Lapsia Saunalahden kirjastossa

Tervetuloa alakoululaisten kanssa Saunalahden kirjastoon

Yhteyshenkilöt:

Kirjastonkäytönopastukset: Annina Rantanen (annina.rantanen (at) espoo.fi)
Tiedonhaunopetukset: Heliminna Hakala (heliminna.hakala (at) espoo.fi)
Kirjavinkkaukset eskareille: Anna Valtonen (anna.valtonen (at) espoo.fi)
Kirjavinkkaukset 1.-2. lk: Marikki Viljanen (marikki.viljanen (at) espoo.fi)
Kirjavinkkaukset 3.-4. lk: Anna Valtonen (anna.valtonen (at) espoo.fi)
Kirjavinkkaukset 5.-6. lk: Heliminna Hakala (heliminna.hakala (at) espoo.fi)
KULPS!-kirjailijatapahtumat 4.-6.lk: Heliminna Hakala (heliminna.hakala (at) espoo.fi)
Kirjavaraukset luokille: kirjasto.saunalahti (at) espoo.fi  /  Fanny Lovén
Alakouluyhteistyön yhteyshenkilö Espoonlahdessa: Heliminna Hakala

Ottakaa yhteyttä ajan sopimiseksi ja kertokaa kirjastokäyntiä koskevista toiveistanne. Toivomme, että aika varataan vähintään kolme viikkoa etukäteen.

Laitoskirjastokortti

Opettajan työkäytössä voi olla oma laitoskirjastokortti. Kortti on voimassa vuoden kerrallaan ja sen vastuuhenkilö on vastuussa kortilla lainatusta aineistosta. Vastuuhenkilön tulee esittää voimassaoleva kuvallinen henkilötodistus korttia haettaessa ja uusittaessa. Lisätietoja kirjastokortista Helmet-kirjaston käyttösäännöistä.

Yhteistyön sisältökuvaukset

Tiedätkö?

Kirjastonkäytönopetus, Helmet-tiedonhaku, tiedonhankinta

Tutustumiskäynti ja kirjastonkäytönopetus 
Tutustutaan kirjastoon ja tutkitaan, mitä kaikkea sieltä löytyy, mitä hyödyllistä ja hauskaa siellä voi tehdä. Opitaan myös, miten kirjastossa toimitaan.

Jos oppilaalla ei ole vielä kirjastokorttia, korttihakemuksen voi tulostaa etukäteen. (Alakoululaisen kirjastokorttihakemukseen tarvitaan huoltajan allekirjoitus.)

Yleiset ohjeet kirjastokäynnin sopimiseen: KULPS! Kirjastopolku 2018-2019

Tiedonhaunopastus 
Taitavaksi kirjastokäyttäjäksi ja tiedonhankkijaksi voi harjoitella monella tavalla. Käynnin teemana voi olla Helmet-opastus ja luokan oma aihe, tietokirjallisuuteen tutustuminen tai vaikka verkkotiedonhaun lähdekritiikki.

Lukisitko?

Kirjavinkkaukset, kirjamaistiaiset, muiden aineistojen vinkkaus, kirjatrailerityöpajat

Kirjavinkkaus 
Kirjavinkkaus on lukemaan innostamista ja tarinankerrontaa. Vinkkauksessa tutustutaan kullekin ikäryhmälle soveltuviin kirjoihin. Kirjavinkkaus voi olla lukudiplomikirjojen esittelyä tai esimerkiksi helppolukuisten kirjojen, tietokirjojen tai fantasiakirjojen vinkkausta. Vinkkauksessa voidaan myös keskittyä tiettyyn teemaan, jolloin kirjojen lisäksi voidaan esitellä muitakin aineistoja, esimerkiksi elokuvia, sarjakuvia, musiikkia ja pelejä. Kirjavinkkaus on räätälöitävissä myös S2-ryhmille! Kirjavinkkarin voi myös pyytää koululle, jos matka kirjastoon on hankala tai ryhmiä samalle päivälle useita. Kolmasluokkalaisten kirjavinkkaukset priorisoidaan ja muille luokille kirjavinkkauksia järjestetään resurssien mukaan.

Kirjamaistiaiset
Kirjamaistiaiset on toiminnallinen tapa etsiä mieleistä luettavaa ja sopii hyvin luokan lukupiirin aloitukseksi. Maisteltavaksi voidaan valita kirjoja myös jostain tietystä teemasta.

Kirjastosta saa apua lukupiirikirjojen valintaan ja lukudiplomin suorittamiseen.

