Ett servicetorg uppstår, bibliotekets samarbetspartners presenterar sig 1 / 2
Den elfte augusti 2016 öppnas ett helt nytt servicetorg i Mattby i Esbo. Dit flyttar också biblioteket i Iso Omena. På servicetorget får invånarna en mängd tjänster, allt från läkartjänster till kulturrådgivning. En del av dem som kommer att arbeta på servicetorget presenterar sig och berättar om sitt förhållande till biblioteket.
Juha-Pekka Strömberg,
chef för servicetorget:
”Jag ansvarar för servicetorgets koncept och för samarbetet mellan de olika enheterna. Vårt samarbete är till sin omfattning unikt i hela Europa. Då servicetorget invigs 11.8 kommer det inte att vara helt färdigt, utan det ska utvecklas vidare tillsammans med kommuninvånarna och företagarna. Jag ser inga motsättningar, inte ens filosofiska, i att kommersiella och kostnadsfria funktioner verkar sida vid sida, utan ser att detta snarare är en win-win-situation. Jag har i 23 år arbetat inom social- och hälsovården och sett hur svårt det är för barnfamiljer, för äldre och för missbrukare att få service. Det är bra för den som behöver service att den offentliga servicen finns där man rör sig. På samma gång får företagarna mera kunder. Via indirekta skatter kan servicen få bättre finansiering. Genom att dela på utrymmet minskar kostnaderna. Biblioteket är den största aktören på servicetorget och dess utveckling har varit ett bra underlag för samarbetet. Biblioteken har under årens lopp utvecklats till offentliga rum där man vid sidan av den traditionella bildningen t.ex. arrangerar olika evenemang och allehanda verkstäder. Alla är kanske inte så glada över utvecklingen, men den är nödvändig för att biblioteket ska kunna förverkliga sin uppgift att stöda medborgarskap och yttrandefrihet. Jag är själv uppvuxen med tysta bibliotek, men den lilla yttrandefrihetsaktivisten i mig ler åt bibliotekens nya sätt att fungera.”
Aija Paige, servicechef för samservicepunkten:
”Esbo stad har sex samservicepunkter där du på ett enda ställe kan fråga om allt som rör stadens service. Mattbys samservicepunkt flyttar nu till servicetorget. Våra samarbetsparter är bl.a. Visit Espoo, HRT och Folkpensionsanstalten. Vårt samarbete med biblioteket i Iso Omena har också tidigare fungerat bra, våra anlitare är gemensamma. Vi brukar få frågor om biblioteket, t.ex. om deras evenemang. Å andra sidan har bibliotekets personal bl.a. hjälpt oss med att arrangera förhandsröstningen inför val. I fortsättningen kommer vårt samarbete att vara ännu intensivare. Vi har en representant i bibliotekets evenemangsarbetsgrupp. Nu kommer bibliotekspersonalen att få en ännu bättre inblick i våra olika tjänster. Till våra användare rekommenderar jag särskilt bibliotekets evenemang för barn - biblioteket arrangerar sysselsättning för barn t.o.m. på sommaren. För äldre personer tipsar jag om bibliotekets kurser kring olika apparater och internet. Jag har fått uppfattningen att biblioteket förhåller sig mycket öppet och ”out of the box” när det gäller vilka tjänster de kan erbjuda. Som barn läste jag mängder av biblioteksböcker. För mig är biblioteket en plats där jag kan hitta information och där jag kan läsa i fred. Det har varit fint att följa med hur bibliotekets förändras och vilka olika nya tjänster det numera erbjuder.”
