Avaruusmusiikkia

Avaruusluotaimen ääniä, elokuvamusiikkia, orkesterisarjoja ja äänitehosteita – kaikkea tätä ja vielä enemmän on avaruusmusiikki. Poimi vinkit yli sadan äänitteen joukosta.

Helsingin Messukeskuksessa järjestettiin 9.8.–13.8.2017 megaluokan kansainvälinen tieteis- ja fantasiakirjallisuustapahtuma World Science Fiction Convention. Konferenssi kokosi yhteen spefi-kirjailijoiden ja fandomin parhaimmiston ympäri maailmaa. Myös Pasilan kirjaston auditoriossa oli Worldconin luentoja ja ohjelmaa.

Pasilan kirjastolaiset kokosivat useita tapahtumaan liittyviä Helmet-aineistonäyttelyitä. Avaruusmusiikkia on esillä kirjaston toisessa kerroksessa ja porrastasanteella vielä syyskuun puoliväliin saakka.

Mikä avaruusmusiikki?

Mietimme, mitä hämärältä kuulostava termi avaruusmusiikki voisi olla: ei ehkä ainakaan mitään ”tieteellistä”? Tieteen termipankki ei tunne käsitettä avaruusmusiikki, mutta jotain musiikkiin liittyvää pankista näyttäisi löytyvän, määritelmä avaruusoopperasta. Mutta ei, termipankki kertookin, että avaruusooppera on kirjallisuudentutkimuksen mukaan tieteiskirjallisuuden alalaji.

Tieteisfantasiaelokuvassa Kolmannen asteen yhteys vuodelta 1977 sivilisaatioiden välinen yhteys synkronoitiin viiden nuotin fraasilla: re, mi, do, do, sol. Ohjaaja Steven Spielberg ja elokuvan musiikista vastannut säveltäjä John Williams kävivät pitkään läpi 12-sävelasteikon eri mahdollisuuksia löytääkseen kumpaakin miellyttävän yhdistelmän.

Ylen radio-ohjelmasarjassa Avaruusromua on lähes kolmen vuosikymmenen ajan liikuttu hämärissä sfääreissä ja soitettu ja esitelty avaruusmusiikkia. Matkan varrella Avaruusromuissa on yritetty myös tehdä määritelmiä ja luokittelua.

Avaruusromua

Avaruusromua-ohjelman 23.11.2014 lähetys oli lupaavasti otsikoitu ”Mitä on avaruusmusiikki?” Vastaus: "Kun kuuntelet avaruusmusiikkia, space music, kytkeydyt rauhallisen ja mietiskelevän musiikin historiaan. Tuo historia on hyvin vanha ja monitahoinen." Näin oli musiikkitoimittaja Jukka Mikkolan mukaan sanonut amerikkalainen Stephen Hill, Hearts of Space -radio-ohjelman toimittaja. Tosin Hillin mielestä space music käsitteenä oli jo tuolloin mahdollisesti vanhentunut. ”1960-luvulla se tarkoitti yhtä asiaa, 1970-luvulla useampia asioita ja sen jälkeen se ei ole tarkoittanut oikeastaan mitään kovin täsmällistä.” Stephen Hill on silti todennut, että viime aikoina on ollut pientä avaruusmusiikin virtausta.

Samaisessa Avaruusromussa musiikintutkija Joseph Lanzan mukaan ”avaruusmusiikki on kuin muistinsa menettäneiden musiikkia, se kuulostaa jollakin tapaa tulevaisuuden musiikilta, mutta todellisuudessa se on kuin menneisyyden hissimusiikkia.” Usein amerikkalaiset kirjoittajat ovat ottaneet avaruusmusiikin yhteydessä esiin käsitteen new age – ja meidän eurooppalaisten näkökulmasta kirjoittavat asiasta, josta eivät ehkä tiedä tarpeeksi.