Kirjatrailerityöpaja (3.-4. lk)
Pajassa tehdään kirjaesittelyvideot oppilaiden lukemista kirjoista pareittain tai pikkuryhmissä. Käytetään iMovie-ohjelmaa. Pajassa tutustutaan lyhyesti tekijänoikeuksiin ja selvitetään, mitä kuvia saa laillisesti käyttää. Pajan kesto noin 2,5 tuntia. (Yhteyshenkilö Niklas Snabb).

Kirjatrailerityöpaja (5.-6. lk) 
Kirjatrailerityöpaja voidaan järjestää koululla koulun iPad-laitteilla. Kirjatraileriprojekti aloitetaan usein kirjastossa kirjavinkkauksella, jonka jälkeen muutaman oppilaan lukupiireissä luetaan kirjoja, joista kukin ryhmä yhdessä tekee lukemaan houkuttavan kirjatrailerin. Vinkkauksen jälkeen tavataan toisen kerran kuvahaku-, käsikirjoitus- ja iMovie-opastuksen merkeissä. Kahdella seuraavalla noin 3 tunnin työpajakerralla työstetään trailereita. Projekti huipentuu kirjatrailereiden yhteiskatselmukseen. (Helmikuu ja toukokuu 2019; yhteyshenkilö Heliminna Hakala).

Kirjailijatapahtuma kirjastossa

Kirjailijavierailu tai kirjailijan ohjaama työpaja 
Lukukeskuksen kirjailijoiden ja muiden tarinan ammattilaisten kirjastovierailut ja työpajat kannattaa varata heti kauden alussa. Tarjolla olevat kirjailijat ja työpajojen kuvaukset löytyvät Kulttuuriespoo.fi-sivuston KULPS! Kirjastopolku -sivulta. Kirjailijavierailuja alakouluokille (3.-6. lk); yhteyshenkilö Heliminna Hakala.

Kokeilisitko?

Mediakasvatusta ja luovaa ilmaisua 
Koulun ilmiöviikolle voi kirjastosta pyytää tietokirjapaketteja. Teemaprojektien yhteydessä myös tiedonhaunopetus on antoisinta.


Varjoteatterityöpaja (eskarit)
Työpajassa tutustutaan varjoteatterin perusmenetelmiin ja askarrellaan meriaiheisia hahmoja. Työpaja huipentuu lasten omaan varjoteatteriesitykseen. Kirjasto tarjoaa materiaalit ja askarteluvälineet. Työpajan kesto: 60 minuuttia. (Maaliskuu 2019; yhteyshenkilö Annina Rantanen).

Beebot-koodauspaja (eskarit)
Koodausajattelua beebot-robotein. Pajassa tutustutaan koodausajatteluun koodaamalla ihmisrobotteja sekä beebotteja. Kesto 45 minuuttia. (Toukokuu 2019; yhteyshenkilö Annina Rantanen).

Piirrosanimaatio-/piirrosdigitarinatyöpaja (eskarit ja 1. lk)
Työpajassa tehdään omien valmiiden piirrosten ja tarinoiden pohjalta lyhyitä animaatioita PuppetPals- tai iMovie-sovelluksen avulla. Työpajan kesto: 1,5 tuntia. (Toukokuu 2019; yhteyshenkilö Heliminna Hakala).

Koodauspaja (eskarit ja 1.-2. lk)
Koodauspajassa tutustutaan ohjelmoinnin logiikkaan hauskalla ja helpolla tavalla. Scratch Jr. -sovelluksen avulla harjoitellaan suunnat sekä numerot ja koodataan pieni ohjelma. Työpajan kesto 60 minuuttia. (Huhtikuu 2019; yhteyshenkilö Annina Rantanen).

Leluanimaatiopaja (eskarit, 1.-2. lk) 
Pajassa tehdään lyhyet stop motion –animaatiot lasten omista pienistä leluista.  Pajan kesto 75min. (Helmikuu ja toukokuu 2019; yhteyshenkilö Heliminna Hakala).

Valomaalauspaja (1.-3. lk) 
Valomaalauspajassa tehdään valotaidetta taskulamppujen ja järjestelmäkameran avulla. Oppilaat piirtävät valolähteillä muotoja tai kuvioita, jotka kuvataan pitkällä valotusajalla. Valomaalauspajan kesto on 45 minuuttia / enintään 12 henkeä. Isompien ryhmien kanssa ryhmät jaetaan ja toinen ryhmä odottaa itsenäisesti kirjaston puolella. (Tammi-helmikuu 2019; yhteyshenkilö Fanny Lovén).

