Anniina Kafka koodaa peliä

Työpajassa syntyy peli

Kirjaston asiakas Anniina Kafka osallistui kirjaston pelityöpajaan. Kafkalla on aikaisempaa kokemusta peliohjelmoinnista, mutta kirjastossa uskotaan, että pelin koodaaminen onnnistuu myös vasta-alkajalta. 

Helmet-kirjastoissa on jo usean vuoden ajan järjestetty tapahtumia ja työpajoja, joissa opetellaan ohjelmoimaan itse pelejä. Kirjastoissa vietetään joka vuosi myös Peliviikkoa ja kansainvälistä Pelipäivää.

Vantaan Tarinapunos-työpajoissa koodataan pelejä itse alusta loppuun, ja pelille luodaan myös valmiista kuvista visuaalinen maailma. Kirjasto tarjoaa osallistujille tilan, laitteet, opastuksen maksuttomien ohjelmien käyttöön ja tarinassa käytettävät piirroskuvat. Työpajoissa käytetään taiteilija Malin Ekin piirtämiä kuvia.

Tarinapunoksissa on tehty vuorovaikutteisia eli interaktiivisia pelejä. Vuorovaikutteisissa peleissä pelaaja voi valita muutamasta vaihtoehdosta, mihin suuntaan pelin tapahtumat etenevät. Pelien innoittajana on japanilainen pelimuoto visual novel, jossa käytetään piirrettyjä kuvia ja tekstikerrontaa. Lisänä voi olla taustamusiikkia ja ääninäyttelyä. 

Ensimmäisessä työpajassa Tikkurilassa tehtiin pelejä japanilaisen manga-sarjakuvan hengessä. Yksi työpajaan osallistuneista oli Anniina Kafka. Kafka oli huomannut ilmoituksen pelipajasta kirjastokäynnillään. Hänellä oli aikaisempaa kokemusta ohjelmoinnista.

– Minua ei paljon tarvinnut houkutella tapahtumaan, joka yhdistää kaksi harrastustani eli animen ja ohjelmoinnin – ja tapahtuma on vieläpä maksuton, Kafka sanoo.

Kafkan suunnittelemassa pelissä nörttipoika tapaa ihmisen muodossa liikkuvan demonin, joka suunnittelee maailman tuhoamista.

– Pelaajalla on tarinassa kolme vaihtoehtoa: pysäyttää demoni, valita ”en halua tietää” -vaihtoehto tai olla kylmä ja julma.

Kafka lukee ja kirjoittaa paljon, ja näistä harrastuksista syntyy hyvä pohja tarinan inspiraatiolle. Kafka kirjoittaa oman pelinsä tarinan ja vuorosanat suoraan englanniksi, koska kielitaito on karttunut Englannissa opiskellessa ja kirjakaupassa työskennellessä.

– Olen saanut animesta ja fantasiasta paljon vaikutteita. Kirjakaupassakin hoidin fantasiakirjallisuuden osastoa. Näen tarinan kuvina päässäni, joten minulle on helppoa siirtää tarina tällaisen pelin muotoon.

Tarinapunos1.jpg

Kuka tahansa pystyy tekemään pelin

Idea Tarinapunos-työpajoihin sai alkunsa Vantaan kaupunginkirjastossa työskentelevän Pauliina Hyytiäisen omasta harrastuksesta, pelialan opinnoista ja rakkaudesta hyviin tarinoihin.

– Innoittajana on myös ollut Japanissa asuttu vuosi. Japanissa interaktiivisten tarinoiden muoto, visual novel -pelit, ovat suosittuja. Kirjastoissa on järjestetty jo pitkään koodauspajoja, mutta halusin tuoda koodaamisen lähemmäs kirjastoa tarinallisemmassa muodossa. Pelaan myös itse mieluiten tarinavetoisia roolipelejä.

Pauliinan työparina työpajoissa toimii Saana Mäensivu. Hän toteaa, että pelien tekemistä pidetään turhaan vaikeana.

– Meidän tarkoituksenamme on todistaa, että kuka tahansa pystyy tekemään oman pelin.

Vuorovaikutteisten pelien tekemisessä käytetään monta erilaista taitoa ja luovuuden muotoa: tarinan kirjoittamista, elokuvallista tarinankerrontaa leikkauksineen ja haluttaessa myös musiikkia ja ise piirtämistä, jos valmiita kuvia ei halua käyttää. Mitään ei kuitenkaan tarvitse osata etukäteen, vaan kirjaston työpajat sopivat kaiken ikäisille ja myös aivan vasta-alkajille. Työpajoissa käytettävä ohjelma on melko helppo omaksua ohjaajien opastuksella, ja tekemisessä edetään rauhalliseen tahtiin.

Muissa Tarinapunos-tapahtumissa tehdään historiallisia tarinoita tai kerrotaan Mun Hakunila -tarina.

Jos pelin tekijät haluavat, työpajoissa tehdyt pelit julkaistaan myöhemmin Vantaa pelittää -sivustolla osoitteessa kirjasto.vantaa.fi/pelittaa. Sivustolla voi myös esittää omia toiveita pelitapahtumiksi. Kirjastojen suosituin pelitoiminta on edelleen vapaa pelaaminen, jossa kirjasto tarjoaa tilat ja laitteet, mutta vaativampia koodauspajoja aikuisille on myös toivottu.

– Pelejä hankitaan kirjastoihin myös asiakkaiden toiveiden pohjalta, ja etenkin pelitoiveita toivomme lisää, Pauliina Hyytiäinen sanoo.

Lue lisää

Pelitapahtumat Helmet-tapahtumakalenterissa

Peliviikko

Pelisivistys on muutakin kuin ikärajoja

Kirjasto on pelin paikka

Teksti: Iina Soininen
Kuvat: Dani Rönnqvist