Musakoulu 7: Pianotrio
Pianotrio on kamarimusiikkiyhtye, jonka kokoonpano on tavallisesti viulu, sello ja piano. Tämä muoto alkoi yleistyä 1780-luvulla, jolloin pianon suosio oli kasvussa, mutta sitä tavataan jo varhemminkin. Ennen Mozartia sääntönä oli, että piano on tärkeimmässä asemassa muiden soitinten kustannuksella, mutta varsinkin Beethoven vahvisti pyrkimystä kaikkien äänten tasa-arvoisuuteen.
Sävellysmuotona pianotrio, kuten yleensä kamarimusiikkiteokset, noudattaa usein neliosaista sonaattirakennetta: ensimmäinen osa sonaattimuotoinen, toinen hidas osa tavallisimmin laulumuodossa, kolmas osa menuetti ja neljäs rondo.
Ludwig van Beethoven: Pianotrio nro 7, B-duuri, Op. 97
Ludwig van Beethoven: Pianotrio nro 7, B-duuri, Op. 97, 1. osa Allegro moderato (sonaattimuoto)
Ludwig van Beethoven: Pianotrio nro 7, B-duuri, Op. 97, 2. osa Allegro (scherzomuoto)
Ludwig van Beethoven: Pianotrio nro 7, B-duuri, Op. 97, 3. osa Andante cantabile (variaatiomuoto)
Ludwig van Beethoven: Pianotrio nro 7, B-duuri, Op. 97, 4. osa Allegro moderato (sonaattirondomuoto)
Sanastoa
Esittelyjakso |
Ekspositio, esittelee kappaleen teemat |
Kadenssi |
Konserton kertausjakson loppuosaan liitetty taite, jonka solisti periaatteessa improvisoi |
Kadenssi, lopuke |
Taitteen päättävä selväpiirteinen melodia- ja sointukulku |
Kodetta |
Suppea päätöslisäke |
Kooda |
Musiikillisen muotokokonaisuuden päätöselementti |
Lopuke, kadenssi |
Taitteen päättävä selväpiirteinen melodia- ja sointukulku |
Modulaatio |
Sävellajin vaihdos |
Motiivi |
Sävellyksen pienin rakenneaines |
Osa, kohta, katkelma |
Tarkemmin määrittelemätön muotojakso |
Päätaite |
Rondomuodossa sonaattimuodon pääteemaa vastaava osa |
Pääteema |
Ensimmäinen taite, tavallisesti dramaattinen ja voimakas |
Sivutaite |
Rondomuodossa sonaattimuodon sivuteemaa vastaava osa |
Sivuteema |
Pääteemalle vastakkainen, lyyrinen ja melodinen taite |
Säe, fraasi |
Pieni tarkemmin määrittelemätön muotoelementti |
Säeryhmä |
Kahden tai useamman säkeen muodostama kokonaisuus |
Taite |
Tarkemmin määrittelemätön muotojakso |
Teema |
Yksilöllinen aihekokonaisuus, joka on esittelyn, kertauksen, muuntelun tai kehittelyn kohteena |
Transitio, ylimeno |
Pää- ja sivuteeman välinen moduloiva taite |
Välike, ylimeno |
Välittävän taitteen yleisnimitys |
Ylimeno, välike |
Välittävän taitteen yleisnimitys |
Musiikkilähde
http://www.doria.fi/handle/10024/44444
Lähteet
Kontunen, Jorma 1992. Musiikin kieli 2. Sävellysmuodot. Juva: WSOY.
Otavan iso musiikkitietosanakirja 1976-1980. Helsinki: Otava.
Warburton, Annie O. 1963. Analyses of Musical Classics. London and Colchester: Spottiswoode, Ballantyne and co. Ltd
Katso myös:
Musakoulu 1: Fuuga
Musakoulu 2: Sonaatti
Musakoulu 3: Sinfonia
Musakoulu 4: Alkusoitto
Musakoulu 5: Concerto grosso
Musakoulu 6: Konsertto
Musakoulu 8: Länsimaisen taidemusiikin historia
Mikko Ikkala, Kirjasto 10