Jenni Björksten, servicehandledare på seniorrådgivningen:
”Tjänsterna för seniorer har ingen egen plats på servicetorget, men vi samarbetar med
de andra aktörerna, t.ex. när det gäller evenemang. Vi samarbetar redan mycket med biblioteket, vi gör t.ex. promenader i köpcentret tillsammans. Vi informerar om den verksamhet som finns för seniorer i Esbo och vi erbjuder stöd och personlig rådgivning. Många äldre vill t.ex. veta hur man gör ett vårdtestamente. Vårt mål är att erbjuda information och tjänster på en plats dit det är lätt att komma och där seniorerna också annars rör sig. Det finns ingen servicecentral för seniorer i Mattby, vilket det finns på många andra håll i Esbo, så det är fint att biblioteket arrangerar program för seniorer. Vi får t.ex. mycket förfrågningar om bibliotekets kurser i informationsteknik. Vi vill stöda seniorer i att använda elektroniska tjänster och sänka tröskeln att sköta ärenden via datorn. Biblioteket har mycket kunskap om detta. Också när det gäller det sociala livet och lindrandet av ensamhet är träffarna på biblioteken viktiga. Biblioteken är bildningens vagga och eftersom de är avgiftsfria är de en viktig främjare av jämlikhet. Speciellt under de senaste åren har biblioteken fäst uppmärksamhet vid tillgängligheten. Via verksamheten Boken kommer kan en senior t.o.m. få datorhandledning hemma ifall det är svårt att ta sig till biblioteket.”
Kaisa Koskela, servicechef för resultatenheten kultur
”På servicetorget finns en plats kallad Kohtaamo, där alla enheter inom Esbos kulturverksamhet, samt andra kulturaktörer kan berätta om sina egna tjänster och ta kontakt med invånarna. Man kan kalla det ett laboratorium med en anda av experimentlust. Vi vill stöda invånarnas spontana kulturaktiviteter. I Kohtaamo kan du t.ex. fråga om finansiellt stöd för kultur. Kulturen har mycket gemensamt med social- och hälsovårdsbranschen. Ett exempel är kulturrådgivningsverksamheten som startade för ca fem år sedan och som redan klart visat att den uppfyller ett behov. Den kommer att få ny luft under vingarna på servicetorget. Kulturrådgivning innebär att kulturevenemang kommer till barnrådgivningarna, så att familjerna lätt kan nå dem. Det är inte säkert att familjerna annars kan ta sig till evenemangen. En annan verksamhetsform är de s.k. Kulturkompisarna där frivilliga har utbildats till att stöda personer som inte vill eller kan besöka kulturevenemang på egen hand. För mig betyder biblioteket jämlikhet, nåbarhet, förnyelse och snabba reaktioner. Bland bibliotekets tjänster rekommenderar jag e-tidskrifterna och något av evenemangen på bibliotekets scen Stage på servicetorget. Det är Esboborna själva som bestämmer hurdant program som uppförs på Stage – det ska bli spännande att se!”
Elina Räsänen, regionansvarig idrottsinstruktör:
”Motionstjänsterna har alla slags anlitare, mest äldre personer och personer ur olika specialgrupper som t.ex. rörelsehindrade. Motionen är en viktig del av helhetsvälmåendet för alla grupper. På servicetorget arrangerar vi regelbundet motionsstunder bl.a. för äldre och för barnfamiljer, sittgymnastik och pop-upp-instruktioner om konditionssalsapparater. I bibliotekets mötesrum kan du få personlig motionsrådgivning. Allt är avgiftsfritt och största delen av evenemangen arrangeras på Stage. Vi fortsätter också med seniorpromenaderna i köpcentret. Där kan man oberoende av vädret ta en promenadsväng kombinerad med rörelser som stärker musklerna. Vi som producerar motionstjänster har också tidigare samarbetat med biblioteket och nu blir samarbetet ännu intensivare. Numera är bibliotekets verksamhet så mångsidig att det är naturligt att göra saker tillsammans. Jag har också många klienter som inte har tillgång till internet och de kan gå till biblioteket för att t.ex. betala räkningar eller för att studera i lugn och ro.
Mera uppgifter på sidan Espoo.fi
Text och foto: Iina Soininen
Översättning: Susanna Söderholm