Mediataitoviikko: Vanhat mainokset naurattavat, nolottavat - ja paljastavat asenteitamme

Vanhat mainokset saattavat kutitella nauruhermoja, mutta myös hätkähdyttää. Niissä näkyvät räikeinä oman aikansa arvot, asenteet ja stereotypiat. Menneen talven lumia niiden vanhentuneet ajatukset…vai ovatko sittenkään?

Kirjastopedagogimme valitsi Mediataitoviikon kunniaksi kolme kutkuttavaa mainospalaa 50-luvulta - Millaisia muunnoksia niiden arvoista ja asenteista näet ympärilläsi tänä päivänä?
 

Kansallispukuista heterorakkautta

KANSALLISPUKURAKKAUS.png

Tämä nukkeanimoitu pankkimainos kiteyttää, mistä ihmisten ajateltiin haaveilevan 50-luvulla:  Isänmaallista heterorakkautta, 1-2 lasta, omakotitalo järven rannalla, pieniä sisustusesineitä ja isoja eläimiä. Ja kaiken saa, kunhan vaan säästää!

Miten paljon tai vähän mainos mielestäsi eroaa nykyisten mainosten haavekuvista? Millaisia unelmia meille tänä päivänä myydään?

Orienttihuumoria pahimmillaan

HAAREMIKALIFI.png

Makeisten nimistä ja niihin liitetyistä kulttuurisista stereotypioista käydään edelleen kiivasta keskustelua, viimeksi tikun nokkaan nousi mm. Valion Eskimo-puikko. Parannettavaa riittää, mutta vähän ollaan sentään päästy eteenpäin! Tässä 50-luvun mainoksessa kurkkupastilleja myydään häpeilemättömän eksotisoivalla ja pilkallisella orientti-kuvastolla, jossa vatsatanssia esittäviä haareminaisia mätkii kiukkuinen kalifi-hahmo.

Miksi mainoksen huumori tuntuu vanhentuneelta? Millaista haitallista eksotisointia tai kulttuurisia stereotypioita näkee tämän päivän mainoksissa?
 

Miesselittämisen juhlaa

mainoskuva.png

Jos et vielä tiedä mitä miesselittäminen tai ristiriitainen viestintä tarkoittavat, katso tämä 50-luvun kynsilakkamainos! Sen mieskertoja toisaalta vertaa kynsilakkaa käyttävää naista saalistavaan petoon, toisaalta korostaa, että vain kynsilakkaa käyttämällä naisesta tulee ympäristölleen miellyttävä. Välissä selitetään holhoavasti oikeaa lakkaustekniikkaa, koska kukapa kynsilakkaa käyttävä nainen sen nyt hallitsisi!

Millaisia ristiriitaisia viestejä ja vaatimuksia tämän päivän media suuntaa naisille ja miehille? Millä perusteella teemme oletuksia siitä, mitä ihmiset tietävät ja eivät tiedä, ja miten sukupuoli vaikuttaa siihen?

--

Lisää vanhoja mainoksia löydät KAVIn ylläpitämiltä sivustoilta https://elonet.finna.fi/ ja https://elavamuisti.fi/

Valtakunnallista mediataitoviikkoa vietetään 8.-14.2.2021. Katso Helmet-kirjastojen tapahtumatarjonta osoitteessabit.ly/mediataitohelmet