Avaruusromuja kuunnellessa on käynyt ilmi, että nykyisin avaruusmusiikki on enemmän eurooppalaista kuin amerikkalaista, mutta onko se vain täysromanttista elektronista musiikkia 1970-luvun Berliinistä? Vai lähes mitä tahansa hidastemposta ja rauhallista musiikkia? Saksalaiset krautrokkarit ja Berliinin elektronikot puhuivat kosmisesta musiikista, kosmische musik. Se ei ollut heille mitään vellovaa mietiskelymusiikkia, vaan musiikkia, jonka kosmisuus oli joskus jopa pelottavaa.

Mennyttä ja tulevaa

Yli kolmekymmentä albumia julkaissut saksalainen Robert Schroeder on avaruusmusiikin veteraani. Hän on ollut kuvioissa jo 1970-luvun lopulta lähtien. Schroeder on todennut, että ”musiikin ja taiteen tulisi saada edetä vapaasti, ihmisten tulisi saada tehdä mitä he ikinä haluavatkin tehdä. Kehitys ja kokeilut näyttävät meille aina uusia teitä, uusia suuntia ja uusia mahdollisuuksia. Kaikki suunnat eivät ehkä sovi kaikille, mutta tärkeintä on ottaa askelia eteenpäin”.

Jukka Mikkola kirjoitti 30.7.2017 Avaruusromun verkkoartikkelissa Kun tulevaisuus yllättää: ”Tulevaisuususko ja teknologinen kehitys ovat aina kuuluneet musiikissa. Kyllähän elektronisen musiikin varhaiset vaiheet edustivat nimenomaan tietynlaista uskoa ja toivoa tekniikkaan ja tulevaisuuteen. Elektroniset äänet olivat tulevaisuuden ääniä, avaruuden ääniä. Ne liittyivät ihmiskunnan tulevaisuuteen ja avaruusmatkailuun.”

Kollegat Stephen Hill Amerikasta ja Jukka Mikkola Suomesta tuntuvat olevan eri mieltä avaruusmusiikin mittasuhteista. Hill väittää: ”Musiikkia tekevät ja julkaisevat marginaaliset artistit ja pienet levymerkit. Se on musiikkia, jolla ei juuri ole kaupallista merkitystä, ja jolla on pieni, mutta innokas asialle omistautunut yleisö.” Mikkolan mielestä ”elektroninen ilmaisu on sulautunut osaksi kaikkea taiteen tekemistä. Elektroninen musiikki ympäröi meitä, ja tarjonta on valtavaa.”

Aineistonäyttely avaruusmusiikista

Valitsimme Helmet-hausta yli sata levyä. Skaala on laaja: otimme mukaan kokeellista musiikkia, elektronista, new agea, marginaalimusiikkia, avantgardea, ambientia, minimalismia, impressionismia, progea, konemusiikkia, soundtrackejä, ääniefektejä, luokittelemattomia ääniä ja niin edelleen. Pasilan kirjastossa esillä on lisäksi joitakin kirjoja ja elokuvia sekä science fiction -elokuvajulisteita. Valinnoissa käytimme apuna sumeaa logiikkaa ja intuitiota sekä pitkää musiikinkuuntelun historiaamme. Mietimme maisemia, aikaa ja tilaa – avaruutta. Jututimme myös Arttu Partista Kirjasto 10:stä.

Poimimastamme materiaalista osa on tunnelmaltaan avaruusmusaa tai jonkinlaista sisäavaruusmatkailua. Elektroninen musiikki puolestaan edustaa ehkä teknologian ihailua, joka tavallaan linkittyy avaruuteen ja scifiin. Lisäksi on vielä jotain, joka vaikuttaa avaruudelta kuulostavalta ääneltä.

