Terveisiä W. A. Mozartilta: 2. viulukonsertto

  Länsimaisen taidemusiikin klassisen tyylikauden säveltäjäneron W.A. Mozartin (1756-1791) ihmeellinen, luomisvimmainen ja uskomattoman tuottelias elämä kiinnostaa ihmisiä aikakaudesta toiseen. Hän sävelsi noin 30 vuoden aikana 655 mestariteosta kaiken reissaamisen, esiintymisten ja muun elämän härdellin keskellä.Sitä tutkitaan yhä laajalti yhtenä musiikinhistorian suurimmista ihmeistä.

W.A. Mozartin sävellystuotanto on ilmiömäistä pulputen syvältä musiikin suuresta sydämestä. Se on kestänyt vuosisatojen pauhinat ja taipunut myös moniin käyttötarkoituksiin ja erilaisiksi sovituksiksi: kuorojen svengibiiseiksi, jazz- ja viihdetyyleihin, myös lapsia inspiroimaan ja rauhoittamaan. Moneen venyen mutta timanttista ominaislaatuaan ja briljanttia itseään hiukkaakaan hukkaamatta.

Mozartin teokset kattoivat kaikki sen ajan klassisen musiikin lajit vokaali- ja soitinmusiikista konserttoihin, oopperoista kamarimusiikkiin ja sinfonioihin. Hän alkoi esiintyä julkisesti ja säveltää jo viiden vuoden ikäisenä. Hänen elämäänsä ja sävellystyöhönsä aikanaan jää yhä aukkoja mielikuvituksen täyttää, koska tiedonlähteitä ei ole tarpeeksi. Hänen musiikkinsa puhukoon, ja tarpeemme tutkia ja tietää jääköön hetkeksi taka-alalle. Neroudelle ei vielä ole löytynyt selitystä, vasta aavisteluja sen olemuksesta on ulottuvillamme.

Musiikkinerona Mozart loi ainutlaatuista, klassismin kauden ihanteet täydellistävää musiikkiaan vaikeistakin olosuhteista huolimatta. Hän otti reippaasti kantaa aikansa sääty-yhteiskunnan epäkohtiin mm. Ryöstö Seraljista -oopperallaan vuonna 1782. Myös Figaron häät -ooppera (1784) oli kannanotto yhteiskunnan ja ihmisyyden puolesta, kuten monet kirkkomusiikkiteokset, sinfoniat ja kamarimusiikkikin. Hän oli kiinnostunut ja innostunut ihmisten ponnisteluista kohti inhimillisempää arkea ja elämää ja antoi taiteensa puhua sen puolesta. Hänen luonteessaan oli myös hankalat ja tummat puolensa, jotka eivät ihmetytä suuresti hänen lapselle ja nuorelle huonosti sopivan kiertue-elämänsä takia. Ilman pysyviä ja turvallisia kiintymyssuhteita, minkäänlaista kotipihaa tai yhtäkään muutamaa kuukautta kauempaa viipynyttä ystävää tai kaveria rinnallaan hän kiersi Eurooppaa isänsä ja siskonsa kanssa, sairastellen ja musisoiden ja taas musisoiden ja sairastaen. Hurmasi hovissa ja yläluokan illanvietoissa ilmiömäisillä soittajan ja säveltäjän taidoillaan aatelisia, papistoa ja virkamiehiä. Kuumeisenakin piti nuoren pojan nousta lavalle, aikaa toipumiseen ei juuri ollut muusikkoisä Leopold Mozartin tiukassa ja kunnianhimoisessa aikataulussa. Lapsi-Mozart sairasti Euroopan esiintymismatkoillaan mm. kurkkukatarrin, toistuvia nielutulehduksia, reumakuumeen, tulirokon, isorokon ja jopa lavantaudin, joka oli viedä nuoren neron hengen.

 TheMfamilyc 1780.jpg

W.A. Mozartin musiikki kuin taivaan lahja valoa etsivälle ja kipuilevalle ihmiskunnalle

Kuulin Mozartin 2. viulukonserton (D-duuri, KV 211) huhtikuun 1. päivänä Tapiola Sinfoniettan konsertissa Espoon kulttuurikeskuksessa. Tuo elämysrikas ilta on mielessäni tuoreena, kypsyneenä kokemuksena.

Mozartin konsertto soi klassisen kauden selkeyden, tekniikan ja tunteen tasapainon sekä symmetrian ideoita parhaimmillaan ajoittaisia ja kevyehköjä riitasointuja unohtamatta. Elämä 1700-luvun wieniläisklassisessa maailmassa ei ollut pelkkää salongeissa tai ruusutarhoissa tanssimista. Ristiriitoja, sairauksia ja selkkauksia riitti sen ajan yhteiskunnassa, varsinkin poikkeusyksilö Wolfgang Amadeuksen elämässä. Odotukseni konsertin musiikista olivat korkealla orkesterin, vierailevan viulisti-johtajan Anthony Marwoodin ja minulle tärkeitten ja inspiroivien säveltäjien myötä. Orkesteri soitti seisten koko konsertin Marwoodin toivomuksesta. Tämä lisäsi vielä konserttielämyksen iskevyyttä ja tenhoa. Avasin minäkin sieluni luukut selälleen ja annoin musiikin viedä.

