Tapiolan Paja


​HUOM! Koronaviruspandemian aikana Espoon kaupunginkirjasto noudattaa terveysviranomaisten ohjeita ja määräyksiä. A jantasainen tilanne kannattaa tarkistaa kirjastojen nettisivuilta tai ottamalla yhteyttä kirjastoon.
 

Tapiolan kirjaston Paja tarjoaa käyttöön mm. 3D-tulostimia, ompelukoneen, saumurin, laminointilaitteen sekä vinyylikeikkurin ja lämpöprässin. Pajassa on myös työkalulainaamo. Voit toimia Pajassa omatoimisesti.


Laite- ja tilavaraukset: varaamo.espoo.fi


3D-tulostuksen pikaohje

  1. Helpointa on etsiä valmis tulostusmalli verkosta (vinkkejä alla linkkilistassa). Tulostettavat mallit ovat .stl- tai .obj-tiedostoja. Toki voit myös itse suunnittella ja mallintaa esineesi 3D-mallinnusohjelmalla.

  2. Tuo 3D-malli tietokoneen Cura-ohjelmaan. Ohjelma muuntaa mallin Gcode-tiedostoksi. Ohjelma arvioi myös tulostukseen kuluvan ajan. Tallenna tulostustiedosto SD-kortille.

  3. Liitä SD-kortti 3D-tulostimeen. Etsi tiedosto tulostimen Print-valikosta ja tulosta 3D-malli.


3D-linkkejä

  • Ultimaker - kirjastossa yleisimmin käytettyjen 3D-tulostinten valmistajan sivusto.
  • Thingiverse : Täältä löydät valmiita mallinnoksia, joiden avulla voit opetella Pajan tulostimien käyttöä. Voit myös laittaa Thingiverseen omia mallinnoksiasi.
  • Bld3r : Täältä löydät valmiita mallinnoksia.
  • Yeggi : Hakukone 3D-tiedostojen etsimiseen.
  • Tapiolan kirjaston Thingiverse : Täältä löytyy malleja, joita on kokeiltu Tapiolan kirjaston Pajassa ja jotka ovat toimineet Pajassa.
  • TinkerCad : Selaimessa toimiva mallinnusohjelma, jolla voit valmiita muotoja ja merkkejä muokkaamalla ja yhdistämällä luoda helposti omia teoksia ja esineitä.
  • SketchUp
    : Mallinnusohelma, jolla voit luoda omia 3D-mallinnoksia.
  • Onshape Free: ilmainen verkon kautta toimiva pilvipohjainen mallinnusohjelma.
  • Blender : Edistynyt ja monipuolinen ilmainen 3D-mallinnusohjelma.


Vinyylilinkkejä


Ompelulinkkejä

Koodauslinkkejä

  • Hopscotch: Visuaalista koodaamista iPadilla. 
  • Scratch: Visuaalista koodaamista tietokoneella. 
  • Racket: Merkkipohjainen kieli koodauksen opettelemiseen.
     

Muita laitteita Tapiolan kirjaston Pajassa


Linkkejä muualle