Teimme valinnoista luettelon, jonka voit noutaa näyttelyn yhteydestä Pasilan kirjastosta tai johon voit tutustua tämän artikkelin lopusta. Pääset listan linkeistä suoraan Helmetiin tutkimaan levyjen sisältötietoja ja tekemään varauksia. Näyttelyn levyistä tarkemmassa esittelyssä seuraavat:  

The Planets, op32 / Holst, Gustav (1914–1916)

Klassistakin klassisempi avaruusmusiikin edustaja on englantilaisen Gustav Holstin orkesterisarja The Planets. Kaikki aurinkokuntamme planeetat saivat siihen oman kappaleensa Maata lukuun ottamatta. Plutoakaan ei planeettojen sarjassa ole – sitä ei ollut teoksen sävellysaikana löydettykään vielä, ja mahtaako se edes kunnon planeetta ollakaan? Sarjasta on lukematon määrä äänityksiä ja konserttitaltiointeja, ja sitä on varioitu paljon. Poimin kolme Planets-äänitettä. Ensimmäinen valintani osui Simon Rattlen johtamaan Berliner Philharmoniker/Rundfunkchor Berlin -versioon (EMI, p2006). Toinen tulkinta on Paavo Järven johdolla soittavan Cincinnati Symphony Orchestran cd-levy (Telarc, p2009). Ja vielä kolmas esitys, BBC Symphony Orchestra ja sen naiskuoro johtajanaan Andrew Davis (Warner Classics, c2001). Näitä kolmea kannattaa vertailla. Kuuntele hämärissä olosuhteissa tai pimeässä.

Planets-orkesterisarjan avaa piinallinen Mars (the Bringer of War). Se etenee määrätietoisessa 5/4-tahtilajissa, eikä paholaisen intervalli, tritonus, tunne tässä kohtaa minkäänlaista armoa. Venus (the Bringer of Peace) on onneksi ihana vastakohta Marsille. Se on rauhallinen; siinä on sointujen kauniita kulkuja ja sointien värejä.  Osassa Mercury (the Winged Messenger) säveltäjä leikittelee, kun taas Jupiterissa (the Bringer of Jollity) voidaan kuulla jossain kohdin jopa hymnien kaltaisia melodioita. Hiljaisen Saturnin (the Bringer of Old Age) alku on nimensä mukaisesti “vanhaa musiikkia”, mutta sävellys muuttuu pikkuhiljaa melodiseksi. Uranus (the Magician) on jig-rytminen (jig on alkuperältään englantilainen barokkiajan tanssi). Instrumentaalimuodossa jig esiintyy usein suuren teoksen osana, niin siis tässäkin. Orkesterisarjan sadun oloinen päätös Neptune (the Mystic), on hyvin hiljainen ja utuisen maalaileva. The Planets päättyy kahden kuoron hyräilyyn, kunnes kaikki äänet ovat noin vain hävinneet. (AN)

Forbidden planet: original MGM soundtrack / electronic music by Louis and Bebe Barron

Kielletty planeetta – Forbidden Planet -elokuvaan vuonna 1956 Loius & Bebe Barronin tuottamaa musiikkia ja äänimaailmaa pidetään ensimmäisen täysin elektronisesti toteutettuna elokuvamusiikkiteoksena. Alkujaan heidän oli tarkoitus kehittää elokuvaan vain viitteellisiä avaruudellisia ääniefektejä, mutta tuottajat olivat niin vaikuttuneita vieraita maailmoja ja unenomaisia näkyjä kuvaavasta äänimaailmasta, että Barronit saivat tehtäväkseen rakentaa myös elokuvan elektronisen, musiikillisen taustan. Elokuvan ennakkonäytöksissä yleisö puhkesi spontaaneihin suosionosoituksiin kesken esityksen Barronien täysin uudenlaisen äänitaustan vaikutuksesta. Elokuvan musiikilla oli suuri vaikutus tulevaan elektroniseen musiikkiin sekä erityisesti tieteiselokuvien ja tv-sarjojen myöhempiin auditiivisiin maailmoihin. (JM)

2001: A space odyssey: original motion picture soundtrack  (äänitys v. 1996)

Stanley Kubrickin kulttielokuva 2001 A Space Odyssey – 2001 avaruusseikkailu on vuodelta 1968.