W. A. Mozart oli monien mielestä vahvimmillaan pianokonserttojen ja oopperan säveltäjänä. Hänen muut konserttonsa ovat eläneet osittain hänen 23 pianokonserttonsa varjossa, vaikka niitäkin on soitettu ja levytetty paljon. Puhallinkonserttoja hän sävelsi eri puhallinsoittimille kymmenkunta, ja kaikki viisi viulukonserttoaan vuoden 1775 aikana. Hänen viulukonserttonsa jaetaan kahteen ryhmään: keväällä ja kesällä syntyneet 1. ja 2. viulukonsertto sekä syyskaudella sävelletyt viulukonsertot 3, 4 ja 5. Näitä vähän myöhäisempiä soitetaan aikaisempia enemmän, koska ne ovat luonnollisesti monin tavoin kehittyneempiä kuin ihan ensimmäinen viulukonsertto. Ero 1. ja 2. viulukonserton välillä on jo huomattava. Nuori 19-vuotias säveltäjä käytti 2. viulukonsertossaan vaihtelevammin erilaisia tekniikoita, keinoja ja osaamista.

Viulukonsertto alkaa raikkaasti ja viehättävästi ja vie mukanaan ensi sävelestä asti. Viulusolistin osuudet ovat vahvoja ja herkkiä. Ylöspäiset juoksutukset ja tunnelmien vaihtuminen kuin pilvien liuku taivaalla hivelivät yleisön korvia ja sielua. Aurinkoinen ja taidokas D-duuri-ryhti ja musiikin suvereeni energia valmistivat kuulijaa Andante-osan syvälliseen hehkuun. Konserton hidas osa on lyyrisyydessään ja melodian kauneudessa nautinnollinen. Kolmas osa Rondeau on nimeään myöten ranskalaistyylinen. Solisti ja orkesteri soivat yhteen jo yhä tyylikkäämmin ja rikkaammin.

marwood_gall_4 -credit-Pia-Johnson-440x584.jpg

Sielun silkkistä lepoa ja lentoa Mozart viulukonserton valossa

Mozartin musiikki on aina autuutta aivoille ja sielulle. Sen näennäinen helppous ja lumous syntyy ainakin osittain siitä, että tämä musiikkinero sävelsi ne niin helposti, kuin taivaan lahjana itselleen ja muille. Varhaisia teoksiaan hän kirjoitti ylös jo lapsena ja nuorena vaunuissa taipaleilla kaupungista toiseen Eurooppaa kiertäessään isänsä Leopoldin ja isosiskonsa Nannerlin kanssa. Vähän vanhempana hänen neronaivonsa loivat pitkiä ja monimutkaisia konserttoja, sinfonioita tai oopperoita, jotka Wolfgang Amadeus kirjoitti suoraan paperille valmiina, pienintä yksityiskohtaa myöten viimeisteltynä. Mozartin musiikki on kuitenkin monitahoista, syvällistä muodon ja sisällön puolesta - vaikka onkin myös korva- ja sieluystävällistä. Se sisältää kuuluisan ”Mozart-efektin”, joka lisää kuulijansa älykkyyttä, elämäniloa ja virkeyttä. Mystisesti, suoraan aivoista aivoihin, sydämestä sydämeen. Konsertin viulisti-johtaja Anthony Marwood eläytyi briljanttiin viulukonserttoon ihailtavasti; hunaja hehkui viulun kielillä, jousi soitti Salzburgin satakielien ja kesäöitten suloista laulua.

Tällä konserttimatkalla koin niin häikäisevää iloa, keveyttä, rauhaa, rauhattomuutta, lohdutettua kipua ja maailmantuskaa sekä hyppyjä ajattomuudesta toisiin taivaisiin, että kaikki odotukseni konsertista täyttyivät ylitsevuotavasti. Oli hyvä ja tarpeellista keskustella koetusta musiikista ja sen herättämästä tunnevyörystä vieruskaverin, kulttuurikeskuksen aulassa ystävien ja tuttujen kanssa. Vielä ulko-oven edustalla jatkoimme kokemamme musiikin intoutunutta analysointia ja haltioituneen ja hurjistuneen olotilamme ihmettelyä joidenkin Sinfoniettan muusikoitten kanssa. Usealla heistäkin oli voimaantunut olo Mozart-herkusta.

Konsertissa kuultiin myös Peteris Vasksin viulukonsertto Distant Light (josta lähemmin seuraavassa raportissa) sekä Mozartin ihastuttava, ”pariisintuoksuinen”, osin jopa galanttityylinen ”Pariisilainen” sinfonia nro 31. Sillä hän soitti itsensä pariisilaisten sydämiin vuonna 1778. En usko juuri minkään orkesterin tällä planeetalla soittavan Mozartia ilkamoivammin, hienostuneemmin ja iskevämmin kuin Tapiola Sinfonietta soittaa.

Teksti: Rose Sirviö, musiikkikirjastolainen, music lover

******

MozartFischer.jpg

Kuuntele Julia Fischerin tulkintaa Mozartin viulukonsertosta tästä videolinkistä: https://www.youtube.com/watch?v=f4aCWx0XtbY

Lainaa Fischerin levytys: http://luettelo.helmet.fi/record=b1936081~S9*fin

Löydä Mozartin 2. viulukonsertto eri olomuodoissaan Helmet-kirjastosta:

http://luettelo.helmet.fi/search~S9*fin?/tkonsertot+viulu+ork.+kv211/tkonsertot+viulu+ork+kv211/1%2C5%2C37%2CB/exact&FF=tkonsertot+viulu+ork+kv211+d+duuri+mozart+wolfgang+amadeus&1%2C33%2C/indexsort=-

Suosittelemme myös Helmet-kirjaston tarjoamaa Naxos-musiikkipalvelua näidenkin äänitteiden kuunteluun: http://www.helmet.fi/fi-FI/Musiikki/Palvelut_verkossa/Kirjaudu_Naxos_Music_Libraryyn(26417)

*******

Terveisiä-sarjan edelliset osat:

Terveisiä Electrics-konsertista (11.3.2016)

Konsertissa Marzi ja Sinfonietta: Electrics (2.3.2016)