Sammon ryöstö -pakohuonepeli (3.-6. lk).
Pelissä seurataan Sammon ryöstön tarinaa, tutustutaan Suomen kansalliseepos Kalevalaan ja sen hahmoihin, sekä ratkaistaan arvoituksia ja kohdataan yllätyksiä! Peli kestää n. 30 minuuttia. (Sovitusti keväällä 2019; yhteyshenkilö Fanny Lovén).

Piksillaatioanimaatiopaja (5.-6. lk) 
Piksillaatiopajassa tehdään stop motion –animaatioita, joissa tähtinä ovat oppilaat itse. Paja toteutetaan Stop Motion –ohjelman avulla. Pajan kesto 90min. (Toukokuu 2019; yhteyshenkilö Heliminna Hakala).

Visuaalinen robottirunopaja (5.-6. lk) 
Robottirunopajassa käytetään runorobottia, iPadia sekä iMovie-sovellusta ja opitaan etsimään luvallisesti käytettävissä olevia kuvia kuva-arkistoista. Työpajan tuotoksena syntyy runovideo. (Toukokuu 2019; yhteyshenkilö Heliminna Hakala).

Kirjanselkärunopaja (5.-6. lk). 
Kirjanselkärunopajassa tutustutaan kirjaston eri osastoihin, tutkaillaan hyllyjä ja katsellaan kirjoja. Kootaan mielenkiintoisista kirjoista pinoja ja järjestetään pinot niin, että kirjapinon selkäpuoleen syntyy runo. Otetaan runosta kuva. Kirjanselkärunopajan yhteydessä voidaan järjestää myös vinkkaus tai Helmet-opastus taikka tutustua runorobotteihin (Toukokuu 2019; yhteyshenkilö Heliminna Hakala).

Blackout poetry –paja (6. lk)
Pajassa tutustutaan runoihin sanataideharjoitusten kautta ja tehdään omat runot poistokirjoihin blackout poetry –tekniikalla, eli värittämällä tai muuten korostamalla valitut sanat tekstin seasta. Pajan kesto 90min. Yhteyshenkilö Niklas Snabb.

Pajavärkkäystä ja kirjavinkkaus (6. lk)
Tutustutaan Soukan kirjaston pajaan sekä 3D-tulostimen ja vinyylileikkurin toimintaan. Tulostetaan oppilasryhmälle/luokalle oma maskotti ja tehdään luokalle yhteinen seinäkangas. Kesto: Aikaa kannattaa varata 3 tuntia (Yhteinen noin 15-30 min opastus, jonka jälkeen noin 45 min ajan puolet oppilaista pajassa ja puolet Pikku-Kikessä vinkkauksessa, tiedonhaunopastuksessa tai työpajassa, tai omatoimisesti kirjastossa lainaamassa ja lukemassa. Vaihto ryhmien kesken. Lopuksi yhteinen päätösosuus.)
Ajankohdat: Sovittavissa mediataitoviikon perjantaille 8.2.2019 klo 9-12 välille. Lisäksi 13.3. ja 12.4.

Kolmasluokkalaisten kirjavinkkaukset priorisoidaan. 
Kulps!-kirjailijavierailuja järjestetään Espoonlahden Kulps!-budjetin puitteissa. 
Työpajoja järjestetään Espoonlahden kirjastoissa resurssien mukaan.

Kirjavinkit

Kirjasampo 
Lisää kirjavinkkejä eri aiheista eri ikäisille löydät esimerkiksi Kirjasammon kirjahyllyistä: http://www.kirjasampo.fi/fi/node/4007#.WmsGNVOLSUl

Lukukeskuksen Lukuviikon materiaalit, teemana lavarunous 
http://www.lukuviikko.fi/

Celia 
Celian tuottamia äänikirjoja voivat käyttää kaikki henkilöt, joille tavallisen kirjan lukeminen on vaikeaa. Nykyisin myös erityisopettajat voivat ilmoittaa oppilaita Celian asiakkaiksi. Asiakkaaksi voi ilmoittautua myös kirjastossa
Lisätiedot: https://www.celia.fi/

Celian kirjavinkkipaketti 3. luokkalaisille 
Celian ja Helsingin kaupunginkirjaston yhteistyönä kokoama kirjavinkkipaketti 3. luokan erityisoppilaille. Sopii hyvin ihan tavallisellekin luokalle.
Lataa vinkkauspaketti (pdf)
Lisätiedot: https://www.celianet.fi/kirjaston-ohjeet/cd-aanikirjojen-lainaus/

Tervetuloa kirjastoon!

Teksti: Heliminna Hakala