Joskus vanha ja vielä vanhempi klassinen musiikki toimii täydellisesti tulevaisuuteen sijoitetussa science fiction -yhteydessä. Niin Johann Straussin kahvilamusiikin kuvaus Tonavan sinisistä tanssivista pintaväreilyistä kuin Richard Straussin hegemoninen ja monumentaalinen viiden nuotin auringonnousufanfaari sekä Aram Hatsaturjanin etnisen kansanmusiikin ja ohjelmallisen klassisen yhdistävä Gayaneh-baletin adagio-osa sopivat alkuperäisen ympäristönsä ja tarkoituksensa ja logiikkansa avaruuden tyhjiöön menettäneenä upeasti uusiin maisemiin ja kohtaloihin. Myös jo valmiiksi scifimusiikilta kuulostavat modernimman ajan nykysäveltäjän György Ligetin Lux Aeterna- ja Athmosperes-teokset ovat täyttä avaruusromua sisä- ja ulkoavaruuksissa. (JM)

Space is the place / Sun Ra And His Astro Intergalactic Infinity Arkestra (1972)

Avantgarde-freejazz-muusikko, -säveltäjä ja orkesterinjohtaja Herman Boole Bluent syntyi fiktiiviseksi Sun Ra’ksi kosmiseen saturnuslaiseen enkeliheimoon joskus pitkän taiteilijauransa aikana. Afrofuturismin ja science fictionin pohjalle rakentuva kokonaisvaltainen musiikillinen ja visuaalinen itsessään avantgardetaideteos Sun Ra julkaisi urallaan lukemattomia jo nimillään suoraan taivaallisiin spekulatiivisiin elementteihin ja sfääreihin viittavia levyjä, muun muassa Visits Planet Earth, The Nubians of Plutonia, The Futuristic Sounds of Sun Ra, The Heliocentric Worlds of Sun Ra, Space is the Place, Strange Celestial Road. Hänellä on ollut merkittävä vaikutus useisiin myöhempiin tekijöihin, esimerkiksi Funkadeliciin ja Earth, Wind & Fireen. (JM)

The archandroid: suites II and III / Janelle Monáe

Vuoden 2010 julkaisu kuuluu artistin Metropolis-sarjaan. Teos käsittelee fiktiivisen messiaanisen androidin identiteetin ja tunteiden löytämisen tematiikkaa. Musiikillisina vaikutteina ovat muun muassa Sun Ra, David Bowie, OutKast ja Prince. (JM)

Tuorla / Transkaakko (2012)

Levy-yhtiö Aarnihaudan julkaiseman cd:n, Kaarinassa olevan Tuorlan planetaarion elokuvaesityksiin Transkaakko-yhtyeeltä tilattu musiikki on tehty vuosina 2009–2011. Cd sisältää leffaesitysten parhaat palat. Alun perin turkulaiseen Transkaakkoon on yhdistetty balkanilaiset hengästyttävät rytmit, mutta Tuorlassa bändin suunta on toinen, avaruustunnelmointi. Soittimina tosin on maailmanmusiikissa usein käytettyjä instrumentteja. On viulua, selloa, nokkahuilua ja sähköbusukia. ”Tärkeintä on pitää yllä aidon vaihtoehtoisen musiikin tulta”, sähköbusukia ja bağlamaa soittava Janne Mäkelä on yhtyeestä sanonut. Mutta hei hetkinen, kuka Janne Mäkelä? Hänhän esiintyi ”Rikosduon” toisena trubaduurina Pasilan kirjastossa toukokuun alussa! 

