koodauskurssi

Tapiolan Paja


Tapiolan kirjaston Paja tarjoaa käyttöön jälleen 3D-tulostimen, ompelukoneen, laminointilaitteen, kampasidontalaitteen, rintanappikoneita, asiakastyöasemia (tietokoneita, joilta voi tulostaa) ym. Pajassa on myös työkalulainaamo ja musiikkistudio. Voit toimia Pajassa omatoimisesti.​


​HUOM! Espoon kaupunginkirjasto noudattaa THL:n suosituksia turvavälien noudattamisesta, joten henkilökunta ei toistaiseksi voi tarjota lähiopastusta laitteiden käyttöön, vaan käyttö perustuu asiakkaiden omatoimisuuteen ja tarjottujen ohjeiden seuraamiseen. Pidäthän tämän mielessäsi varatessasi laitteita käyttöösi.

Laitteet, jotka useimmiten vaativat asiakkaiden opastamista, ovat toistaiseksi kokonaan pois käytöstä.

Espoon kirjastojen palvelut elävät koronatilanteen ja viranomaisten ohjeiden mukaan. Tilanne voi muuttua nopeastikin, joten ajantasainen tilanne kannattaa tarkistaa kirjastojen sivuilta tai ottamalla yhteyttä kirjastoon.


3D-tulostuksen pikaohje

  1. Suunnittele esineesi mallinnusohjelmalla tai etsi valmis tulostusmalli verkosta (vinkkejä alla linkkilistassa). Tulostettavat mallit ovat .stl- tai .obj-tiedostoja. 

  2. Tuo 3D-malli tietokoneen Cura-ohjelmaan. Ohjelma muuntaa mallin Gcode-tiedostoksi. Ohjelma arvioi myös tulostukseen kuluvan ajan. Tallenna tulostustiedosto SD-kortille.

  3. Liitä SD-kortti 3D-tulostimeen. Etsi tiedosto tulostimen Print-valikosta ja tulosta 3D-malli.


3D-linkkejä

Ultimaker - kirjastossa yleisimmin käytettyjen 3D-tulostinten valmistajan sivusto.
Thingiverse: Täältä löydät valmiita mallinnoksia, joiden avulla voit opetella Pajan tulostimien käyttöä. Voit myös laittaa Thingiverseen omia mallinnoksiasi.
Bld3r: Täältä löydät valmiita mallinnoksia.
Yeggi: Hakukone 3D-tiedostojen etsimiseen.
Tapiolan kirjaston Thingiverse: Täältä löytyy malleja, joita on kokeiltu Tapiolan kirjaston Pajassa ja jotka ovat toimineet Pajassa.
TinkerCad: Selaimessa toimiva mallinnusohjelma, jolla voit valmiita muotoja ja merkkejä muokkaamalla ja yhdistämällä luoda helposti omia teoksia ja esineitä.
SketchUp: Mallinnusohelma, jolla voit luoda omia 3D-mallinnoksia.
Onshape Free: ilmainen verkon kautta toimiva pilvipohjainen mallinnusohjelma.

Blender: Edistynyt ja monipuolinen ilmainen 3D-mallinnusohjelma.


Vinyylilinkkejä

Roland CutStudio Manual: vinyylileikkurin ohjelmiston manuaali 
Adobe Illustrator CS6: Adoben ohjeita Illustratorin käyttöön.
Adobe Illustrator CS6: Opastusvideoita Illustratorin käyttöön.
Roland Camm-1Servo GX 24: Vinyylileikkurin käyttöohje.
Schulze BluePRESSLine Size 3: Tekstiiliprässin käyttöohje.


Ompelulinkkejä

Brother JS23: Perusompelukoneen käyttöohje
Husqvarna Viking Opal 650: Elektronisen ompelukoneen käyttöohje
Husqvarna Viking Designer Topaz 25: Broderauskoneen käyttöohje.
Kirjosilla: Kirjonta-aiheinen blogi.
Kädenkäänteessä: Kirjonta-aiheinen blogi.

Koodauslinkkejä

Hopscotch: Visuaalista koodaamista iPadilla. 
Scratch: Visuaalista koodaamista tietokoneella. 
Racket: Merkkipohjainen kieli koodauksen opettelemiseen.
Ylläolevia koodausympäristöjä käytetään Tapiolan kirjaston koodauskursseilla.
Koodi216: Sivusto kertoo ohjelmoinnin opetuksen lisäyksestä peruskoulussa syksystä 2016 alkaen.


Muita laitteita Pajassa

Fellowes Callisto A3 Laminator: Laminointikoneen käyttöohje.

CombBind C200 -kampasidontalaite: luo omia siistejä kampasidottuja vihkoja.

Rintanappikoneet (joskus myös pinssikoneet) 2 kpl.:

Isompaan pinssikoneeseen tarvitaan halkaisijaltaan 66 mm pyöreä kuva, pienempään koneeseen halkaisijaltaan 40 mm pyöreä kuva.


Linkkejä muualle