Behöver du printa eller skanna?

Vid månadsskiftet kommer många till biblioteken för att skanna och skriva ut bilagor till olika ansökningar. Nu när biblioteken är stängda finns inte denna möjlighet. Visste du att du kan skicka de flesta bilagor digitalt och att du kan skanna dina papper med telefonen eller tabletten? Här ger vi dig råd hur du kan skicka dina bilagor hemifrån. 

P.g.a. coronaepidemin rekommenderar FPA kunderna att använda sig av nättjänster eller telefon. För nättjänsterna behöver du dina bankkoder eller ett mobil-ID.
Läs mera här.

Den vanligaste bilagan som kunder skriver ut på biblioteket är ett kontoutdrag. Kontoutdraget går också att spara digitalt via nätbanken. Om du inte hittar stället för kontoutdrag i just din nätbank lönar det sig att ringa bankens kundtjänst. 

Du kan ladda ner ditt kontoutdrag från nätbanken i PDF-format direkt till din telefon eller dator, eller så ta en skärmbild (också kallad skärmdump, screenshot och printscreen) av det. Det viktigaste är att all information syns. Så här tar man en skärmbild:
Yles digiträning: Så här tar du en skärmdump från din apparats display 

Om du behöver skicka en pappersbilaga åt FPA är det behändigaste sättet via webben. Du behöver inte skanna in dokumenten, ett tydligt foto med din mobiltelefon eller tablett duger bra.

Bilden måste vara såpass skarp att bearbetaren kan tyda den. Se FPA:s anvisningar här

Om du normalt brukar skanna eller kopiera dina papperskvitton eller andra papper kan du nu pröva på att använda din telefon som skanner, t.ex. med hjälp av Google Drive.
Det finns också egna skanningsapplikationer för smarttelefoner och tabletter. Med en app får du dokumenten skannade nästan lika fint som med en riktig skanner. En behändig skanningsapp är t.ex. Scanbot.
Scanbot i Google Play
Scanbot i App Store

Läs mer om att skanna med telefonen i PC för allas artikel: Skanna med mobilen.

Bild: Pixabay