Transkaakko-seitsikon Tuorla henkii melankolisuutta, vaihtelevia rytmejä ja folk-ambientia kuin alkuaikojen Genesis tai Pink Floyd. Musiikkia tulkitaan pieteetillä. Janne Mäkelän sähköbusuki nostaa kuulijan korkealle. Kappaleet Tuorla ja Maa ovat kaunista world music -maalailua, jonka jujuna on Jaakko Isojunnon tenorinokkahuilu. Daniela Fogelholmin scatlaulu ja Johanna Schwelan viulu ovat sielukasta kuultavaa. Kuuntele albumin neljästätoista kappaleesta vähintäänkin Sfaari. Siinä Pasi Nurmen sähkökitaransoitto lähtee mietiskelevään lentoon. Heti Ilmestymisensä jälkeen Tuorlasta kirjoitettiin useita kehuvia arviointeja, mutta niissä arveltiin levyn jäävän marginaaliin…(AN)

The ship / Brian Eno (2016)

Brian Eno on tuttu Bryan Ferryn kanssa perustamastaan Roxy Music -yhtyeestä ja pitkästä muusikon ja tuottajan urasta. Tuottajayhteistyö Talking Headsin kanssa toi Enon rockpiirien tuntemaksi. Viime vuonna Brian Eno julkaisi pitkästä aikaa ambientia albumilla The Ship. Hän palasi siihen, mistä oli lähtenyt. Levy on jatkoa jatkumolle, joka alkoi vuonna 1975 klassikon maineeseen nousseesta ambientsarjasta Discreet Music (Music for Airports, Plateaux of Mirror, Day of Radiance & On Land). Muistan, että Music for Airportsin äänimaisemoinnit pureskeltiin mediassa puhki. Ambient liitetään melkein aina avaruuteen ja tulevaisuuteen. Mutta eikö se voisi ankkuroitua historiaan?

The Ship ammentaa tarinansa Titanicista, aikansa teknisestä innovaatiosta. Eräässä arvostelussa on kuvailtu Brian Enon musiikkia The Shipistä ”a universe of sound frozen in slow motion” eli hitaaksi jäätyneiden äänien universumiksi, kutakuinkin. Mutta toki sävellyksessä on muutakin. Teos on tarkka äänikertomus. Levyn kolme ensimmäistä osaa muodostavat tyylillisen ja temaattisen kokonaisuuden, jossa pauhaavasti pulppuilevan äänimaiseman päälle on laulettu resitatiivisen gregoriaanisen kirkkolaulun tyylillä. Brian Enon itsensä lisäksi laulajana on muun muassa englantilainen näyttelijä Peter Serafinowicz. The Shipin päätöskappale on teemasta poikkeava mielettömän upea Velvet Underground I’m Set Free -cover. (AN)

Teksti: Kirjastoduunarit Jari Mäkeläinen ja Arja Niemimaa Pasilasta
Kuva: Nasa

Yli sata äänitettä avaruus- ja scifimusiikkia Helmetistä

Koonneet Jari Mäkeläinen ja Arja Niemimaa

Teosten linkit avautuvat uuteen sivustoon. 

1000 Airplanes on the Roof: a science fiction musicdrama / Philip Glass

2001: A space odyssey. Music from the motion picture sound track Äänitys v. 1968

2001: A space odyssey: original motion picture soundtrack Äänitys v. 1996

2112 / Rush

The Absolute sound: spacemusic for audiophiles Kokoelma

Aero / Jean Michel Jarre

After the heat / Eno, Moebius, Roedelius

Ajatuslapsi / Esa Kotilainen

And the stars go with you / Jonn Serrie

Angels of the universe / Hilmar Örn Hilmarsson & Sigur Rós

Aniara / Kleerup feat. Carl Bagge & Helen Sjöholm

The archandroid: suites II and III / Janelle Monáe

Ash Ra Tempel / esittäjä Ash Ra Tempel

ATLiens / OutKast

Atmosphere music: science fiction / musique: Frank Bugs et Mellow Marx Äänitehosteita ja musiikkia

Avaruus, ihmiset sekä luonto / Säätiö Organisaatio

Avatar: music from the motion picture / music composed and conducted by James Horner  Ks. myös Helmetin englanninkielinen arviointi

Bainbridge Living Sound Effects Library. Volumes 1-4 Kokoelma äänitehosteita

Battlestar Galactica: the A to Z of fantasy TV themes Valikoima musiikkia yhdysvaltalaisista ja brittiläisistä fantasia- ja scifi-televisiosarjoista. Kaikki esitykset eivät ole alkuperäisiä sound track -äänitteitä.

