Tietoa omatoimikirjastoista selkokielellä

Omatoimikirjastot 

Joitain kirjastoja voi käyttää myös silloin, kun henkilökuntaa ei ole paikalla. Näitä kirjastoja kutsutaan omatoimikirjastoiksi. 

Helsingin, Espoon, Vantaan  ja Kauniaisten kirjastoista käytetään yhdessä nimeä Helmet-kirjastot. 

Omatoimikirjaston käyttö 

Omatoimikirjastoissa voit lainata  ja palauttaa kirjoja. Voit myös käyttää tietokoneita, lukea lehtiä, tehdä töitä ja järjestää kokouksia. Kirjastoissa on langaton verkko. 

Omatoimikirjastoja voi käyttää myös, kun kirjasto on kiinni. 

Kirjastojen nettisivuilta voit tarkistaa omatoimikirjaston aukioloajat. Kotisivuilta voit myös katsoa, koska henkilökunta on paikalla. 

Ennen kuin voit käyttää omatoimikirjastoja, sinun täytyy rekisteröityä niiden käyttäjäksi ja hyväksyä säännöt. 

Pääset sisään omatoimikirjastoon kirjastokortillasi ja tunnusluvulla. Tunnusluvun saat henkilökunnalta. 

Kun kirjastossa ei ole henkilökuntaa paikalla, tiloja valvotaan esimerkiksi kameroilla.  

Omatoimikirjaston asiakkaaksi tuleminen 

Jos olet yli 15-vuotias kirjaston asiakas, voit rekisteröityä omatoimikirjaston käyttäjäksi.  

Voit rekisteröityä missä tahansa Helmet-kirjastossa. Kirjaston henkilökunta hoitaa rekisteröitymisen kanssasi. Kun olet rekisteröitynyt, voit käyttää kaikkia Helmet-omatoimikirjastoja. 

Rekisteröityminen 

  • Ota mukaan kirjastokorttisi ja kuvallinen henkilöllisyystodistus. Henkilöllisyystodistukset-sivulta voit tarkistaa, mitkä henkilöllisyystodistukset kelpaavat. 
  • Henkilökunta pyytää sinua tutustumaan sääntöihin. Hyväksyt säännöt allekirjoittamalla ne. Saat allekirjoittamasi säännöt mukaasi kotiin.  
  • Kirjaston työntekijä merkitsee nimesi kirjaston tietokantaan.  
  • Lue käyttämäsi kirjaston hätäohjeet. Ne löytyvät kirjastosta. 
  • Nyt olet valmis aloittamaan omatoimikirjaston käytön. 

Alle 15-vuotias omatoimikirjaston asiakas 

Alle 15-vuotias lapsi tarvitsee luvan huoltajalta, jos hän haluaa käyttää omatoimikirjastoa yksin. Huoltaja antaa luvan kirjastossa, kun asiakaspalvelu on auki. 

Luvan antaminen 

  • Kirjastoon täytyy tulla ainakin huoltaja. Toivomme, että paikalle tulee myös lapsi, jolle lupa annetaan. 
  • Kirjaston työntekijä tarkastaa lapsen kirjastokortin. Huoltaja näyttää myös oman kuvallisen henkilötodistuksensa. Henkilöllisyystodistukset-sivulta voit tarkistaa, mitkä henkilöllisyystodistukset kelpaavat. 
  • Huoltaja ja lapsi lukevat omatoimikirjaston säännöt. Jos lapsi ei ole mukana, huoltaja lukee säännöt lapsen kanssa myöhemmin. Jos lapsi on mukana, hän allekirjoittaa säännöt. Myös huoltaja allekirjoittaa säännöt. Näin huoltaja antaa lapselle luvan käyttää omatoimikirjastoa. Allekirjoitetut säännöt otetaan mukaan kotiin.  
  • Kirjaston työntekijä merkitsee lapsen nimen kirjaston tietokantaan. 
  • Kirjaston hätäohjeet on hyvä lukea. Ne löytyvät kirjastosta. 
  • Nyt lapsi on valmis aloittamaan omatoimikirjaston käytön. 

Huoltaja voi myös perua lapsen luvan. Luvan perumisen hoitaa kirjaston työntekijä kirjaston asiakaspalvelussa. 

Jos lapsella ei ole lupaa käyttää omatoimikirjastoa yksin, hän voi käydä siellä aikuisen kanssa. Aikuinen varmistaa, että lapsi noudattaa kirjaston sääntöjä. 

Omatoimikirjaston säännöt 

Helmet-kirjastoilla on yhteiset säännöt omatoimikirjastoille.  

Säännöt 31.10.2023 asti 

Espoon omatoimikirjaston käyttösäännöt (pdf) 

Helsingin omatoimikirjaston käyttösäännöt 

Kauniaisten omatoimikirjaston käyttösäännöt (pdf) 

Vantaan omatoimikirjaston käyttösäännöt 

Säännöt 1.11.2023 eteenpäin 

Omatoimikirjastojen säännöt

Sääntöjen rikkominen 

Jos asiakas rikkoo kirjaston sääntöjä tai lakia, hän voi menettää luvan käyttää kirjastoa. Käyttökielto voi kestää korkeintaan 30 päivää. Kielto voi koskea kaikkea kirjaston käyttöä tai vain omatoimikirjastoa. 

Omatoimikirjastot Helmet-alueella 

Helsingin omatoimikirjastot 

  • Herttoniemen kirjasto 
  • Laajasalon kirjasto 
  • Lauttasaaren kirjasto 
  • Paloheinän kirjasto 
  • Suomenlinnan kirjasto 
  • Viikin kirjasto 

Espoon omatoimikirjastot 

  • Haukilahden kirjasto 
  • Kalajärven kirjasto 
  • Karhusuon kirjasto 
  • Kauklahden kirjasto 
  • Laajalahden kirjasto 
  • Laaksolahden kirjasto 
  • Nöykkiön kirjasto 
  • Otaniemen kirjasto 
  • Saunalahden kirjasto 
  • Suurpellon kirjasto 
  • Viherlaakson kirjasto 

Vantaan omatoimikirjastot 

  • Kivistön kirjasto 
  • Länsimäen kirjasto 
  • Pointin kirjasto 
  • Pähkinärinteen kirjasto 

Myös Kauniaisten kirjasto on omatoimikirjasto. 

Muu kirjaston käyttö, kun kirjasto on kiinni 

Vain osa kirjastoista toimii omatoimikirjastoina. Osaa muistakin kirjastoista voi kuitenkin käyttää myös kirjaston ollessa kiinni. Silloin kirjaston käyttö perustuu erilliseen sopimukseen. 

Muu kirjaston itsenäinen käyttö 

Joskus kirjastoissa on vähemmän työntekijöitä paikalla. Silloin asiakkaat käyttävät kirjastoa itsenäisesti. Eri kirjastoissa on eri käytännöt  kirjaston itsenäiseen käyttöön.