Salmi kertoi, että Facebook, on jäämässä Instagramin varjoon. Hän myös kertoi, miksi näin on.
 - Jos vanhempanne eivät ole Instagramissa, teillä on vähän niin kuin kämppä tyhjänä. Eihän kukaan nyt halua bilettää vanhempiensa kanssa, sehän on itsestään selvyys, Salmi naurahtaa.

insta.JPG

Runot vai rankka jätkä?

Salmi kertoi, että jokaisen Instagram-seinä on kuin pieni mosaiikkitaideteos tai kirja. Jokainen palveluun lisätty kuva on osa käyttäjän omaa tarinaa. Jokainen käyttäjä kuitenkin kertoo juuri sellaista tarinaa, mitä haluaa muiden näkevän.

Ronja Salmi pyysi oppilaita ehdottamaan esimerkiksi jonkun julkisuuden henkilön Instagram-tilin, jotta he voisivat tarkastella hänen tarinaansa.

Salmi ja oppilaat tutkivat yhdessä oppilaiden ehdottamaa Emma Watsonin Instagram-tiliä. Arvio oli, että Watson saattaisi olla rauhallinen persoona. Sen jälkeen Salmi pyysi oppilaita ehdottamaan uuden ja erilaisen henkilön Instagram-tiliä tarkasteluun.

He vertasivat seurapiirihenkilö Dan Bilzerianin Instagram-tiliä Watsonin profiiliin. Salmen sanojen mukaan Dan on enemmänkin rankka jätkä kuin runollinen persoona. Salmi ja oppilaat tulkitsivat Bilzerianin räväkäksi sinkuksi.

Sponsorointi ja sisältömarkkinointi

Ronja Salmi kertoi oppilaille myös sisältömarkkinoinnin ja sponsoroinnin eroista.  Esimerkiksi sponsoroinnilla on tarkat rajat. Sponsoroidessa saadaan mm. rahaa ja tuotteita, mutta tuotetta ei saa suositella.

Salmi esitteli oppilaille youtubetähti Mmiisasin Instagram-profiilia, jossa hän käyttää sisältömarkkinointia. Kuvassa Miisalla on päällään paita, jossa on isolla vaatemerkin logo. Salmi veikkaa, että hän on saanut paidan vaatefirmalta, mutta hän ei ole maininnut tuotteen olevan sponsoroitu.

Hän muistuttaa, että jos tuote on sponsoroitu, siitä tulee mainita.

oppilas ja Ronja.JPG

Kirjoittajat: Mirjami Koch, Martta Lamminmäki, Eerika Lampinen, Helmi Kettunen ja Tytti Ilvessalo, Nöykkiön koulu