The Bermuda Triangle / electronically created by Isao Tomita

Best of Star Trek: music from the original TV-series and motion picture Musiikin lisäksi myös Star Trek -aiheisia äänietehosteita

Black cherry / Goldfrapp

A Clockwork Orange: Music from the soundtrack

The complete science fiction sessions / Ornette Coleman

Cosmic machine: a voyage across French cosmic & electronic avantgarde (1970-1980) / compiled by Uncle O Kokoelma

Cosmopolis: 1988–2008 / Laika & The Cosmonauts

De-loused in the comatorium / The Mars Volta

Deutsche elektronische Musik. 2: experimental German rock and electronic musik 1971–83 Kokoelma

Discovery / Daft Punk

Doctor Who at the BBC Radiophonic Workshop. Volume 1: The early years 1963-1969 Musiikkia ja äänitehosteita

Doctor Who at the BBC Radiophonic Workshop. Volume 2: New beginnings 1970-1980 / compiled, produced and remastered fo compact disc by Mark Ayres Ks. edellinen

Driftin: Elektronische balladen / Robert Schroeder                     

Essential science fiction sound effects. vol 1 Äänitehosteita

E.T. : the extra-terrestrial: original motion picture soundtrack / John Williams

Fantastic journey / Erich Kunzel, Cincinnati Pops Orchestra

Farscape / Klaus Schulze, Lisa Gerrard

Film & TV hits. 2: Sciencefiction themes Syntetisaattoriversioita, ei esittäjätietoja, ei alkuperäisiä sound track -äänityksiä

Firmamentum / Viitanen

Flying teapot / Gong

A flock descends / Tōru Takemitsu; Tadaaki Otaka

Forbidden planet: original MGM soundtrack / electronic music by Louis and Bebe Barron

Frontiers: Sci-fi classics Musiikkia elokuvista ja televisio-ohjelmista Star Trek, Twilight zone, Capricorn one, Logan's run, The illustrated man, Total recall, Damnation alley ja Alien

H to he who am the only one / Van Der Graaf Generator

The hitchhikers guide to the galaxy: original soundtrack / music by Joby Talbot

Horreur & science fiction: Les plus grands thèmes Kokoelma, eri säveltäjiä, eri esittäjiä

I sing the body electric / Weather Report

In search of space / Hawkwind

Jazz Satellites. Volume 1: Electrification Kokoelma

Je suis vivant, mais jai peur / de Gilbert Deflez; musique de Jacky Chalard

Kiiltomato, kynttilänliekki, kuu ja aurinko / Jukka Gustavson

Kolmas testi / The Kolmas

Konzert Nr. 3 für Violine und Kammerorchester (1978) / Alfred Schnittke; Gidon Kremer; Woldemar Nelsson

Kosmic music from the Black Country / Kosmose

Kosmos / Isao Tomita

Long-range influence / Ozone Player & Matt Howarth

The man machine / Kraftwerk

The man who fell to earth: original soundtrack recording

Moon safari / Air

Monster movie / Can

Mothership connection / Parliament

Music from two space spectaculars / The Philadelphia Orchestra; Eugene Ormandy Musiikkia Stanley Kubrickin elokuvasta "2001: a space odyssey" sekä sarja Blomdahlin oopperasta Aniara

Music in orbit / säv. Louis Dandrel

Music of the spheres / William Wilde Zeitler

Notes on Light; Orion; Mirage / Saariaho; Karita Mattila; Anssi Karttunen; Christoph Eschenbach

Ohm: The early gurus of electronic music: 1948–1980 Kokoelma, useita eri säveltäjiä ja esittäjiä

On this planet / Steve Roach

The Orbs adventures beyond the ultraworld / The Orb

Outer space music Äänitehosteita

Planetary chronicles. Vol. I / Jonn Serrie

Planetary chronicles. Vol. II / Jonn Serrie

The planets / Holst; Paavo Järvi; Cincinnati Symphony Orchestra

The planets / Gustav Holst; Simon Rattle Lisäksi Colin Matthews'n 'Pluto, the renewer' ja Saariahon, Pintchserin, Turnagen ja Deanin sävellykset Asteroid-teemaan sekä video 'The making of the Planets and Asteroids'

The planets; Egdon Heath / Holst

Plastic beach / Gorillaz

Replicas / Tubeway Army

Rise of the planet of the apes: original motion picture soundtrack / Patrick Doyle

Science fiction dance party / Science Fiction Corporation

Science Fiction Park Bundesrepublik / compilation curated by Felix Kubin ; compilation produced by Andy Votel & Doug Shipton

Sci-fi / Christian McBride

Shall I download a blackhole and offer it to you: live in Berlin 15.11.2007 / Pan Sonic, Keiji Haino

The ship / Brian Eno

Silver apples of the moon (1967); The wild bull (1968) / Morton Subotnick

Simply soundtracks: Sci-Fi Musiikkia tieteiselokuvista ja tieteistelevisiosarjoista

Skeleton keys / Steve Roach

Slice / Lackluster

Solaris, The Mirror, Stalker / säv. Eduard Artemjev Musiikkia Andrei Tarkovskin elokuviin

Song of Earth: NASA space recordings of Earth Avaruusluotainten tallentamaa sähkömagneettista värähtelyä

Sound effects 4 = Bruitages = Geluiden = Geräusche. 4 / concept: X: Pelgrims, J. H. Vatter; compilation D. Van Mourik, J. Dubois Äänitehosteita, sisältää avaruus- ja science-fiction -aiheisia ääniä

Sound effects. Vol. 10 Äänitehosteita, sisältää avaruusaiheisia ääniä

Sounds of science fiction Äänitehosteita

Space 3: Beyond the final frontier

Space and beyond Musiikkia avaruusaiheisista- ja tieteiselokuvista

Space is the place / Sun Ra And His Astro Intergalactic Infinity Arkestra

Space themes / Vangelis

Spacecraft / Spacecraft

Spaced out jazz Kokoelma avaruus- ja taivaankappaleaiheista musiikkia

Star Trek: The Astral Symphony / Composed, conducted and produced by Jerry Goldsmith, James Horner, Leonard Roseman

Star Trek: the best of Musiikkia Star Trek -elokuvista ja -televisiosarjoista

Star Trek VI: The undiscovered country: Music from the original motion picture soundtrack / Music composed and conducted by Cliff Eidelman

Star wars: the best of space music / John Williams; Boston Pops Orchestra Musiikkia elokuvista Star wars, The empire strikes back, Return of the jedi, Superman, E.T., Close encounters of the third kind

Star wars trilogy: the Original soundtrack anthology / music by John Williams

Star Wars: The ultimate soundtrack collection / Music composed and conducted by John Williams

Stream of thought / Steve Roach, Erik Wøllo

Tarkus / Emerson, Lake & Palmer

Time / Electric Light Orchestra

Time warp / Erich Kunzel; Cincinnati Pops Orchestra

Tron: original motion picture soudtrack / music by Wendy Carlos

Tuorla / Transkaakko

Ur Aniara, en revy om människan i tid och rum / dikt: Harry Martinson; ton: Carl-Axel Dominique; sång: Tommy Körberg

La vie electronique. 1 / Klaus Schulze

Worlds of space, worlds of population, worlds of robots / Ninetynine

Le voyage dans la lune / Air

Yoshimi battles the pink robots / The Flaming Lips

Ziltoid the omniscient / Devin Townsend presents                     

Äänityksiä/Recordings 1963–1973 / Erkki Kurenniemi